پرویز: چرایی و هدف انقلاب در ادبیات داستانی انقلاب مغفول مانده است

17 آبان 1394 ساعت 9:45

محسن پرویز، عضو هیئت داوران دوره های پیشین جشنواره داستان انقلاب، درباره حدومرز استفاده از تخیل و استناد به وقایع تاریخی در انقلاب گفت: داستان خصوصیات مربوط به خود را دارد و هیچ‌وقت نباید توقع بازنویسی كامل تاریخی را از یك داستان داشته باشیم.


به گزارش هنرنیوز، محسن پرویز عضو هیئت داوران دوره های پیشین جشنواره داستان انقلاب درباره حدومرز استفاده از تخیل و استناد به وقایع تاریخی در انقلاب گفت: داستان خصوصیات مربوط به خود را دارد و هیچ وقت نباید توقع بازنویسی كامل تاریخی را از یك داستان داشته باشیم. اگر كسی كتاب خاطره یا مستندنگاری دست می گیرد باید بداند كه این متفاوت از زمانی است كه رمان یا مجموعه داستان می خواند.


پرویز افزود: وقتی داستان می خوانیم با یك اثر هنری مواجه هستیم كه قاعدتا اگر هنرمندانه نوشته شود، كلیه اجزا و جزئیات آن اثر باید متفاوت از یك كتاب تاریخی باشد.

وی یادآور شد: به طور طبیعی داستان وقتی درباره یك حادثه تاریخی نظیر انقلاب باشد، هدفش جاودانه كردن هنری یك واقعه است و تجربه هم نشان می دهد آنچه باعث آشنایی با انقلاب می شود وقتی در دل داستان بیاید، ماندگارتر می شود.

پرویز خاطرنشان كرد: شاید بسیاری از ما با انقلاب فرانسه آشنا نباشیم اما خواندن رمان «بینوایان» تا اندازه ای می تواند ما را با این تغییر و تحولات آشنا كند. از این جهت تصورم این است كه داستان از اصول خاص خود تبعیت می كند و داستان‌خوان ها نباید توقع داستان واقعی را از یك رمان داشته باشند.

عضو هیئت داوران دوره های پیشین جشنواره داستان انقلاب بیان كرد: البته در داستان های تاریخی، اصول مهم را نباید دست‌كاری كنیم و دخل و تصرف در پرداخت شخصیت و فضای داستان معمولا در حدی است كه معارض با قوانین نباشد.

وی در خصوص كیفیت داستان های انقلابی در زمان حال توضیح داد: مشكل چشمگیری در این زمنیه نیست و طی چند دوره ای كه داور داستان انقلاب بودم، آثار خوب و خواندنی زیاد بودند و بالاخره تمام قصه ها ضعف داستانی و تكنیكی دارند كه اشاره نمی كنم.

پرویز عنوان كرد: ما در آفرینش یك داستان مرتبط با انقلاب لازم نیست حتما حوادث جدیدی خلق كنیم و خیلی از اوقات اگر دریچه حوادث تغییر كند، نوآوری شگرفی پدیدار می شود. گاهی نویسنده ناچار است این وقایع را بیاورد و تكراری نیست و اصل طرح داستان و پرورش شخصیت ها و نوع نگاه نویسنده است كه می تواند آن را از ورطه تكرار دور كند.

عضو هیئت داوران دوره های پیشین جشنواره داستان انقلاب درباره زاویه ای كه نویسندگان امروز از آن غافل ماندند، گفت: هنوز تلاش موفقی در گشودن چرایی انقلاب و تحلیل شرایطی كه مردم را ناچار به انقلاب كرد، وجود ندارد و لازم است بیشتر به این موضوع بپردازیم. روح و هدف از انقلاب و چرایی آن را خواننده باید بداند. این مسائل نباید به صورت شعاری باشد و جا افتادن موضوع در دل داستان مهم است.

پرویز درخصوص شخصیت امیرحسین فردی نیز گفت: به دور از اغراق همه ما مدیون صداقت و سلامت نفس مرحوم فردی بودیم. او بسیار پاك، ساده و بی‌آلایش و با نیت خالص بود و دوست داشت در عرصه‌های مختلف ادبیات در خدمت انقلاب باشد.

وی عنوان كرد: به نظرم درجه وفاداری او به پیشبرد اهداف انقلاب روز به روز بیشتر می شد. ایده جشنواره داستان انقلاب خلاء بزرگی بود كه در این زمینه داشتیم و توانمندی خود ایشان در زمینه ادبی و توصیف صحنه بی نظیر بود.


کد خبر: 84537

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcgun97.ak9tw4prra.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com