یادداشت مدیر شبکه مستند در آستانه سالگرد مدیریت جدید صداوسیما؛

زمان، رمز اصلاحات پایدار

17 آبان 1394 ساعت 12:57

مدیر شبکه مستند همزمان با یک ساله شدن انتصاب مدیریت جدید سازمان صداوسیما، در یادداشتی اقدامات صورت گرفته و افق‌های پیش رو را مرور کرد.


به گزارش هنرنیوز  به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما؛ امیر تاجیک مدیر شبکه مستند همزمان با سالگرد انتصاب دکتر محمد سرافراز برای ریاست سازمان صداوسیما، یادداشتی در این باره نوشت.




وی در این نوشته بر تلاش مدیریت جدید در راستای اصلاح نگرش‌ها و زیرساخت‌های درونی سازمان، تولید برنامه‌هایی نه در سطح بلکه در عمق مفاهیم مورد انتظار رهبر معظم انقلاب و تبدیل سازمان صدا و سیما از یک نهاد اداری به یک مجموعه رسانه‌ای تأکید کرده است.




در متن این یادداشت آمده است:




به نام خدا




هر تیم مدیریتی جدید در هر نهاد و سازمانی که سررشته امور را بدست می گیرد، پیش از آنکه دست به انجام هر امری جهت دریافت خروجی موثر بزند، می‌بایست پیکره و سازوکار آن را در یک برنامه میان مدت از ابتدا بررسی و اصلاح کند. این اصلاح دارای دو وجه است. یکی وجه علمی که عبارت است از اصلاح سیستم بر اساس متدهای روز و مدل‌های منطقی و دوم همسان نمودن کل مجموعه در راستای تحقق اهداف و عملی شدن روش‌های مدیریتی تیم جدید. اگرنه انجام هر اقدامی در بستر یک سیستم غیرمنطقی و ناکارآمد، به تبع، نتیجه مثبت هم در پی نخواهد داشت.




بنابراین ساده انگارانه است که انتظار داشته باشیم با تعویض سبک مدیریتی سازمان عریض و طویلی چون سازمان صداوسیما در کوتاه مدت شاهد تغییراتی چشمگیر باشیم. چرا که اگر چنین وعده‌ای از دل مجموعه جدید مدیریتی بیرون آید، بی‌شک فعالیت‌ها و تلاش‌های آن، غیرزیرساختی و مقطعی بوده و تنها برای زمانی کوتاه و به صورت صوری جلب رضایت خواهد کرد.




تلاش مدیریت جدید در راستای اصلاح نگرش‌ها و زیرساخت‌های درونی سازمان است که نهایتا منجر به شکل‌گیری یک فرهنگ جدید در ظاهر و باطن آن شود و همه می‌دانند که ایجاد یک فرهنگ نوین نیازمند صبر و حرکات سنجیده، کارشناسی و گام به گام است.




از پانزدهم آبان سال گذشته که جناب آقای دکتر سرافراز ریاست محترم سازمان صداوسیما حکم تنفیذ خود را از مقام معظم رهبری دریافت نمودند تا به امروز تمام تلاش مدیران سازمان در جهت ایجاد چابک‌سازی و تسریع در خروجی تولیدات با کیفیت بوده است. همانطور که در حکم رهبر انقلاب تصریح شده بود، «سازمان صدا و سیما با مأموریت خطیر «هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» به مثابه دانشگاه عمومی، با تکیه بر فعالیت‌ها و برنامه‌های حرفه‌ای پیشرفته و عمیق رسانه‌ای، وظیفه گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملّت را بر عهده دارد.»




تاکید بر تولید برنامه‌هایی که نه در سطح بلکه در عمق مفاهیم مورد انتظار رهبر معظم انقلاب را به عرصه ظهور برساند، در گام اول به وسیله حذف پست‌ها و مسئولیت‌های غیرضروری و صرفه‌جویی در هزینه‌های بی مورد سازمان کلید خورده است.




طبعا اصلاح مجموعه‌ای که مدتها توسط بخش‌های متنوع تصمیم‌سازی و مدیریتی حرکت کرده، آسان نیست و این تغییر نیاز به زمان دارد که این یکسال بخشی از همین زمان مورد نیاز بوده است. حدود هشتصد پست مدیریتی حذف و بسیاری از زیرمجموعه‌های سازمان جهت افزایش کارآیی با هم ادغام شدند. راه‌اندازی رسانه تعاملی جهت باز کردن دست مخاطب برای پیگیری برنامه‌های تولیدی سازمان در فضای مجازی، تخصصی نمودن شبکه‌های سیما، ایجاد مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی جهت تقویت زیربناهای محصولات تولیدی، تولید انیمیشن‌های داخلی و تلاش برای ارتقای کیفیت محتوایی و بصری شبکه‌ها، تأکید بر تحلیل و تفسیر رویدادها، ۲۴ ساعته‌شدن کانال‌های آذری، کردی و اردو در حوزه‌ برون‌مرزی، بازسازی ساختار و منابع آرشیوی و برنامه‌ریزی مدون جهت درآمدزایی سازمان همه در راستای تغییر استراتژی و اصلاح زیرساخت‌ها صورت گرفته است. قطعا با ادامه این روند در سال‌های آتی، مدیریت جدید خواهد توانست تغییری بنیادین جهت تبدیل سازمان صدا و سیما از یک نهاد اداری به یک مجموعه رسانه‌ای که چشم انداز خویش در عصر امروز را به درستی ترسیم کرده است به وادی عمل برساند.










امیر تاجیک

مدیر شبکه مستند سیما


کد خبر: 84584

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdci5wav.t1a5v2bcct.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com