علیرضا سبط احمدی در گفتگو با هنرنیوز؛

توافقات هسته ای به نفع رسانه/ صدا و سیما در حال پوست اندازی است

18 فروردين 1394 ساعت 13:31

علیرضا سبط احمدی: از زمانی که تحریم‌ها شدید‌تر شد رسانه ملی به مشکلات بیشتری برخورد کرد و دوسال گذشته اوج فشار‌های مالی بود که تلویزیون آن را تحمل می‌کرد. امیدوارم با اتفاقات خوبی که در زمینه توافقات هسته‌ای در این زمینه افتاده است شاهد تغییرات خوبی در عرصه فرهنگ باشیم.


علیرضا سبط احمدی در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز در ارتباط با کیفیت برنامه‌های تلویزیون و افت آن به خصوص در ایام نوروز ۹۴ گفت: در یک سال گذشته سازمان صدا و سیما دچار چالش‌های شدید مالی شد با توجه به تمام انتقاد‌هایی که وجود دارد باید در نظر گرفت که نباید توقع داشت که در ظرف این چند ماه شاهد دگرگونی‌های گسترده‌ای در سازمان صدا و سیما باشیم. با توجه به مشکلات این چند ساله به سرعت نمی‌توان به نتیجه رسید. حتی برای تغییر برنامه هاییی که روزانه از تلویزیون پخش می‌شوند باید چند ماه تحقیق و پژوهش شود و سرانجام تحوالاتی را که در نظر داریم در این برنامه‌ها شاهد باشیم.

وی در ادامه با اشاره به تحریم‌های مالی موجود علیه ایران گفت: از زمانی که تحریم‌ها شدید‌تر شد رسانه ملی به مشکلات بیشتری برخورد کرد و دوسال گذشته اوج فشار‌های مالی بود که تلویزیون آن را تحمل می‌کرد. در نظر بگیرید زمانی که رسانه حقوق کارمند‌های خود را نمی‌تواند تامین کند دیگر نمی‌توان توقع داشت که برای ساخت سریال‌ بتواند هزینه‌های هنگفتی دانجام دهد. باید به صراحت گفت تلویزیون بودجه برای ساخت برنامه‌هایش را به سختی به دست می‌آورد. نمی‌توان کتمان کرد که کمبود بودجه ابتکار عمل را از دست تهیه کننده‌ها نیز برده است.

سبط احمدی گفت: گرچه قبول دارم برخی تغییرات سازمانی و همچنین محدودیت‌هایی که به وجود آمد در کیفیت آثار تلویزیونی بی‌تاثیر نمی‌تواند باشد. تغییر مدیران که با خودشان سلایق جدیدی را نیز می آورند روند کار را کند کرده است بالاخره سایر هنرمندان و تهیه کنندگان و برنامه سازان به زمان نیاز دارند تا اشراف کامل به آنچه مدیران جدید می‌خواهند پیدا کنند البته این رابطه یک رابطه دو طرفه خواهدبود.

تهیه کننده مجموعه تلوزیونی «خوب، بد، زشت» با بیان اینکه شرایط انتقاد برای تلویزیون فراهم است اذعان کرد: در ‌‌نهایت هدف اصلی ما جلب رضایت مردم است. اطمینان داشته باشید که هنرمندان و تهیه کنندگان نیز تمام توان خود را در این زمینه خواهند گذاشت البته به این شرط که شرایط تا حدی فراهم شود. سازمان صدا و سیما هم باید از تهیه کننده حمایت کند. البته این مشکلات که به لحاظ مالی به آن اشاره کردم تنها در رسانه ملی نیست بلکه در بخش خصوصی نیز این موارد وجود دارد اما از آنجایی که شبکه‌های تلویزیون در معرض دیده شدن هستند شرایط نقد و انتقاد‌های مختلف برایشان فراهم‌تر است.

سبط احمدی با بیان اینکه دولت بودجه کمی برای رسانه ملی در نظر دارد گفت: منابع مادی که دولت در اختیار سازمان صدا و سیما قرار می‌دهد تنها به اندازه حقوق کارکنان آن است و نمی‌توان با آن برنامه سازی کرد در چنین شرایطی باید به فکر تامین هزینه‌ها بود از طرفی بازار کسب و کار تجاری نیز مدتی از رونق افتاده است و برای تبلیغات به روش‌های مختلف با سازمان وارد همکاری نمی‌شوند این‌ها دلایلی است که باید گفته بشود البته این موضوع را قبول دارم که مخاطب در هر شرایطی توقع دارد برنامه با کیفیتی را از تلویزیون ببیند آن هم در شرایطی که بیننده توانایی دسترسی به بهترین سریال‌ها و برنامه‌های تلوزیونی جهان را دارد. قطعاً سطح سلیقه و توقع بیننده از رسانه های داخلی  و به برنامه ساز بالا رفته است که باید سلیقه و میزان توقع آن‌ها را در ساخت برنامه‌‌هایمان لحاظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه سرافراز به عنوان رییس جدید رسانه ملی به دنبال چابُک سازی است گفت: تیم مدیریتی که دکتر سرافراز با خود به رسانه ملی آورده است در حال تلاش هستند تا منابع مالی پرهزینه‌ای را که لزومی ندارند محدود کنند تا بتوان آن هزینه‌ها را وارد بخش تولید و برنامه سازی کرد. در حقیقت رییس جدید صدا و سیما سازمان را به سمت چابک سازی سوق می‌دهد. امیدوارم با توجه به شرایطی که در جامعه به وجود آمده است بتوانیم بخش زیادی از بودجه را تامین کنیم تا برنامه‌های با کیفت تری بسازیم. باید از جوان‌تر‌ها کمک گرفت زمانی که بودجه باشد با یک برنامه ریزی درست می‌توان نیروی جدید و جوان را وارد عرصه فعالیت کرد و کم کم با اعتماد سازی متقابل به آن‌ها مسئولیت‌هایی را سپرد.

سبط احمدی در پایان گفت: امیدوارم با اتفاقات خوبی که در زمینه وزارت خارجه ما و توافقات هسته‌ای در این زمینه افتاده است شاهد تاثیرات خوبی در عرصه فرهنگ باشیم. تیم مدیریتی جدید باید با یک برنامه ریزی بلند مدت برای آینده تصمیم بگیرند. باید قبول کنیم سازمان صدا و سیما در حال پوست اندازی است با نگاهی به تغییرات کلی که صورت گرفته و همچنین نوع برنامه ریزی می‌توان به این مهم پی برد در نتیجه باید مدیران و سایر برنامه سازان را در این مسیر حمایت کنیم اما نباید فراموش کرد که هر تغییری یک بهایی دارد و باید آن را پرداخت کنیم. کمی صبر و حوصله نیاز داریم.


کد خبر: 80147

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjaveo.uqeyxzsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com