اسماعیل براری در گفتگو با هنرنیوز:

جشنواره فیلم کودک هیچ ثمری برای احیا و رشد سینمای کودک نداشته و ندارد

23 تير 1401 ساعت 14:18



اسماعیل براری تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص تداوم تصمیمات غلط در سینمای بحران زده کودک و نوجوان گفت: جشنواره فیلم کودک اصلاً هیچ ثمری برای احیا و رشد سینمای کودک نداشته و ندارد و متأسفانه هیچ اراده ای هم برای تغییر این وضعیت دیده نمی شود؛ بنده ۱۵ سال قبل مقاله ای تحت عنوان «جشنواره سینمای کودک چه فایده ای دارد؟» نوشتم که هنوز بعد از گذشت این همه سال مطالبش به روز است و مورد استفاده کارشناسان قرار می گیرد. ای کاش اهتمامی برای پایان دادن به این اوضاع و احوال نابسامان و این خرج کردهای بیهوده و هنگفت وجود داشت!

کارگردان فیلم های سینمایی «شهر در دست بچه ها» و «روز باران» در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز افزود: پول جشنواره صرف سینما و کودکان نمی شود و کودکان فقط وجه المصالحه قرار می گیرند! این راهی که مدیران سینمایی می روند به ترکستان است و نباید بیش از این بودجه بیت المال را صرف این بریز بپاش های بی خاصیت کنند.

وی تأکید کرد: وقتی ما در رودخانه ای هستیم و مسیر را به اشتباه پارو می زنیم چطور انتظار داریم به مقصد برسیم؟ کسانی که فکر می کنند با برپایی این جشنواره ها و خرج از کیسه بیت المال سینمای کودک رشد پیدا می کند کوته نظرند و می خواهند سینمای کودک را از ریشه نابود کنند.

براری سپس با بیان اینکه گویا از نظر برگزارکنندگان جشنواره فیلم کودک بیت المال برای میل کردن است تصریح کرد: تمامی سینماگران و رسانه ها باید در خصوص اشتباهات صورت گرفته سال های اخیر پرسش گری کنند. ما سیستم بازرسی درستی نداریم و مکانیزمی برای رصد کردن صرف این هزینه های گزاف وجود ندارد و این اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده است.

این سینماگر خاطرنشان کرد: ما در عرصه هنر باید باغبان باشیم. باغبان ها هیچ تغییری در هویت درختان نمی دهند و اصرار ندارند درختان طبق فرمایش آن ها بار دهند. آن ها اساساً فقط به درختان عشق می ورزند و آن را تقویت می کنند.

وی متذکر شد: گویا برای ما آینده سینما مهم نیست چون در آینده نیستیم. کدام مدیر سینمایی وقتی دوره اش تمام شد یک بار دست زن و بچه اش را گرفت و به سینما رفت؟ آن ها وقتی دوره شان تمام شود رسالتی برای خود قائل نیستند چون تاریخ مصرف دنیای شان به پایان می رسد. این باعث افسوس است که هیچ مسئولی در سینما نیامده که مثل باغبان ها به رشد و تعالی و ثمره سینما اندیشه کند ولو اینکه خودش هم پستی نداشته باشد.

براری در خاتمه این گفتگو افزود: ما هرچه بکاریم همان را درو می کنیم. مدیران ما فرهنگی نیستند. مدیر فرهنگی باید بلد باشد چطور موج فرهنگی بیافریند. این تخصص است که مدیران ندارند و اگر داشتند جلوی اتلاف بودجه بیت المال را می گرفتند.
عباس خزاعی نیا


کد خبر: 98946

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcfv1d1.w6dcjagiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com