ایوب آقاخانی:

تفکر رادی پشت شخصیت «آرمین» است

11 مرداد 1391 ساعت 12:55

بازیگر نمایش«شب روی سنگ فرش خیس»گفت: شخصیت آرمانگرایانه آرمین بدون هیچ گونه حزب و سویه ای نماینگر شخصیت دلپذیر نویسنده داستان است و دغدغه های اجتماعی نویسنده را دنبال می کند.


 
به گزارش هنرنیوز، ایوب آقاخانی بازیگر نقش فرهاد آرمین در نمایش«شب روی سنگ فرش خیس» به کارگردانی هادی مرزبان که این روزها در سالن شماره یک مجموعه تماشاخانه ایرانشهر اجرا می شود، در گفت وگو با روابط عمومی و امور بین الملل این مجموعه در خصوص ابعاد شخصیتی این نقش و کلیت نمایش گفت: در کارنامه استاد رادی چند شخصیت آرمان گرا همچون فرهاد آرمین، در نمایش«شب روی سنگ فرش خیس» و جلال در نمایش «آهسته با گل سرخ» وجود دارد که دغدغه های اجتماعی نویسنده را دنبال می کند.
وی ادامه داد: این شخصیت های آرمانگرا با تکیه بر اصول خود با شعارهایی که بر زبان می آورند زندگی می کند و در نهایت بر اساس همین افکار پیش می رود.
این بازیگر در ارتباط با همزاد پنداری این شخصیت و نویسنده اظهار کرد: به لحاظ دراماتورژی کاملا پیداست که تفکر رادی پشت این شخصیت قرار دارد و طراحی دوست داشتنی از این شخصیت در آثار این نویسنده وجود دارد.این شخصیت ها عموما در آثار رادی مظلوم هستند و خواسته های خود را فریاد می زنند.
ایوب آقاخانی که چهارده سال پیش اجرای این نمایش را در تئاتر شهر با بازی ایرج راد در نقش فرهاد آرمین مشاهده کرده، در ارتباط با الهام از این اجرا در ایفای نقشش گفت: این نمایش از جمله نمایش های محبوب من بود.اما در اجرای این نمایش الهامی از نقش ایرج راد نداشتم زیرا بنظرم نقش او غیر قابل تقلید است و توان تقلید نقش او را ندارم.
وی ادامه داد: فاصله اجرای این دو نمایش زیاد است و اجرای سابق آن را به عنوان یک تماشاگر نگاه کردم، ممکن است در ایفای این نقش به اندازه ایرج راد نتوانسته باشم نقش را به خوبی اجرا کنم و این خصیصه در مورد بسیاری از بازیگرانی که در این اجرا به نمایش افزوده شدند وجود دارد.
وی تاکید کرد: هر بازیگری سبک خود را دنبال می کند، از اجرای قبلی این اثر نقش جمشید مشایخی و فرهاد آئیش را در ذهن دارم اما امروز بهزاد فراهانی و بهرام ابراهیمی با سبک خاص خود، به دور از تقلید این نقش ها را بازی می کند.
این کارگردان تئاتر در ارتباط با تاثیر دیدگاه کارگردانی بروی بازیگران در نمایش های مختلف بیان کرد: یکی از خوشبختی های من در این نقش نگاه مشترک من و کارگردان به شخصیت فرهاد آرمین بود که باعث شد چالشی بین ما ایجاد نشود.
وی ادامه داد: معتقدم زمانی که در نقش کارگردان، نویسنده و یا بازیگر در اثری حضورم دارم باید تنها یک وجه خود را در راستای آن نقش هدایت کنم، دلیل اش رنجی است که به عنوان کارگردان در مقابل بازیگرانی کشیدم که این موضوع را درک نمی کردند.
آقاخانی در ارتباط با فضای خاص آثار استاد رادی و ارتباط تماشاگر با این آثار گفت: با بازی در این نمایش دغدغه دیده شدن نداشتم. در این نمایش تنها با اتکا بر عشق به استاد رادی، دوست داشتن نقش و دوستی با مرزبان همکاری کردم. سعی داشتم دغدغه دیده شدن که فرساینده است را زمانی که خود کارگردان هستم دنبال کنم.
وی ادامه داد: طبقه و دسته معدودی آثار رادی را دوست ندارند و در عین حال افرادی نیز وجود دارند که به این آثار علاقمند هستند. اگر این نویسنده را در قیاس نویسندگان بزرگ جهانی قرار دهیم. آثار این نویسنده باید در دهه های مختلف برای نسل های گوناگون مرور شود و لزوم آن به وضوح مشخص است.
این نمایشنامه نویس تاکید کرد: جنس رئالیسمی که در آثار رادی وجود دارد. بسیار واقع گرا و آرمان خواه تر از نوسیندگان امروزی است و تماشاگران ارتباط خوبی به همین واسطه با آثار او پیدا می کنند. آثار نمایشی دیگری که جنس زیبایی شناسی دیگری را دنبال می کنند از این نوع سرویس دهی به مخاطب غافل هستند.
وی استقبال از اجرای این نمایش در تماشاخانه ایرانشهر را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: استقبال از این اثر در این مجموعه به دور از تصور ما بود.
این استاد دانشگاه در پایان، طرح حضور دانشجویان تئاتر در جلسات تمرین گروه های نمایشی در تماشاخانه ایرانشهر را طرح مطلوبی ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: اگر دانشجویان و اساتید به هم اعتماد داشته باشند اجرای این طرح بسیار عالی است و یکی از موثر ترین شیوه های آموزشی است. اما با شناختی که در طی این سال ها نسبت به دانشجویان پیدا کردم بنظرم رابطه استاد و شاگردی بر فضای امروز آموزشی ما خیلی حاکم نیست.


کد خبر: 44371

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcizpa5.t1a5y2bcct.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com