lمدیر انتشارات روزبهان در گفتگو با هنرنیوز؛

نشر الکترونیک بهترین راهکار برای بحران کتاب در شرایط فعلی است

24 فروردين 1394 ساعت 11:49

حامد کنی مدیر انتشارات روزبهان گفت: ما می توانیم در محتوا، کتاب را به گونه دیگری ارائه بدهیم و اصرار بر کاغذی بودن آن نداشته باشیم و لذا در فضای نشر الکترونیک یکبار تولید کنیم nبار بفروشیم.


کنی در گفتگو با خبرنگار گروه کتاب و ادبیات هنرنیوز در پاسخ به این پرسش که «آیا انتشارات روزبهان به عنوان ناشری که برای نقد کردن بن های کاغذی کتاب با مشکلات عدیده مواجه بوده همچنان با این معضل مواجه است یا خیر؟» گفت: ما هنوز هم از مشتریان، بن کتاب نمی گیریم؛ زیراکه همچنان بخشی از بن هایی که در دوره بیست و پنجم نمایشگاه کتاب تهران گرفته ایم تا امروز نقد نشده است.

بن کتاب برای ناشر همچون کاغذ باطله
وی با تاکید بر اینکه معضل بن کتاب در سیستم پرداخت است، اظهار داشت: معضل این نیست که وزارت ارشاد پول بن ها را نمی دهد، زیرا بن واقعا پول است؛ معضل در سیستم پرداخت است و متاسفانه سیستم بن کتاب در ایران، یک سیستم زغالی و ابتدایی است؛ اینقدر ابتدایی که برای نقد کردن یک بن دو هزار تومانی ساعت ها وقت تلف می شود به همین دلیل تا امروز هنوز بخشی از بن ها نقد نشده است.

وی با بیان این مطلب افزود: گرفتن بن توسط ناشر به معنای گرفتن کاغذ باطله است؛ چراکه بن کتاب نوعی پول کاغذی است که مبلغ آن در صندوق بانک است و نقد کردن آن برای ناشر مساوی اتلاف وقت و زحمت نیرویی است که باید چند روز در بانک پشتوانه در صف ناشران دوندگی کند، به همین دلیل هیچ ارزشی ندارد و ما دیگر از مشتریان بن کتاب نمی گیریم.

کنی در پاسخ به این پرسش که «آیا عدم اخذ بن کتاب توسط ناشر، تخلف محسوب می شود یا نه؟» گفت: ناشر در پذیرش بن کتاب مخیر است لیکن در حال حاضر، آنقدر بازار بن کتاب، سیاه است که شاید دلال ها هم دیگر بن کتاب خرید و فروش نکنند.

مشکل ما در نشر قیمت کاغذ نیست
وی با اشاره به مشکلات نشر در سالی که گذشت گفت: در سالی که گذشت انتقاد بسیاری از ناشران به قیمت کاغذ بود لیکن به نظر من این مشکل اصلی نیست و یک فرآیند طبیعی است و ممکن است کاغذ بندی دو ملیون تومان بشود درست مثل قیمت سایر اجناس که روز به روز در حال افزونی است، ما نمی توانیم جلوی گرانی ها را بگیریم.

مدیر انتشارات روزبهان با اشاره به قیمت کتاب در ایران اظهار داشت: ما فکر می کنیم چون کاغذ گران شده دیگر حوزه کتاب تعطیل است؛ اینطور نیست. کتاب در ایران به نسبت جهانی گرانتر تولید می شود لیکن ارزانتر فروخته می شود، در حالیکه در ساختار جهانی، کتاب ارزانتر تولید می شود گرانتر فروخته می شود لذا مشکل اساسی صنعت نشر خواننده کتاب است وگرنه اگر خواننده باشد کتاب اگر گران هم باشد همچنان مخاطب خواهد داشت.

وی تصریح نمود: به واقع این محتوای کتاب است که گران است نه کاغذ و صحافی آن ودر اصل برای محتوای آن هزینه شده در حالیکه برای کاغذ آن کتاب چندان هزینه ای نشده است؛ اما چون در ایران در ذهن جامعه به واسطه رانت های غلطی که قبلا ایجاد شده و رویه سنتی تولید کتاب هم بر آن صحه گذاشته چنین تفکری قوت پیدا کرده که اساسا قیمت کتاب یعنی قیمت کاغذ آن؛ به عبارت دیگر در ایران فرقی نمی کند نویسنده کتاب چه کسی باشد مهم این است که کتاب صفحه ای چقدر قیمت داشته باشد؛ کما اینکه فرقی نمی کند کتاب را من نوعی نوشته باشم یا یک نویسنده بزرگ، برای مردم مهم این است که صفحه ای سی تومان قیمت آن است، هم از این روست که معضلات نشر بسیار اساسی تر از فزونی قیمت کاغذ است.

وی افزود: در حال حاضر کاغذ بندی 80 تومان است، صد در صد در سال جدید بندی 130 تومان هم خواهد شد؛ زیرا همه چیز در حال گران شدن است لذا باید در این شرایط راهکار جدید ارائه داد، ما باید راهکار برای شرایط بحران داشته باشیم اما همواره تنها نظاره گر بحرانیم.

نشر الکترونیک را ترویج دهیم
کنی در ارائه یکی از راهکارهای موجود برای شرایط فعلی خاطرنشان نمود: اگر کاغذ و به دنبال آن کتاب گران می شود یکی از راهکارهای آن ترویج نشر الکترونیک است؛ من ناشر می توانم کتاب را در فضای الکترونیک دو هزار توامن بفروشم اگر مردم یاد بگیرند که متقاضی چنین روندی باشند ولی اگر آن را کاغذی چاپ کنم برای مثال 35 هزار تومان قیمت آن می شود که در این صورت هرکس نوع کاغذی یک کتاب را بخواهد لاجرم باید پولش را بدهد، در حالیکه ما می توانیم در محتوا آن را به گونه دیگری ارائه بدهیم و اصرار بر کاغذی بودن کتاب نداشته باشیم و لذا در فضای الکترونیک یکبار تولید کنیم  nبار بفروشیم.

مدیر انتشارات روزبهان در خاتمه با انتقاد از روند تبلیغات کتاب در مطبوعات گفت: واقعا کاغذ و گران شدن کاغذ بحران کتاب ایران نیست، بحران کتاب ایران خواننده است، از سوی دیگر رویه تبلیغ کتاب در مطبوعات اشتباه است؛ باید در کشور یک مجله کتاب وجود داشته باشد که به صورتی شیک، درجه یک و خوش دیزاین ارائه شود وگرنه انتشار نشریاتی چون کتاب هفته و کتاب ماه جوابگو نیستند؛ در این حال اساسا معضل این است که کتاب مسئله ما نیست و رسانه های ایران نیز در ساخت فرهنگ کتاب خنثی هستند.

مریم خاکیان


کد خبر: 56133

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchxznm.23n-xdftt2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com