عبدالله باکیده در گفتگو با هنرنیوز:

فیلم در مورد شخصیت حضرت امام (ره) باید عاری از گرایش های جانبدارانه باشد

14 خرداد 1394 ساعت 10:59

یک کارگردان سینمای ایران معتقد است اگر می خواهیم در مورد شخصیت و سیره مبارزاتی حضرت امام(ره) اثری را تولید کنیم اول از همه نیازمند یک گروه تحقیق جامع و بدون هیچ گونه گرایش های جانبدارانه هستیم تا ایدئولوژی و تبیین نگاه خودشان را به عنوان بیوگرافی حضرت امام به تماشاگر تحمیل نکنند.


عبدالله باکیده کارگردان پیشکسوت سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد عدم تولید فیلم های سینمایی در خصوص شخصیت و زندگی حضرت امام(ره) از سوی فیلمسازان ایرانی گفت: خوشبختانه سراسر زندگی حضرت امام از جمله بحث کودکی ، مبارزات ، دوران تبعید و از همه مهمتر ، مباحث رهبری ایشان از موضوعات بسیار دراماتیکی است که می تواند پتانسیل بسیار خوبی برای نگارش فیلمنامه های متعدد باشد. اما متاسفانه فیلم ها و سریالهایی که تاکنون در مورد ایشان ساخته شده است نتوانسته است آن غنای لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به فیلم سینمایی«فرزند صبح» ساخته بهروز افخمی و سریال «صنوبر» اثر مجتبی راعی اضافه کرد: نمی دانم که چرا این فیلمسازان به یکباره به سراغ زندگی کودکی حضرت امام(ره) رفتند درحالی که همین مقطع از زندگی ایشان را هم نتوانستند به خوبی به تصویر بکشند به عنوان مثال سریال «صنوبر» بیشتر به وسترن های مکزیکی شبیه بود تا کودکی حضرت امام! یا فیلم «فرزند صبح» اگر چه لحظات خوبی داشت اما آنچه را که ما دیدیم خیلی درشان حضرت امام نبود - اگر چه کارگردان فیلم معقتقد بودند این فیلم هنوز ناقض است-

کارگردان فیلم سینمایی«پوتین» ادامه داد: اگر چه من معتقدم این دو فیلمساز از فیلمسازان خوب کشور ما هستند اما در این آثار نتوانستند به موضوع اصلی شخصیت امام نزدیک شوند. شاید یکی از دلایل آن وجود خطوط قرمزی بوده که باعث شده این فیلمسازان نتوانند به عمق شخصت واقعی حضرت امام نزدیک شوند و به همین جهت نیز، تماشاگر با این فیلم ها ارتباط برقرار نمی کند.

وی تصریح کرد: هنگامی که شما سریال صنوبر یا فرزند صبح را می بینید تکنیک ، بازی و همه عوامل ساختاری سریال، درست است ولی هیچ ارتباطی با شخصیت امام ندارد. گویا همه عوامل دست به دست هم داده بودند تا آن فیلمی که می باید در مورد شخصیت واقعی حضرت امام(ره) ساخته شود، به ثمر ننشیند.

عبدالله باکیده با بیان اینکه چرا ارگانهایی که در مورد به تصویر کشیدن شخصیت حضرت امام مسئولیت داشتند و دارند هنوز نتوانستند فیلمی در مورد ابعاد واقعی شخصت امام خمینی (ره) بسازند و این ارگانها باید پاسخگو باشند یاد آور شد: متاسفانه یکی از مشکلات اساسی ما درایران است که ما نویسندگان خیلی خوبی در اختیار نداریم که بتوانند به سمت نگارش چنین متن ها بروند. به طور مثال، هنرمند ما اگر می خواهد در مورد شخصیت حضرت امام فیلم بسازد، هم می خواهد نویسنده کار باشد ، هم کارگردان و هم تهیه کنندگی فیلم را برعهده بگیرد! اینجا است که هم در نوشتن وهم در کارگردانی و تهیه کنندگی دچار ضعف و کم کاری می شود و نمی تواند به عمق شخصیت حضرت امام که از جایگاه ویژه ای برخوردار است و توانسته است بعد از ۲۵۰۰ سال ، سلسله پادشاهی کشور را براندازی کند ؛ نزدیک شود.

این فیلمساز شرط نگارش یک فیلمنامه خوب و قوی در مورد شخصیت امام خمینی (ره) را شکل گیری یک گروه تحقیق و پژوهش جامع و بدون هیچ گونه گرایش جانبدارانه نسبت به شخصیت حضرت امام دانست و گفت: باید فیلمنامه ای نوشته شود که در خور شایستگی ایشان باشد نه اینکه نویسندگان فیلمنامه، بخواهند ایدئولوژی تبیین نگاه خودشان را به عنوان بیوگرافی حضرت امام به تماشاگران تحمیل کنند.
.
عبدالله باکیده یاد آور شد: یکی از مشکلات ما در مورد فیلمسازی در خصوص شخصیت های بزرگ سیاسی این است که اول باید از هزاران خوان عبور کنیم تا اجازه ساخت بگیریم و آنگاه باید تمامی نقطه نظرات افراد مختلف که حتی در بیشتر جاها هم ، با یکدیگر اختلاف نظر دارند می باید در فیلم لحاظ شود!!

کارگردان فیلم سینمایی« صلیب طلایی» گفت: معتقدم باید یک تیم نویسنده خوب ایرانی و به همراه نویسندگان زبده خارجی که نگاهی غیر انحصاری به شخصیت حضرت امام دارند به دور هم جمع شوند و به خلق یک فیلمنامه جهانی در این زمینه همت بگمارند.

وی با اشاره به شخصت های«زاپاتا» و «گاندی» در سینما اظهار داشت: ما فیلم های زیادی را در مورد رهبران جهان در سینما شاهد بودیم که یکی از آنان، فیلم سینمایی «زاپاتا» ساخته الیا کازان بوده که فیلمساز، به خوبی در عرض دو ساعت؛ ابعاد مختلف شخصیت زاپاتا را برای تماشاگران به نمایش گذاشته است. یا هنگامی که ما فیلم زندگی نامه «گاندی» را در سینما می بینیم شاهد فراز و فرودهای زندگی او هستیم و فیلم به هیچ عنوان جانبدارانه نیست و حتی وقتی این فیلم در هالیوود توسط «ریچارد آتن برو» بازسازی می شود باز هم، در گیشه و در ساختارهای هنری موفق است و می تواند جوایز بین المللی را کسب کند.

عبدالله باکیده در خاتمه ابراز امیدواری کرد بزودی شاهد فیلم های مختلف و فاخر در مورد ابعاد گوناگون شخصیت حضرت امام از سوی فیلمسازان برجسته ایرانی باشیم.


کد خبر: 81260

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcgzx97.ak9q34prra.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com