شاهد پیوند در گفتگو با هنرنیوز خبر داد:

نداشتن «مکان تمرین» یکی از مشکلات تئاتر است/ حمایت از تئاتر تنها با شعار امکان پذیر نیست

30 شهريور 1394 ساعت 10:50

طراح و کارگردان تئاتر«گسل» از اجرای این نمایش در بخش مسابقه چهارمین جشنواره تئاتر شهر در سالن مهر حوزه هنری تهران و در روز اول مهرماه خبر داد.


شاهد پیوند کارگردان تئاتر که هم اکنون نمایش « گسل» او در بخش مسابقه چهارمین جشنواره تئاتر شهر حضور دارد در مورد این نمایش گفت: نمایش «گسل» نوشته آقای فرهاد نقدعلی است که یکی از متون خوب و قوی تئاتر است که ما برای آماده کردن این تئاتر حدود چهار ماه تمرین کردیم. این درحالی است که مکان خاصی هم برای تمرین در اختیار نداشتیم و مجبور بودیم در مکان های غیر تئاتری مثل دفتر کار یا منزل برخی از دوستان تمرین کنیم ! متاسفانه یکی از مشکلات کنونی تئاتر، نداشتن جای تمرین است.

وی افزود: با وجودی که نمایش گسل در چهارمین جشنواره تئاتر شهر انتخاب شده اما تا الان یک ریال از سوی جشنواره به ما پرداخت نشده است. ضمن اینکه این تئاتر دارای دکور سنگینی است که تاکنون سه میلیون تومان هزینه برداشته است که همه هزینه آن را از جیب خودم پرداخت کردم. هر چند که جشنواره قول کمک هزینه را به گروههای راه یافته به جشنواره داده اما تاکنون پولی به ما پرداخت نکرده است.

 



کارگردان تئاتر «پرنده کوچک خوشبختی » با اشاره به بازیگران این تئاتر تصریح کرد: اگر چه اکثر بازیگران تئاتر«گسل» ، دانشجویان و هنرجویان خود من هستند که بیشتر تازه کارند و بسیاری از آنان ، اولین بازی خود را تجربه می کنند اما خوشبختانه گروه پُر انرژی و مستعدی هستند که آینده روشنی در این حوزه خواهند داشت.

طراح و کارگردان تئاتر « گسل» از اجرای این نمایش در روز اول مهرماه در بخش مسابقه چهارمین جشنواره تئاتر شهر در سالن مهر حوزه هنری تهران خبر داد و یاد آور شد: این تئاتر در این جشنواره دو اجرا خواهد داشت که یکی ساعت چهار و نیم عصر و دیگری ساعت هفت شب یکم مهرماه خواهد بود.

وی در مورد اجرای عمومی تئاتر «گسل» اظهار داشت: با وجودی که جشنواره تئاتر شهر، قول داده زمینه اجرای عمومی برخی از نمایش های راه یافته به بخش مسابقه راه فراهم کند اما ما با توجه به اینکه برای این نمایش زحمات زیادی را متقبل شدیم و دکور حجیمی هم تهیه کردیم تلاش می کنیم این نمایش را به اجرای عمومی برسانیم.

                                                          تصویری از تمرین تئاتر گسل

کارگردان تئاتر« حکم محتوم» که در دوره های قبلی جشنواره تئاتر شهر هم به عنوان کارگردان حضور داشته است در مورد این جشنواره گفت: معتقدم این جشنواره در کُل ، روند رو به رشدی داشته است اما بر این باورم که این جشنواره قدری از آرمان ها و اهداف ابتدایی خود دور شده و با آنان همخوانی ندارد. این درحالی است که سنگ بنای این حرکت با راه اندازی جشنواره کانون های نمایشی بود که مرحوم حسین نصرآبادی آن را بنیاد کرد و گروههای حاضر در آن بیشتر گروههای محلی و تازه کار بود اما هم اکنون اکثر گروههای این جشنواره حرفه ای و قَدَر هستند که رقابت گروههای ضعیف تر با این گروهها ، کمی بی انصافی است.

این کارگردان تئاتر خبر داد اگر شرایط دیگر جشنواره های تئاتر اجازه دهد حتما نمایش «گسل» در جشنواره های دیگر نیز شرکت خواهد کرد.

کارگردان تئاتر« پلکان» با اشاره به وضعیت تئاتر کشور، این وضعیت را آشفته توصیف کرد و افزود: شما تصور کنید دانشجویان و علاقه مندان به تئاتر برای آماده کردن یک نمایش، نیازمند چندین ماه تمرین هستند درحالی که نه مکان تمرین و نه بودجه ای برای خرج اولیه گروه در اختیار دارند ضمن اینکه بیشتر این تئاترها، حتی فرصت اجرای عمومی هم پیدا نمی کنند و اگر هم این فرصت پیش بیاید باید شبی چند صد هزار تومان بابت اجاره سالن نمایش پرداخت کنند! مگر درآمد تئاتر چقدر است که باید چنین مبالغی بابت اجاره سالن پرداخت شود؟!

شاهد پیوند با بیان اینکه خوشحالیم که وزیر ارشاد تئاتر را می شناسد و حتی امسال را سال تئاتر اعلام کرده است اضافه کرد: اما حمایت از تئاتر تنها با شعار امکان پذیر نیست و نیاز به حمایت های مالی ، تجهیزاتی و مستمر دارد.

به گفته این مدرس تئاتر، مسئولین هنرهای نمایشی باید نگاه ویژه ای به تئاتر داشته باشند و این گروهها را آدم ها نق زن تصور نکنند ضمن اینکه باید تکلیف شان را با تئاتر روشن کنند که آیا برای این مملکت تئاتر می خواهند یا خیر؟ متاسفانه برخی از مسئولین فرهنگی اعتقادی به تئاتر ندارند و این هنر را یک کار عبث و بیهوده ای می پندارند! اگر چنین دیدگاهی به تئاتر تسری پیدا کند باید از هم اکنون فاتحه تئاتر را خواند. اما اگر دیدگاهی حاکم باشد که تئاتر را مادر هنرها بداند که توان پرورش هنرمند را دارد و می تواند تولید اندیشه کند، بی تردید می توان شاهد بالندگی تئاتر بود.




به گفته شاهد پیوند بازیگران تئاتر«گسل» به ترتيب ورود به صحنه عبارتند از : حسين قاسمي ، نگين صابري، ميثم فراهاني، مهرناز وزيريان، نغمه قديمي ،سید محمدرصا بهشتيان و جواد نجم الدين

گفتگو از : مجید معافی


کد خبر: 83033

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcgwz97.ak9ww4prra.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com