حسین عصمتی:

می‌شود از سنت‌های اصیل و بومی هنر ایرانی استفاده کرد و در عین‌حال کاری نو و به‌روز خلق کرد

3 بهمن 1401 ساعت 12:05


حسین عصمتی داور بخش نگارگری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معتقد است که آثار نگارگران حاضر در جشنواره پانزدهم در مقایسه با دوره چهاردهم از رشد کیفی برخوردار بوده است.

به گزارش هنرنیوز، حسین عصمتی ازجمله چهره‌های شناخته‌ شده در زمینه هنر نگارگری و نقاشی ایرانی است. او در دوره‌های قبل نیز به‌عنوان داور، جشنواره هنرهای تجسمی فجر را همراهی کرده و به‌خوبی از افت‌وخیز هنرمندان جوان و عموم شرکت‌کنندگان حاضر در این رویداد آگاه است. عصمتی می‌داند که آثار حاضر در هر دوره از چه کیفیتی برخوردارند و هنر نگارگری تا به امروز چه روندی را در جشنواره هنرهای تجسمی فجر طی کرده است.

* نقاشی ایرانی در این دوره از جشنواره یک گام به جلو برداشته

این هنرمند نگارگر امسال هم به‌عنوان داور در جشنواره فجر حضور داشته و به دقت در کنار بقیه داوران آثار رشته نگارگری را بررسی کرده است. وی معتقد است نقاشی ایرانی در این دوره از جشنواره، نسبت به قبل یک گام به جلو برداشته و آثار ارسالی کیفیت بهتری داشته‌اند.

*فضا برای ارائه تعداد آثار بیشتری مهیا نیست

عصمتی می‌گوید: با توجه به این که بنده در دوره قبل هم داور بخش نگارگری بوده‌ام، آثار در قیاس با جشنواره چهاردهم از کیفیت بهتری برخوردار بودند و شمار آثار با کیفیت، نسبت به دوره گذشته افزایش یافته بود. به دلیل کمبود جا ناگزیز بودیم برخی از آثاری که قابلیت حضور در نمایشگاه را داشتند، نادیده بگیریم و افسوس خوردیم از این‌که فضا برای ارائه تعداد آثار بیشتری مهیا نیست. البته این را هم بگویم که در کنار این تأسف، خوشحال هم بودیم. هرچقدر آثار خوب یک جشنواره بیشتر باشد، داوران حس‌وحال بهتری را تجربه می‌کنند. چون در وهله اول ما خودمان هم نگارگریم و هرچه تعداد آثار خوب بیشتر باشد، امیدمان به آینده هنر نگارگری بیشتر می‌شود.

او نه فقط کیفیت آثار که کیفیت برگزاری جلسات داوری و نظم موجود در آن‌ها را هم از اتفاقات خوب جشنواره پانزدهم دانسته و می‌گوید: نظم موجود طبیعتا بر جلسات داوری هم اثر گذاشته و موجب شد همه مراحل کار به مراتب بهتر از قبل پیش برود.

*علاوه بر جوانان، پیشکسوتان هم آثاری به جشنواره امسال ارسال کرده‌اند

حضور چهره‌های جدید و جوان هم از موضوعاتی است که اصولا در جشنواره‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. وقتی این پرسش را با حسین عصمتی در میان می‌گذاریم، او این‌گونه پاسخ می‌دهد: هنوز اطلاعات جزئی‌تری از شرکت‌کنندگان جوان نداریم و نمی‌توانم پاسخ دقیقی به پرسش شما بدهم اما با توجه به آثار خوبی که به دبیرخانه جشنواره پانزدهم ارسال شده، شک ندارم که جوانان مستعدی در بین هنرمندان شرکت‌کننده بوده‌اند. البته این را هم بگویم که در کنار هنرمندان جوان، شاهد ارسال اثر از سوی هنرمندان بزرگ و پیشکسوت هم بوده‌ایم. به‌طور مثال استاد رضا بدرالسماء هم به‌صورت جدی در این دوره از جشنواره شرکت کردند و این از نکات جالب پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است.

