با تقدیر از بنیاد فردوسی رخ داد:

تشریح مهم‌ترین دستاوردهای فرهنگی ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای

15 شهريور 1391 ساعت 14:18

رییس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای از تولید فیلم مستند تاریخ ورزش باستانی «سرشت‌نامه»؛ تولید فیلم معرفی ورزش زورخانه‌ای با نام «رخصت» مطابق با استانداردهای جهانی و عرضه به ۶ زبان مطرح دنیا: انگلیسی، فرانسوی، عربی، آلمانی، چینی و فارسی خبر داد.


به گزارش هنرنیوز،عصر دیروز (سه شنبه،چهارده شهریور) دومین دوره آیین نکوداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای با حضور سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان و علیرضا صفارزاده، رییس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای برگزار شد.

در حاشیه آیین نکوداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نشستی رسانه‌ای با حضور علیرضا صفارزاده، رییس ستاد نکوداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در تالار وحدت برگزار شد.

در این نشست رسانه‌ای صفارزاده مهمترین سرفصل‌های «دستاوردهای فرهنگی شش ساله ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای» را ثبت ملی آیینهای پهلوانی و زورخانه‌ای (در تاریخ هشتم دی ماه ۱۳۸۷)، ثبت جهانی آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در سازمان جهانی یونسكو به عنوان میراث معنوی بشریت در اجلاس کنیا (۲۵ آبان ۱۳۸۹ – ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰) عنوان کرد و گفت: تصویب آیین‌نامه ترویج فرهنگ پهلوانی از طریق ورزش زورخانه‌ای از سوی شورای فرهنگ عمومی و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد که این آیین‌نامه در دهم تیرماه ۱۳۹۰ با شرح وظیفه‌هایی جداگانه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ۱۸ نهاد کارگزار کشور، ابلاغ شده است.

رییس ستاد نکوداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در این نشست رسانه‌ای توضیح داد: همچنین روز ملی ۱۷ شوال به عنوان «روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای» در متن تقویم رسمی کشور، سالروز نبرد پهلوانی امام علی (ع) با عمرو ابن عبدود در جنگ خندق؛ تصویب شده است. این رویداد در سال ۱۳۸۹ به وسیله شورای فرهنگ عمومی کشور به انجام رسید و از سال ۱۳۹۲ در متن تقویم رسمی کشور درج خواهد شد.

او اظهار کرد: احیای فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای به عنوان ورزش ملی كشور با تعامل گسترده و دایمی با بیش از ۳۵ وزارتخانه و سازمان عمدتاً به امضای تفاهم‌نامه انجامیده است. تفاهم‌نامه‌ با بنیاد فردوسی یکی از این‌ها است و ساخت و گسترش زورخانه‌های کشور از۳۰۰ باب در سال ۱۳۸۵ به ۵۸۳ باب در سال ۱۳۹۱ و ۱۴۳باب در حال احداث از جمله ساخت ۱۷ زورخانه در دانشگاه‌های کشور به عنوان دیگر دستاوردهای فرهنگی ورزش پهلوانی است.


صفارزداه از سویی راه‌اندازی آکادمی ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای را به عنوان تنها مرجع و مرکز فنی، علمی و آموزشی این ورزش در ایران و جهان دانست و افزود: برپایی نخستین دوره‌ کاردانی مربی‌گری ورزش پهلوانی با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۱۳۹۱ و انجام مقدمات لازم برای راه‌اندازی موزه، کتابخانه و مرکز اسناد تاریخی و تخصصی ورزش باستانی کشور از دیگر دستاوردهاست.

رییس ستاد نکوداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای همچنین از اعزام ۲۲ مورد تیمهای ملی و استانی ورزشهای پهلوانی و زورخانه‌ای و گروه‌های هنری به کشورهای گوناگون برای معرفی فرهنگ پهلوانی مانند ایتالیا، فرانسه، اتریش، چین، قطر، ژاپن، لبنان، ترکیه، امارات، نپال، کویت، بنگلادش، تاجیکستان و افغانستان خبر داد

او همچنین به طراحی و تولید نرم‌افزار چندرسانه‌ای مرشدی برای اجرای ورزش زورخانه‌ای با امکان انتخاب نوای مرشد، صدای ضرب و زنگ، حرکات ورزشی و تنظیم زمان اجرای حرکات اشاره کرد.

