حبیب اسماعیلی در گفتگو با هنرنیوز؛

برای فیلم «من دیگو مارادونا هستم» پارتی بازی نشد

24 خرداد 1394 ساعت 15:06

حبیب اسماعیلی گفت: اگر فیلمی چون «من دیگو مارادونا هستم» فیلم بدی بود در جشنواره دیده نمی شد. برای این فیلم پارتی بازی نکرده اند دلیل فروش ضعیف آن مسئله دیگری است.


حبیب اسماعیلی بازیگر تهیه کننده و پخش کننده فیلم در سینما است وی یکی از چهره هایی است که دهه شصتی ها بسیار با او خاطره دارند او مدتی است که به تهیه کنندگی و پخش فیلم در سینما روی آورده است. اسماعیلی جزو افراد بی حاشیه در این عرصه است که تنها به کارش می اندیشد. این روزها همه می دانند که اقتصاد سینما بیمار است و بحث های مختلفی در ارتباط با کمک دولت به بخش خصوصی صورت گفته است هر چند وقت یک بار این بحث ها به طور جدی مطرح می شود تا راه حلی برای آن پیدا شود اما گویا این دَر تنها بر یک پاشنه می چرخد به همین منظور با وی به گفتگو نشستیم که به شرح ذیل آمده است.

_همه ما می دانیم که اقتصاد سینمای ما بیمار است شما نیز در بخش خصوصی صاحب تجربه هستید و به دلیل این که در عرصه تهیه کنندگی و پخش فیلم فعالیت داریدبسیار خوب می توانید شرایط اقتصاد سینمای ایران را در حال حاضر بررسی کنید برآورد شما از لحاظ اقتصاد سینمای ایران چیست؟

به نظرم این درست نیست که دولت وارد عرصه تولید شود در چند سال گذشته بخش خصوصی فعالیت های بسیار کمرنگی را در سینما داشته است و این امر تا جایی پیش رفته بود که گویی این بخش از سینما حذف شده است اما در طی مدتی که دولت جدید کارش را شروع کرده حضور بخش خصوصی روز به روز بیشتر در سینما احساس می شود. متاسفانه سینما در چند سال گذشته به سمت سینمای دولتی رشد کرده و این موضوع نمی تواند برای آینده سینما مفید باشد. خارج شدن بخش خصوصی به لحاظ مالی اصلاً برای سینما خوب نیست.

_ فکر می کنید که دولت در بحث اقتصاد چگونه می تواند به فیلم های سینمایی مخصوصاً آن دسته از اثاری که در بخش خصوصی تولید می شوند کمک کند؟

به نظرم دولت در مبحث نظارت و حمایت باید به سینما ورود پیدا کند و هزینه هایش را به جای تولید فیلم در این زمینه به کار بگیرد. زمانی که بودجه ای از سمت دولت به فردی برای تولید فیلم سپرده می شود باید بپذیریم که آن شخص دلسوزی برای فیلم ندارد و نگرانی از بابت بازگشت آن در دل راه نمی دهد. البته این نظر شخصی بنده است که این افراد که در بخش دولتی سرمایه ای به آن ها برای تولید فیلم داده می شود برای دل نمی سوزد.

_دولت در قسمت های مختلفی می تواند به فیلمساز کمک کند تا در این شرایط هزینه های صورت گرفته شده به ضرر عوامل تولید کننده نشود این طور فکر نمی کنید؟

قطعاً باید حمایت دولت صورت بگیرد.حمایت از بخش خصوصی در تمام دنیا مطرح است وقتی صحبت از سینما می شود این احساس نیاز دو چندان خواهد شد. یکی از بخش هایی که دولت می تواند به بخش خصوصی کمک کند در زمان اکران آن فیلم سینمایی است. در بحث تبلیغات یک فیلم بهترین بخشی است که دولت می تواند ورود پیدا کند چراکه هزینه تبلیغات و تیزرهای تلویزیونی بسیار برای سرمایه گذاران گران تمام می شود تا جایی که با هزینه تولید یک فیلم برابری می کند و در این روند مجبور می شوند از آن صرفه نظر کنند در این شرایط فیلم دیده نمی شود. در گذشته شهرداری بیلیبورد های رایگانی را در اختیار فیلمسازان قرار می داد اما در حال حاضر این امکان از آنها گرفته شده است.

_البته در بحث های اقتصادی در سینما شرایط های زیادی را می توان بررسی کرد زمان اکران برای فیلم ها بسیار مهم است مثلاً لطمه ای که فیلم سینمایی «من دیگو مارادونا هستم» خورد یکی از دلایلش زمان بد اکران برای این فیلم بود؟

یک فیلم باید در شرایط مناسب و مدت زمان کافی اکران عمومی شود تا مخاطب خودش را پیدا کند اگر فیلمی همچون فیلم سینمایی «من دیگو مارادونا هستم» در جشنواره فیلم فجر مورد استقبال قرار می گیرد و در بخش های مختلف کاندید دریافت سیمرغ بلورین می شود قطعاً نکته ای در آن وجود داشته است نباید با رفتار غلط این فیلم را به لحاظ اقتصادی با مشکل روبرو کنیم آن هم فیلمی که در بخش خصوصی ساخته شده است حداقل حمایت از این فیلم توسط دولت می توانست این باشد که کمی به آن فرصت دهد تا بیشتر دیده شود.

_البته باید به سود و زیان سینمادار هم فکر کرد.

بله سینمادار هم حق دارد و  باید به لحاظ مادی تامین شود و اگر ببیند فیلمی فروش نمی کند علاقه ای به اکران آن ندارد این را هم د نظر داشته باشید تمام این استرس ها به دلیل کمبود سالنهای سینما است اگر سالن سینما به اندازه کافی وجود داشت بسیاری از از مشکلات در حوزه اقتصاد را می توانستیم حل کنیم البته این یکی از فاکتورهایی است که به آن اشاره دارم برخی فیلمها باید در دراز مدت حل شود. اگر فیلمی که از آن نام بردم فیلم بدی بود در جشنواره دیده نمی شد برایش پارتی بازی که نکرده اند.

این فیلم سینمایی تبلیغاتش در زمانی قرار گرفت که تمام تابلو های شهری در خدمت نمایش نقاشی و سایر موارد دیگری غیر از سینما بود و این موضوع به این فیلم لطمه زد. فیلم سینمایی چون «دیگو مارادونا هستم» می توانست در فرصت بهتری اکران شود ایام نوروز برای این فیلم خانوادگی بهترین فرصت بود اما همچنان اعتقاد دارد در بازه زمانی مشخصی این فیلم در بین مردم مخاطب های زیادی پیدا خواهد کرد.


کد خبر: 81403

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcfmjdc.w6dyxagiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com