عباس شوقی در گفتگو با هنرنیوز:

آستانه تحمل مردم کاهش یافته است / تلویزیون در مقابل اعتراض‌ها مقاومت کند

24 فروردين 1394 ساعت 11:31

یکی از اهالی سینما معتقد است اینکه آستانه تحمل مردم کاهش یافته و فیلمسازان هر قشری از جامعه را مورد نقد قرار می‌دهند آنان بلافاصله موضع می‌گیرند و خواستار تعطیلی پروژه می‌شوند یک فاجعه در کشور محسوب می‌شود و باید مدیران رسانه ملی با قدرت در مقابل این نوع اعتراض‌ها به ایستند.


عباس شوقی مدیر جلوه‌های ویژه سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون هنر نیوز در مورد اعتراض‌هایی که هر از‌گاه نسبت به پخش یک سریال از سوی برخی از افراد جامعه می‌شود گفت: جای تاسف است که امروز آستانه تحمل مردم ما کاهش یافته و فیلمسازان ما هر قشری از جامعه را که مورد نقد قرار می‌دهند آنان بلافاصله موضع می‌گیرند و خواستار تعطیلی پروژه می‌شوند! لذا لازم است که مدیران رسانه ملی با قدرت در مقابل این نوع اعتراش‌ها به ایستند و میدان را خالی نکنند.

وی با اشاره به خاطره‌ای از پخش یک سریال در زمان قبل از انقلاب اضافه کرد: هنگامی که یک سریال طنز و خانوادگی در قبل از انقلاب از تلویزیون پخش می‌شد رئیس ساواک، کارگردان این سریال را بابت پخش این کار به ساواک احضار می‌کند اما هنگامی که رئیس تلویزیون متوجه این احضار می‌شود بلافاصله اعتراض شدید خود را به رئیس ساواک اعلام می‌کند و با قدرت از کارگردان این سریال حمایت می‌کند. امروز هم باید مسئولین سیما از هنرمندان حمایت کنند. زمانی که یک کار در تلویزیون یا سینما ساخته می‌شود که دارای مجوزهای لازم است باید به هنگام پخش از حمایت مسئولین برخوردار باشد. ضمن اینکه باید بپذیریم که هنرمندان هم نباید در آثار هنری خود به فرد یا قشر یا قوم خاصی بی‌حرمتی و توهین کنند. اما نقد و انتقاد را باید بپذیریم. مگر ما در کشورمان شاهد آدم‌های سودجو و فرصت طلب و خلاف کار در هر قشری نیستیم؟ چه اشکالی دارد این افراد توسط هنرمند و در قالب یک کار نمایشی و با زبان طنز عنوان شود؟ نشان دادن یک پلیس یا یک پزشک یا هر فرد خلاف کاری نشان دهنده بد بودن همه آن قشر نیست؟ در کنار یک آدم بد، آدم‌های زیاد خوبی هم در‌‌ همان صنف وجود دارند. کار هنرمند، نشان دادن نقاط ضعف و قوت یک موضوع است.

این برنامه ریز و دستیار کارگردان تصریح کرد: برخوردهای قهری و اعتراض‌ها راهکار برطرف شدن یک معضل نیست بلکه این نوع رفتار‌ها، بیشتر به منزله پاک کردن صورت مساله است تا حل موضوع.

این بازیگر سینما و تلویزیون در مورد پخش سریال‌های نوروزی اظهار داشت: من تقریبا همه سریال‌های نوروزی تلویزیون را دیدم. برخی از سریال متاسفانه خیلی ضعیف بودند و با وجود دارا بودن سوژه‌های خوب و حتی صرف هزینه‌های بالا اما نتوانسته بودند ارتباط لازم را با بیننده برقرار کنند.

