حمید بهمنی در گفتگو با هنرنیوز خبر داد:

سینمای دفاع مقدس فشل است/ اولین تیر را «اصلاحات» به سینمای دفاع مقدس زد/ نام دفاع مقس بیشتر برای تصویب پروژه ها بکار می رود!

28 شهريور 1394 ساعت 11:14

یک کارگردان فیلم های دفاع مقدس گفت: متاسفانه طرح بی رمق کردن سینمای دفاع مقدس از دوران اصلاحات کلید خورد و تا الان هم به شکل های مختلف ادامه داشته است.


حمید بهمنی کارگردان فیلم های دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز و در آستانه هفته دفاع مقدس با اشاره به کم فروغ بودن این نوع سینما افزود: متاسفانه طرح بی رمق کردن سینمای دفاع مقدس از دوران اصلاحات کلید خورد و اولین تیری که در این دوران بر سینما اصابت کرد بر بدنه سینمای دفاع مقدس نشست. در همان زمان بود که رسما اعلام کردند تنها چند نفر حق دارند در مورد سینمای دفاع مقدس فیلم بسازند و بقیه حق ورود به این عرصه را ندارند! بعد ، بخش حمایتی سینمای دفاع مقدس را قطع کردند و سپس در دفترچه سیاست گذاری ، نام و کلمه «دفاع مقدس» را حذف کردند و حتی در دوره اصلاحات ، سینمای دفاع مقدس در سیاست گذاریهای سینمایی مورد حمایت قرار نگرفت.

وی با اشاره به « انجمن سینمای دفاع مقدس» در دوره اصلاحات تاکید کرد: در این دوره با وجودی که انجمن سینمای دفاع مقدس به عنوان تنها نهاد حامی فیلم های دفاع مقدس محسوب می شد اما به ناگهان مدیر عامل این انجمن و ۲۹ نفر از بچه های فعال در این انجمن را با یک کودتای خزنده برکنار کردند و عملا انجمن سینمای دفاع مقدس را فشل کردند که تا امروز نیز تاثیرات آن موجود است.

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» با بیان اینکه اگر چه درحال حاضر، ما دارای انجمن سینمای دفاع مقدس هستیم ولی این انجمن در حوزه دفاع مقدس جریان ساز نیست با اشاره به نهاد ها و سازمان هایی که برای تولید آثار درحوزه دفاع مقدس بودجه دریافت می کنند اما کار نمی کنند! یاد آور شد: هم اکنون نهادهای زیادی وجود دارند که برای تولید آثار در حوزه دفاع مقدس ، به صورت رسمی بودجه دریافت می کنند اما عملا کاری انجام نمی دهند!

کارگردان فیلم سینمایی« آن مرد آمد» اظهار داشت: گویا نام «دفاع مقدس» فقط برای تصویب کردن پروژه ها کاربرد دارد! تا برخی ها خودشان را پشت نام دفاع مقدس پنهان کنند. این درحالی است که در عمل در این پروژه ها، بویی از دفاع مقدس دیده نمی شود.

حمید بهمنی با اشاره به فیلمنامه های آماده خود تصریح کرد: من خودم حداقل۱۰ فیلمنامه کاملا آماده با مضمون دفاع مقدس در اختیار دارم که مراحل تحقیق و پژوهش آن به صورت جد انجام شده اما هیچ نهادی بودجه ساخت آنان را تقبل نمی کند.

کارگردان فیلم سینمایی« گام های شیدایی» گفت: متاسفانه در حال حاضر، سینمای دفاع مقدس به عنوان یک دغدغه مهم، در نزد مدیران فرهنگی کشور مطرح نیست و مدیران بیشتر دغدغه مند گزارش به مدیران بالا دستی هستند.

وی افزود: با وجودی که فرهنگ ما وامدار ارزش های دوران دفاع مقدس است اما متاسفانه این فرهنگ بتدریج در حال فراموشی است. کدام یک از مدیران فرهنگی ما بعد از تشیع پیکر ۱۷۵ شهید غواص، به فیلمسازان پیشنهاد ساخت فیلمی با موضوع شهدای غواص را دادند؟ ما فقط هنگامی که شهدا می آیند چند صباحی ناراحت می شویم اما بعد بلافاصله همه چیز را فراموش می کنیم.آیا شان دفاع مقدس در حوزه سینما این است که به این نوع سینما بی اعتنایی بشود؟ آیا شان دفاع مقدس این است که جشنواره دفاع مقدس که قرار بوده هر ساله برگزار شود آن را به دلیل نبود تولید فیلم های دفاع مقدس، دوسالانه یا سه سالانه برگزار کنیم؟ چرا باید در مملکتی که شانیت فرهنگش را از آرمان های دفاع مقدس گرفته شاهد چنین اتفاقاتی باشیم؟ چرا مسئولین در این زمینه پاسخگو نیستند؟!

کارگردان فیلم سینمایی« آخرین نبرد» ادامه داد: چند سالی است که بعد از تولید آثاری مثل فیلم « شیار ۱۴۳» و فیلم «چ »؛ دیگر شاهد فیلمی در مورد دفاع مقدس نبودیم. امسال هم تاکنون فیلمی در این زمینه تولید نشده است درحالی که ما فیلمسازان زبده ای در عرصه دفاع مقدس داریم به عنوان مثال، چرا با وجودی که چند سالی است که آقای محمد باشه آهنگر، پروانه ساخت فیلم جدیدش را دریافت کرده کسی نیست که سرمایه فیلمش را تقبل کند؟ چرا باید آقای شهریار بحرانی که از بزرگان عرصه سینمای دفاع مقدس محسوب می شود باید چندین سال خانه نشین باشد ؟ چرا آقای شورجه بعد از فیلم «۳۳روز»، فیلم دیگری نساخته است ؟ چرا باید آقای حبیب الله بهمنی برای ساخت فیلمی با موضوع دفاع مقدس ( مرگ در برلین) بیش از ۶ سال دوندگی کند؟ بودجه و امکانات وجود دارد ولی گویا رغبتی از سوی مدیران برای تولید فیلم های دفاع مقدس وجود ندارد !

به گفته این کارگردان فیلم های دفاع مقدس، بیشتر مدیران فرهنگی ما، اسیر نام برخی از فیلمسازان کشور هستند و این افراد را به فیلمسازان دفاع مقدس ترجیح می دهند و به همین دلیل است که بسیاری از کارگردانان حوزه دفاع مقدس، خانه نشین شدند.


کد خبر: 82970

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcfx1dc.w6d0eagiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com