بیدل: اگر قرار است فیلم های دفاع مقدس را برای ارائه بیلان به مدیران بالادستی بسازند بهتر است این کار به ثمر نرسد!

12 ارديبهشت 1402 ساعت 15:29


داود بیدل کارگردان سینما گفت: ما با یک مشکل جدی روبرو هستیم و آن ساخت برخی فیلم ها برای ارائه گزارش به برخی مدیران بالادستی توسط نهادها است!

کارگردان فیلم های سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» و «نمور» در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز افزود: اگر قرار است برخی نهادها فیلم های دفاع مقدس را صرفاً برای ارائه بیلان و گزارش به مدیران بالادستی بسازند بهتر است این کار هرگز به ثمر نرسد چرا که تجربه ثابت کرده مخاطب از فیلم های آن ها استقبال نمی کند. متأسفانه برخی به سوژه های ارزشمند فقط به چشم این نگاه می کنند که رزومه خود را قطورتر کنند! این اتفاق اصلاً خوب نیست. ما نباید بگذاریم موضوعات دفاع مقدسی زخمی شوند و نتوانند حق مطلب را آنطور که باید ادا کنند. ما اگر نمی توانیم آثار درخشان و ماندگار و مخاطب پسند بسازیم بهتر است به سمت تولید این قبیل فیلم ها نرویم و اجازه دهیم تا هنرهای دیگر مانند حوزه کتاب و ادبیات در این وادی گام بردارند.

وی ادامه داد: متأسفانه در کشور عزیزمان ایران، خیلی از رخدادها و اتفاقات تاریخی وجود دارد که در سینما کاملاً نادیده گرفته شده اند! ما نباید خط کش بگذاریم و مرزبندی کنیم که به چه موضوعی نگاه کنیم و به چه موضوعی توجه نداشته باشیم! متأسفانه خیلی از موضوعات در بستر تاریخ گم شده و دفاع مقدس یکی از آن ها است.

بیدل با بیان اینکه کشور ما سال ها دستخوش حوادث بوده و آدم هایی آمدند و رفتند که اثرگذار بودند و سینما باید به ساخت فیلم در رابطه با آن اتفاقات و اشخاص ورود کند اظهار داشت: اما نکته ای که در این میان حائز اهمیت است اینکه موضوعات فرهنگی دستورپذیر نیستند! مدیران فرهنگی و سینمایی این نکته را باید بدانند. اینکه دستور بدهند فلان قدر فیلمنامه و نمایشنامه باید تولید شود و فلان قدر فیلم ساخته شود دردی از ما درمان نمی کند!

کارگردان سریال های تلویزیونی «در قصه ها زندگی می کنند» و «راه و بیراه» خاطرنشان کرد: مدیران باید برای علاقمند شدن افراد به تولید این قبیل آثار بسترسازی کنند. آن ها باید با سیاست های خاص افراد را ترغیب کنند که با عشق وارد میدان شوند و برای این موضوعات کار کنند. مدیران باید این را بیدانند که با دستور و فرمان در حوزه فرهنگ و هنر هیچ اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد و حتی این قبیل کارها نتیجه معکوس نیز در پی دارد.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه نیاز به ارزیابی عملکرد مدیران داریم تصریح کرد: یکی از مهمترین معضلات ما در حوزه فرهنگی و هنری کشور این است که مدیران ارزیابی نمی شوند و عملکردشان زیر ذره بین نمی رود که اگر این اتفاق رخ بدهد می توان مدیران شعار ده را از مدیران عمل گرا تفکیک کرد و این حوزه را به دست مدیرانی عمل گرا و دغدغه مند سپرد.

وی در پایان این گفتگو افزود: ما اگر می خواهیم به سینما خدمت کنیم باید به همه ژانرها بها دهیم و بستری فراهم کنیم تا همه کار کنند و سینما رشد پیدا کند. باید فیلم ها شعار دهند و بر ضد خود عمل کنند. فیلم ها باید همه فهم و مخاطب پسند باشند و من امیدوارم این اتفاق رخ دهد.
تهیه و تنظیم : عباس خزاعی نیا


کد خبر: 99135

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcgnq9y.ak9yw4prra.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com