محمد گلریز در گفتگو با هنرنیوز:

گناه من این است سرود انقلابی می خوانم! / رسانه ملی از موسیقی انقلابی حمایت نمی کند / عده ای با تبلیغ موسیقی مبتذل به دنبال منافع مالی هستند

2 اسفند 1394 ساعت 10:32

خواننده آهنگ «خجسته باد پیروزی» خبر داد این آهنگ سالها است که از سوی دانشگاههای امریکا به عنوان یک آهنگ بین المللی و حماسی تدریس می شود.


محمد گلریز خواننده پیشکسوت آهنگ های انقلابی و ارزشی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هنرنیوز با گلایه از وضعیت موسیقی انقلابی کشور افزود: معتقدم رسانه ها بویژه رسانه ملی در خط مشی موسیقی بسیار تاثیرگذارند این درحالی است که متاسفانه ، رسانه ملی و - دیگر رسانه ها - هیچ حمایتی از موسیقی انقلابی و ارزشی نمی کنند.

وی اضافه کرد: امروزه آنقدر موسیقی های بد و مبتذل به خُورد مردم و به خصوص جوانان دادیم که آنان حتی نمی دانند « سرود و آهنگ انقلابی» یعنی چی؟! این درحالی است که اگر رسانه ملی و دیگر رسانه های جمعی از موسیقی انقلابی حمایت کنند مطمئن باشید که این نوع موسیقی مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت.

خواننده آهنگ «ای شهید مطهر» ادامه داد: هنگامی که جامعه رسانه ای ما هیچ حمایتی از موسیقی ارزشی نمی کند و به جای آن موسیقی دیگری را حمایت می کند که معمولا بی محتوا و حتی مبتذل است که برای     جسم و ذهن انسان هم ، مضر است. امثال مثل من چه کاری می توانند بکنند؟!                                        

به گفته محمد گلریز،موسیقی باید به گونه ای باشد تا فضای عرفانی و توحیدی در فکر و جسم انسان ایجاد  کند درحالی که برخی از موسیقی هایی که در جامعه تبلیغ می شود حالت غیر انسانی و شهوانی دارد.               

                                                                 
این خواننده که به عنوان یکی از خواننده های برتر دفاع مقدس شناخته شده است اظهار داشت: متاسفانه عده ای با تبلیغ موسیقی های مبتذل و بی محتوا به دنبال منافع مالی خود هستند و در این وسط تنها این جوانان هستند که چون خوراک مطلوبی به آنان ارائه نمی شود مجبورند به موسیقی مبتذل ماهواره ای پناه ببرند و بر اثر تکرار این نوع موسیقی ، شنونده سعی می کند به خلق و خوی خواننده نزدیک شود و اگر این خوانندگان دچار مفاسد اخلاقی باشند این خطر وجود دارد که مخاطبین این نوع موسیقی ها، رفتار و اخلاق آنان را پیروی کنند.

خواننده آهنگ «این بانگ آزادی است» تاکید کرد: امیدوارم بانیان اصلی موسیقی ایران ، برای نجات موسیقی اصیل و انقلابی از موسیقی های مبتذل و بی محتوا هر چه زودتر چاره جویی کنند وگرنه در آینده نزدیک عنان از دست همه خارج خواهد شد و این خطری است که من بارها نسبت به آن هشدار دادم.

محمد گلریز که بیش از سه دهه است در حوزه آواز فعالیت می کند به آهنگ «خجسته باد پیروزی» که وی سالها قبل آن را خوانده است اشاره کرد و خبر داد این آهنگ در دانشگاههای امریکا به عنوان یک آهنگ بین المللی و حماسی از سوی اساتید امریکایی تدریس می شود.

وی یاد آور شد: متاسفانه جایگاه موسیقی انقلابی در کشور، صفر است! چون هیچ حمایتی نمی شود. هنگامی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک ارگان تخصصی در حمایت از موسیقی ، هیچ موسیقی انقلابی را در جشنواره موسیقی فجر پخش نمی کند. چه کاری باید کرد؟! در حالی که مردم این نوع آهنگ ها را دوست دارند و از آن استقبال می کنند.


این خواننده سنتی و انقلابی با اشاره به حمایت بسیج از موسیقی ارزشی و انقلابی افزود: اگر چه این حمایت ، جای بسی خرسندی است اما یک دست صدا ندارد. باید سرودهای انقلابی از رسانه ملی پخش شود تا این موسیقی مورد حمایت قرار بگیرد اما این کار صورت نمی گیرد. همه امید ما به شبکه افق بود تا سرودهای انقلابی را پخش کند که متاسفانه این کارهم عملی نشد. من خودم داور حوزه موسیقی در شبکه افق بودم و حدود 100 سرود فاخر انقلابی را برای پخش از این شبکه تصویب کردیم اما هیچکدام از این سرودها از شبکه افق پخش نشد! پس این سرودهای انقلابی باید کی و از کجا پخش شوند؟

محمد گلریز که سه روز منتهی به 22 بهمن امسال را در فرهنگسرای بهمن تهران کنسرت داشته است استقبال از این کنسرت را بیشمار ذکر کرد و گفت: خیلی ها در خلاء آهنگ های انقلابی و ارزشی، مدعی هستند که مردم دیگر علاقه ای به آهنگ ها و سرودهای انقلابی ندارند اگر اینگونه هست پس چگونه است که ما در این کنسرت شاهد هزاران نفر علاقه مند بودیم که هر شب به دیدن این کنسرت می آمدند؟ آیا اگر کسی مخالف هنر انقلابی باشد تمایلی به حضور در این نوع کنسرت ها خواهد داشت؟ این استقبال نشان می دهد اگر کنسرت موسیقی انقلابی در کشوراجرا شود حتما علاقه مندان بسیاری خواهد داشت.

وی با اشاره به جشنواره موسیقی فجر با گلایه از اینکه حتی دعوت نامه ای برای او ارسال نشده است گفت: دلیل آن این است که با راه من مخالف هستند چرا که گناه من این است که سرودهای انقلابی می خوانم!




این خواننده پیشکسوت کشورمان با بیان اینکه چرا مسئولان حوزه موسیقی، مردم علاقه مند به آهنگ های        انقلابی و ارزشی را نمی بینند تاکید کرد: من خودم بارها به مدیران و مسئولین برگزاری جشنواره موسیقی فجر پیغام فرستادم ، صحبت کردم، مصاحبه کردم و حتی مدتی قبل، حدود یک ساعت با یکی از مسئولان ارشاد       تلفنی صحبت کردم که چرا از موسیقی انقلابی و ارزشی حمایت نمی کنید؟                                              
 
محمد گلریز در خاتمه از همه مسئولین و دلسوزان حوزه موسیقی انقلابی و ارزشی خواست به فکر این نوع موسیقی باشند چرا که زنگ خطر این نوع موسیقی در حال نواختن است.                                                                                                                               
گفتگو از : مجید معافی                                                                                                                                                                              


کد خبر: 89216

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcfv0dc.w6d1yagiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com