سید جلال ساداتیان در گفتگو با هنرنیوز:

امیدواریم شاهد فصل جدیدی از فعالیت های هنری ایران با دیگر کشورها باشیم.

24 تير 1394 ساعت 12:44

یک کارشناس روابط بین الملل با اشاره به توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 گفت: شاهد افق روشن تری در حوزه های فرهنگی و هنری بین ایران و کشورهای جهان خواهیم بود در حالی که در سالهای اخیر، بیشتر تولیدات مشترک فیلمسازی ما فقط به برخی از کشورهای عربی از جمله لبنان محدود شده بود.


سید جلال ساداتیان کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد تاثیرات توافق هسته ای ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ در حوزه فرهنگی و بویژه سینما افزود: معتقدم که طرفین مذاکره به این توافق نیازمند بودند و خوشحالیم که این توافق صورت گرفته است. هر چند که ممکن است طرفین غربی و بویژه آقای اوباما به خاطر مصارف داخلی و جلب نظر کنگره ، حرفهایی را نسبت به این توافق بیان کند. اما مساله هسته ای ما از حدود ۱۲ سال قبل با یک اطلاع رسانی غلطی که از ناحیه منافقین به غربی ها شکل گرفت شروع شد و با متهم کردن ایران به ساخت سلاح هسته ای توانستند در دولت قبلی مساله را از آژانس به شورای امنیت بکشانند و قطعنامه هایی را یکی پس از دیگری بر علیه کشور ما به تصویب برسانند.

وی با اشاره به تحریم ها ادامه داد: متاسفانه برخی از تحریم ها بر علیه کشورمان، یک جو کاملا منفی نسبت به رفت و آمدهای بین المللی هنرمندان و فعالیت های مشترک احتمالی آنان با سایر هنرمندان جهان ایجاد کرد به گونه ای که در سالهای اخیر ما بیشتر شاهد همکاری مشترک ایران با برخی از کشورهای عربی به ویژه کشور لبنان در حوزه فیلمسازی بودیم. این درحالی است که بضاعت سینمای ایران در تولید فیلم های مشترک با کشورهای غربی انکار ناپذیر است.

این کارشناس روابط بین الملل که بردار سید جمال ساداتیان - تهیه کننده سینمای ایران – است و از نزدیک با تولیدات سینمایی آشنایی دارد با اشاره به اصغر فرهادی تصریح کرد: به دلیل محدودیت هایی که تحریم ها بر کشور و هنرمندان ما تحمیل کرده بود فیلمسازانی مثل آقای اصغر فرهادی مجبور بودند به طور کامل در کشور فرانسه فیلم بسازند اما اینکه هنرمندان بتوانند به صورت آزادانه رفت و آمدهای فرهنگی و سینمایی داشته باشند یا اینکه بتوانند همچون سایر ملل، آزادانه ویزا بگیرند دچار مشکل بودند ضمن اینکه رفت و آمد هیات های مختلف هنری بین ایران با کشورهای دنیا نیز با محدودیت هایی روبرو بود و متاسفانه جمهوری اسلامی ایران از بازار فرهنگی و هنری برای صدور محصولات فرهنگی خود بی بهره بود که امیدواریم با توافق هسته ای که صورت گرفته شاهد فصل جدیدی از فعالیتهای هنری ایران با دیگر کشورها باشیم.

سید جلال ساداتیان با تاکید بر اینکه می توان در آینده نزدیک شاهد افق روشن تری در زمینه همکاری فرهنگی و سینمایی ایران با دنیا بود اظهار داشت: البته منظور از افق روشن به این منزله نیست که از فردا انتظار این افق را داشته باشیم. هر چند که تاثیرات این توافق به محض اعلام، بازار دلار و سکه را با افت قیمت ها همراه کرد و این تاثیر را می توان در آینده نزدیک در بازارهای فرهنگی و هنری هم شاهد بود اما باید بپذیریم که عملی شدن این مسائل همراه با زمان خواهد بود.

سید جلال ساداتیان گفت: در حال حاضر فقط یک توافق اعلام شده است و اجرائیات آن از زمانی است که مصوبه شورای امنیت صادر شود تا بر اساس آن ، همه مصوبه ها قبلی و از جمله ۴ قطعنامه لازم اجرایی که در قالب فصل هفتم شورای امنیت به تصویب رسیده است برداشته شود و به جای آن قطعنامه جدیدی صادر شود تا همه کشورها را موظف کند که تمامی تحریم های خودشان را ملغی کنند.

وی با بیان اینکه توافق هسته ای در بُعد اقتصادی و در سایر ابعاد از جمله حوزه فرهنگی و هنری مثمرثمر خواهد بود افزود: توافق هسته ای بر کارهای تجاری ، رفت و آمدها و نقل وانتقال های مالی تاثیر گذار است و زمانی که هنرمندان ما با محدودیت های مالی در پروژه های مشترک روبرو هستند بی شک در ساخت آثار سینمایی مجبور به صرف هزینه های بیشتری خواهند بود.


کد خبر: 81909

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcgyy97.ak9qz4prra.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com