ناصرشفق در گفتگو با هنرنیوز:

عده‌ای متاسفانه با انگیزه مالی وارد سینمای دفاع مقدس شدند

3 خرداد 1394 ساعت 13:48

یک تهیه کننده فیلم‌های دفاع مقدس معتقد است سینمای ایران با توجه به جایگاه ویژه‌ای که بعد از انقلاب اسلامی پیدا کرد باید همه مباحث آن پیرامون کرامت انسانی و سجایای اخلاقی انسان همچون سینمای دفاع مقدس و از جنس روز سوم خرداد باشد.


ناصر شفق تهیه کننده پیشکسوت سینما و فیلم‌های دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد توجه کم توجه‌ای برخی از فیلمسازان به ساخت فیلم‌هایی با مضمون سوم خرداد گفت: فکر می‌کنم باید همه مباحث آن پیرامون کرامت انسانی و سجایای اخلاقی انسان همچون سینمای دفاع مقدس و از جنس روز سوم خرداد باشد. این درحالی است که اینگونه نیست و اگر سینمای ایران در این زمینه خوب دیده نشده و کم کار بوده است به این دلیل است که متاسفانه فیلمسازانی که فیلمساز و هنرمند نیستند به نام «سینمای دفاع مقدس» وارد این عرصه شدند و با روزنه ساخت فیلم‌های دفاع مقدس به سینمای کشور ورود پیدا کردند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «حماسه مجنون» تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از فیلم‌هایی که در مورد دفاع مقدس ساخته می‌شود آنقدر ضعیف و سطحی هستند که نمی‌توانند برای نسل‌های آینده و جستجو گر و هوشمند ایرانی آثار ماندگاری باشد و خیلی از این آثار خاطرات تلخ و شعاری را به ذهن نسل آینده متبادر می‌کند مبنی بر اینکه مگر در ایام دفاع مقدس چه حکایتی بوده است که فیلسازان چنین فیلم‌های نازل و ضعیفی را ساختند؟!

ناصر شفق با بیان اینکه بسیاری از افرادی که فاقد هنر هستند به دنبال تولید فیلم‌های با مضامین ارزشی هستند ادامه داد: این درحالی است که مضامین ارزشی به قدری زیبایی و جلوه‌گری و همچنین ماندگاری دارد که باید اول؛ هنرمند، هنرمندی خودش را ثابت کند تا بتواند قاب و منظری ارزشهای دفاع مقدس را به خوبی به تصویر بکشاند تا بتواند به خوبی دل را مجذوب و شیدای آثار خودش سازد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «پرواز در ‌‌نهایت» اظهار داشت: متاسفانه یک عده فیلمساز با حسن نیت و - شاید بدون حسن نیت - و به نام سینمای ارزشی به دنبال سینمای خودشان هستند که این نوع فیلم‌ها نمی‌توانند تماشاگران زیادی داشته باشند و هنگامی که با عدم استقبال مخاطب نسبت به فیلم‌هایش روبرو می‌شود گناه این کار را به گردن سینمای دفاع مقدس می‌اندازد که مخاطب ندارد!

وی با اشاره به سیاست گذاریهای دوران مختلف در مورد فیلم‌های دفاع مقدس عنوان کرد: این ذائقه به قدری دستکاری شده است که فیلم‌های خوب دفاع مقدسی، رفته رفته از بین رفتند. ضمن اینکه باید هنوز یادمان باشد که ما در دهه ۶۰ و ۷۰، چقدر فیلم‌های خوب داشتیم اما در دهه ۸۰ و در دولتهای اخیر، سطح فیلم‌های دفاع مقدس به نازل‌ترین حد خودش رسید به گونه‌ای که حتی فیلم‌های نازلی را با وجود هزینه‌های گزاف و امکانات زیاد و به نام «فیلم‌های ارزشی» به خورد مخاطب دادند و آمارهای فروش نشان می‌دهد که این فیلم‌ها به لحاظ جذب مخاطب و فروش به هیچ عنوان موفق نبودند.

این تهیه کننده سینمای ایران افزود: دلیل شکست این فیلمسازان این بوده که از جلوه و منظر غلطی وارد تولید فیلم‌های دفاع مقدس شدند چون هنرمندان اگر احساس مسئولیت و تقوا داشته باشند – یکی از بخش‌های تقوا این است که در کاری که وارد نیستید وارد نشوید – به سمت تولید فیلم‌هایی می‌رود که به صورت قلبی نیز به آن اعتقاد داشته باشد. اما متاسفانه عده‌ای از فیلمسازان به دلیل مادیات وارد تولید عرصه‌های دفاع مقدس شدند و چهره ناپایداری از این زیبا‌ترین جلوه گر هستی که شاید تنها با قیام عاشورای امام حسین (ع) قابل قیاس است به مخاطب نشان دادند.

ناصر شفق گفت: امیدوارم فیلمسازان ما، ابتدا دانش هنری و فنی خودشان را افزایش دهند و بعد از اینکه زبان هنر را به صورت واقعی آموختند وارد عرصه‌های ارزشی سینما بشوند و نباید اینگونه تصور شود که سینمای ارزشی، محفلی برای ورود افرادی است که می‌توانند از این سینما (سینمای ارزشی)، استفاده ابزاری بکنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «آزادی سرخ» تاکید کرد: تا زمانی که استفاده ابزاری از هنر دفاع مقدس و ایام اللهی مثل سوم خرداد یا عملیات‌هایی مثل عملیات بیت المقدس و سایر عملیات بشود وضعیت سینمای دفاع مقدس ما بهتر از امروز نخواهد بود. این درحالی است که دفاع مقدس، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری گنجینه عظیمی است که هنرمندان می‌توانند آثار موفقی را برای انعکاس به نسل‌های آینده تولید کنند. به عبارت بهتر، هنرمندان اول باید لایق جان شوند آنگاه لایق جانان شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که توجه به تولید فیلم‌های دفاع مقدس مورد حمایت جدی همه دولت‌ها با هر سیاستی که دارند قرار بگیرد.

ناصر شفق در خاتمه افزود: امیدوارم دولت یازدهم هم با رویکرد حمایت از ارزشهای دفاع مقدس بتواند سیاست‌های کلان سینمایی خود را تنظیم و ابلاغ نماید.


کد خبر: 81029

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjhyeo.uqev8zsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com