وی اضافه کرد: برگزاری ۳ دوره جشنواره مرشدان برتر ایران زمین ویژه برگزیدن برترین آواها و نواهای پهلوانی و برگزاری نخستین جشنواره غدیرخوانی مرشدان در سطح کشور و استانها ، همچنین تولید و امکان ارایه سراسری آلبوم صوتی ۹ مرشد برتر کشور برای علاقه‌مندان به هنر اصیل مرشدی از دیگر برنامه های اجرا شده است.
.
صفارزاده همچنین با تاکید بر این که طراحی و اجرای ۵ دوره مسابقه قهرمانی کشور برای خردسالان و نونهالان دانش‌آموز با تدوین قوانین و تولید تجهیزات مرتبط از سوی این رشته ورزشی انجام شده است، خاطر نشان کرد: برگزاری ۳ دوره مسابقه‌ پهلوانی ویژه دانش‌پژوهان علوم دینی و مشارکت در برگزاری مسابقه‌های ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان همچنان ادامه دارد.

وی به راه‌اندازی انجمن و هیات پهلوانی و زورخانه‌ای در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: طراحی و راه‌اندازی سایت خبری فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای (دلیرستان) و انتشار نشریه تخصصی با نام «فصلنامه دلیرستان»، احیای سنت پسندیده گلریزان با برگزاری چندین نوبت مراسم در زورخانه‌های کشور و راه‌اندازی دبیرخانه دایمی جشنواره فرهنگی و هنری فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای در شهر اصفهان و تعیین این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای از دیگر دستاوردهای فرهنگی شش ساله ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای است

وی در بخشی از سخنانش از تولید فیلم مستند تاریخ ورزش باستانی «سرشت‌نامه»؛ تولید فیلم معرفی ورزش زورخانه‌ای با نام «رخصت» مطابق با استانداردهای جهانی و عرضه به ۶ زبان مطرح دنیا: انگلیسی، فرانسوی، عربی، آلمانی، چینی و فارسی خبر داد.

صفارزاده تدوین و انتشار کتابچه معرفی ورزش زورخانه‌ای به ۴ زبان انگلیسی، چینی، ژاپنی و فرانسوی؛ تدوین و توزیع نخستین کتاب «آموزش کشتی پهلوانی» و کتاب «آموزش ورزش زورخانه‌ای»؛ تدوین و انتشار ده‌ها کتاب با عنوان «کتاب پهلوان» برای معرفی پهلوانان نامی تاریخ و نشر کتاب شعر «مرشد جبرائیل» اثر استاد علی انسانی برای بهره‌برداری مرشدان را از دیگر توفیقات این فدراسیون دانست.

او اضافه کرد: طراحی، نشر و توزیع ده‌ها پوستر، بروشور و محصول تبلیغی، آموزشی، فرهنگی و نیز یادگارهای فرهنگی ویژه معرفی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای جزو برنامه همیشگی این فدراسیون بوده است.

همچنین در پایان این مراسم از تلاشهای بنیاد فردوسی به عنوان برترین سازمان مردم‌نهاد کشور در زمینه ترویج فرهنگ پهلوانی با سپاس‌نامه، نماد ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای و جایزه نقدی تقدیر شد.

در بخشی از سپاسنامه‌ای که به یاسر موحدفرد، دبیرکل بنیاد فردوسی از سوی علیرضا صفارزاده، رییس ستاد نکوداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای پیشکش شد، آمده است: «طبق ارزیابی‌های انجام گرفته، بنیاد فردوسی با اقدامهای شایسته توانسته در ترویج فرهنگ پهلوانی و توسعه ورزش زورخانه‌ای گامهای ارزشمندی بردارد و به عنوان برترین سازمان مردم‌نهاد معرفی می‌گردد. بدین‌وسیله هم‌زمان با دومین نکوداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای (۱۷ شوال برابر با ۱۴ شهریور ۱۳۹۱) از دست اندرکاران بنیاد فردوسی، تقدیر و سپاسگزاری می‌نماید.»


کد خبر: 45776

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdciqya5.t1awy2bcct.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com