گفتگوی هنرنیوز با حسن باستانی کارگردان تئاتر؛

مبنای سیاست گذاری ها در تئاتر چیست؟!

26 مهر 1391 ساعت 12:44

حسن باستانی در گفتگو با هنرنیوز گفت: برای سیاست گذاری ها در تئاتر متاسفم که شرایط تئاتر به اینگونه شده و اساس آن مشخص نیست.



حسن باستانی کارگردان تئاتر و نمایشنامه نویس در گفتگو با هنرنیوز از پذیرفته شدن نمایش خود با عنوان« بی سرزمین تر از باد» در مرحله بازخوانی برای شرکت در سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: جشنواره بین المللی تئاتر فجر اتفاق بزرگ هنری کشور در حوزه تئاتر است و طبیعتا کارهایی که باید در این جشنواره حضور یابد، باید در شان این جشنواره بوده و سبک و شیوه هنری هنرمند در آن به چشم بخورد و هنرمند سعی کند تا بهترین اثر خود را برای حضور عرضه کند چرا که این جشنواره باید کلکسیونی از نمایش های ایرانی با کیفیتی باشد که به میهمانان خارجی عرضه شود البته هنرمندان ما قطعا بهترین آثار خود را برای حضور در این جشنواره ارائه می دهند.
این کارگردان ضمن بیان انتخاب این متن برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: نمایشنامه « بی سرزمین تر از باد» را در سال ۸۵ نوشتم که طی این سال ها تلاش کردم تا این نمایشنامه را به روی صحنه ببرم که بنا به دلایلی موفق به اجرای این کار نشدم، امسال تصمیم گرفتم تا بار دیگر این نمایش را برای جشنواره تئاتر فجر اجرا کنم که خوشبختانه این بار این نمایشنامه در بازخوانی پذیرفته شد.
وی در خصوص شکل اجرای این نمایش خاطرنشان کرد: قصد دارم تا این نمایشنامه را با شیوه و سبکی کاملا متفاوت و با بهره گیری از تکنیک های سینمایی در تئاتر، نمایشی نو را برای حضور در جشنواره آماده کنم .
کارگردان نمایش« آنتوان و مسافر کوچولو» از استفاده تکنیک های سینمایی در تئاتر و مشکلات استفاده آن گفت: استفاده از تکنیک های سینمایی در تئاتر اتفاق خوشایندی است که اگر در راستای اهداف گروه و ارائه مفاهیم باشد برای مخاطب جذاب خواهد شد اما متاسفانه همواره عده ای همیشه ساز مخالف می زنند که چرا در تئاتر باید از تکنیک های سینمایی استفاده شود اما اگر خود را محدود به شیوه های گذشته کنیم و به سمت نوآوری و استفاده از تکنیک های روز نرویم نی توانیم با تئاتر روز دنیا پیش برویم، البته به شرطی که استفاده از این تکنیک ها در راستای کار باشد و به درستی انتخاب شده باشد، این کار تجربه ای است که گروه های دیگر می توانند از آن استفاده کنند ما نیز در کنار بهره گیری از این تکنیک ها در این اثر از متدهای نمایش های ایرانی بهره گرفته ایم و در کارتعزیه خوانی، شاهنامه خوانی و... نیز داریم در عین حال نگاهی به تصویر سازی سینمایی در ارائه یک اثر صحنه ای داشته باشیم.
حسن باستانی در خصوص فضاهای تمرین خاطرنشان کرد: نتایج اعلام شده در مرحله باز خوانی پذیرش ۱۷۲ نمایشنامه است در صورتی که فضاهای تمرین به این تعداد نیست و تعجب آور است که چرا مسئولان تئاتری ما به این مسائل فکر نمی کنند. ما از همان روز اعلام نتایج به دنبال پلاتویی برای تمرین بودیم اما جایی را پیدا نمی کردیم و هر جایی که می رفتیم به ما اعلام می شود که پلاتوها از قبل رزرو شده اند که خوشبختانه سازمان زمین شناسی کشور سالنی را از مجموعه خود در اختیار ما گذاشت و تمرینات خود را شروع کردیم و تا به حال یک جلسه دورخوانی داشته ایم اما این را هم باید بگویم که تمرینات هنوز شکل منسجمی به خود نگرفته است.
نویسنده نمایشنامه «قصه های من، تو، رستم و شاهنامه» ادامه داد: جشنواره تئاتر فجر یک مسابقه است که رقابت بر سر گرفتن پلاتو برای تمرین است که در این رقابت ضابطه جای خود را به رابطه داده است و هیچ گونه تقسیم بندی در این مورد وجود ندارد. طبق فراخوان از این ۱۷۲ متن نهایتا ۲۰ کار می توانند به جشنواره راه یابند و عملا ۱۵۲ اثر حذف خواهند شد و گروه های حذف شده ساعت ها وقت و همچنین هزینه هایشان چه خواهد شد چرا مسئولان به این موارد توجه نمی کنند و پول و زمان افراد را بیهوده تصور می کنند.
وی افزود: در این شرایط بازیگر ها هم در کارهای زیادی حضور دارند و پیدا کردن بازیگر برای کار بسیار سخت است و اغلب بازیگران در چند کار حضور دارند و این از کیفیت کارها کم می کند. واقعا نمی دانم که مدیران تئاتری ما چه سیاستی در پیش گرفته اند، قصدشان از اعلام این همه نمایشنامه پذیرفته شده چیست؟ آیا قصد اذیت کردن هنرمندان را دارند؟
حسن باستانی در ادامه تاکید داشت: متاسفم برای اینگونه سیاست گذاری که وقت صرف شده گروه ها برای تمرین تئاترها برای مدیران اهمیت ندارد و با پذیرفته نشدن کارها ، گروه ها سرخورده شده و این اولین بازتاب این اتفاق است و اثر منفی در میان هنرمندان دارد البته هر سال این صحبت ها گفته می شود اما توجهی به آنها نمی شود و وضعیت از سال گذشته بدتر می شود.
این کارگردان در پایان از انتخاب بازیگران این تئاتر گفت: تقریبا تمام بازیگران این نمایش را انتخاب کرده ام اما هنوز چند نفری باقی مانده است. در حال حاضر بازیگرانی که در این تئاتر حضورشان قطعی شده عبارتند از فریبا خادمی، کوروش خزاعی و محسن علی محمدی .


کد خبر: 48103

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcfmydj.w6dcxagiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com