برنامه ریز و دستیار کارگردان فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا» با اشاره به پخش سریال «آسمان من» از شبکه افق یاد آور شد: این سریال با وجودی که از سوژه خوبی برخوردار بود اما بعضی از صحنه‌های این سریال، بسیار ضعیف از کار در آمده بود مثل صحنه عملیات هواپیما ربایی، در این صحنه یکی از هواپیما ربا‌ها یک نفر را با اسلحه می‌کُشد و بعد فریاد می‌زند که این اسلحه یک اسلحه واقعی است! وقتی که شما یک نفر را کُشتید معلوم است که این اسلحه یک اسلحه واقعی است!! متاسفانه از این صحنه‌های ضعیف و پیش پا افتاده در این سریال کم نبود. این درحالی است که بیننده امروز با دیدن فیلم‌های اکشن و قوی خارجی در ماهواره انتظار بیشتری از سریال‌های ایرانی دارد ولازم است که کارگردانان ما توانایی‌های خودشان را همچون همتایان خارجی خود به روز بکنند تا سریال‌های ایرانی، ضعیف به تصویر کشیده نشوند.

بازیگر سریال «معمای شاه» در مورد سریال «فوق سری» اظهار داشت: سریال فوق سری اثر آقای مهدی فخیم‌زاده نیز یک سریال معمولی بود و به نظر می‌رسد که ایشان هنوز در فضای قدیم سیر می‌کند و کار‌هایش خیلی به روز نیست.

عباس شوقی با اشاره به سریال «در حاشیه» گفت: این سریال دارای لحظات خوبی است و می‌شد در کنار طنزی که مطرح می‌کند یک نقد آگاهانه‌تر و جدی تری به جامعه پزشکی داشته باشد که اگر اینگونه می‌بود حتما سریال می‌توانست خودش را بیشتر بالا بکشد اما به نظر می‌رسد این سریال به جای نقادی درست، به سمت لودگی رفته است.

وی با بیان اینکه پشت صحنه‌های سریال درحاشیه جذاب‌تر از خود سریال است ادامه داد: تاکنون که قصه این سریال، حرفی برای گفتن نداشته است درحالی که مهران مدیری با توانمندی هایی که دارد می‌توانست نقد بهتری نسبت به مسائل پزشکی داشته باشد

مدیر تولید تله فیلم «یک شب» تصریح کرد: شاید یکی از کارهای خوب نوروزی برنامه «کلاه قرمزی» باشد که یک سروگردن بالا‌تر از دیگر برنامه‌های تلویزیون بود و از نظر روان‌شناسی و سوژه‌هایی که برای کودکان مطرح می‌کند موفق‌تر بود و نشان داد که دست اندرکاران این برنامه با فکر و اندیشه گام برداشتند. هر چند که به نظر می‌رسد کلاه قرمزی در حال فاصله گرفتن از دنیای کودکان است و بسیاری از مضامین آن بیشتر به درد بزرگسالان می‌خورد تا کودکان! شاید یکی از دلایل این امر این باشد که نویسندگان این برنامه هنوز در فضای قدیم سیر می‌کنند و لازم است نیروهای جوان تری در تیم نویسندگی کلاه قرمزی حضور داشته باشند تا این برنامه بتواند مسائل و دنیای امروز کودکان و نوجوانان را به تصویر بکشد و سوژه‌ها را به سمت دنیای کودکان برگرداند.

این هنرمند یاد آور شد: تا زمانی که آقای ایرج طهماسب و حمید جبلی نویسندگان این برنامه باشند ما شاهد فاصله گرفتن مضامین کلاه قرمزی از دنیای کودکان خواهیم بود و باید نویسندگان جوان و تازه نفسی وارد تیم نویسندگی این برنامه بشوند.

عباس شوقی در پاسخ به این سوال که هم اکنون مشغول به چه کاری هستید گفت: در حال حاضر در مرحله پیش تولید دو کار سینمایی هستیم که هرکدام از آنان زود‌تر به سرانجام برسند به عنوان برنامه ریز و دستیار کارگردان مشغول به کار خواهم شد که یکی از این فیلم‌ها به نام «چهار مضراب» به کارگردانی آقای علی مربی و دیگری فیلم «بوی خوش عشق» به کارگردانی آقای افشین شرکت است.


کد خبر: 80192

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcj8veo.uqeyhzsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com