*در آثار ارسالی تنوع در شیوه و اجرا دیده می‌شود

داور بخش نگارگری جشنواره پانزدهم معتقد است که هنرمندان بخش نقاشی ایرانی نگاهی دقیق به تکنیک نگارگری بزرگان این عرصه داشته‌اند. وی در این‌باره توضیح می‌دهد: هنرمندان حاضر در بخش نقاشی ایرانی به سراغ تجربه، سبک و تکنیک هنرمندان شاخص این عرصه رفته بودند و این یعنی تلاش کرده‌اند برای شناخت سیر این هنر، نگاهی پژوهشگرانه به کار خود داشته‌ باشند. در آثار ارسالی نوعی تنوع در شیوه و اجرا دیده می‌شد و در این میان، شیوه استاد فرشچیان، استاد آقامیری بزرگ، استاد تاکستانی و همچنین تلاش برای خلق تجربیات جدید در آثار هنرمندان مشهود بود.

*آینده نقاشی ایرانی جوانان خوش‌فکر و خلاق بسیاری خواهد داشت

اینک می‌توان پرسید که جای نوآوری در آثار کجاست؟ ‌هنرمندان چقدر به سمت نوآوری رفته‌اند. داور بخش نگارگری دراین‌باره می‌گوید: با توجه به این‌که داوری از روی تصویر آثار صورت گرفت، باید منتظر دیدن اصل آثار باشیم. اما به نظر می‌رسد که جوانان، مشتاق خلاقیت و نوآوری بیشتری هستند و می‌توان امیدوار بود در سال‌های آینده نقاشی ایرانی جوانان خوش‌فکر و خلاق بسیاری داشته باشد که علاوه بر رعایت اصول کار و توجه به مسیر استادان بزرگ، خودشان نیز کارهای خلاقانه و ارزشمندی را ارائه کنند.
*به ما تهمت می‌زنند که شما متحجر و در حال تکرار کارهای گذشتگان هستید!

این هنرمند نگارگر در بخش دیگری از اظهارات خود به بیان نکته‌ای مهم درباره خلاقیت و نوآوری در هنر نگاری پرداخته و می‌گوید: دغدغه اصلی من نگارگری است. در عصر معاصر رویکردی وجود دارد که نگارگران را به انجام کارهای نو و خلاقانه تشویق می‌کند، متاسفانه طرفداران این رویکرد، به ما تهمت می‌زنند که شما متحجر و در حال تکرار کارهای گذشتگان هستید! منظور این عده از انجام کار نو و خلاقانه این است که امثال ما کارهایمان را به آثار مدرن غربی نزدیک کنیم یا از مبانی فکری و هنری غربی‌ها بهره ببریم و با استفاده از این مبانی در نگارگری کاری نو انجام دهیم.

*باید سراغ سنت‌های نگارگری خودمان برویم و بر بستر آن‌ها نوآوری داشته باشیم

عصمتی تأکید می‌کند: ما به چنین ایده‌ای اعتقاد نداریم و فکر نمی‌کنیم چنان‌چه از ویژگی‌های مدرن در آثارمان استفاده کنیم، کارمان نو و خلاقانه خواهد شد. ‌ از این‌رو معتقدم باید به سراغ کارهای قدیمی و سنت‌های نگارگری خودمان برویم و بر بستر آن‌ها نوآوری داشته باشیم. طی سال‌های گذشته تلاش ما بر این بوده تا این پیام را به مخاطبان ارائه دهیم که می‌شود از سنت‌های اصیل و بومی هنر ایرانی استفاده کرد و در عین‌حال، کاری نو و به‌روز خلق کرد که کاربردی متفاوت و جدید داشته باشد.


کد خبر: 99029

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdci3ua3.t1a3r2bcct.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com