مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفتگو با هنرنیوز:

توجه ویژه به تئاتر انقلاب و دفاع مقدس / کاهش کیفیت تئاتر به دلیل حضور بازیگران در چند تئاتر / بی توجه ای به نمایشنامه های ایرانی

7 مهر 1394 ساعت 11:18

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان اینکه این مرکز همواره به تئاتر دفاع مقدس توجه ویژه ای داشته است گفت: هنگامی که ما در حوزه هنری جشنواره سوره ماه را برگزار می کنیم برخی از دوستان به شوخی از این جشنواره به نام جشنواره تئاتر مقاومت یاد می کنند.


رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر هنرنیوز با اشاره به فعالیت های حوزه هنری در زمینه تئاتر دفاع مقدس افزود: ما همواره در طول سال از مقوله تئاتر دفاع مقدس حمایت می کنیم و نمایش های ما به طور طبیعی و با توجه به تعلق خاطری که کارگردانان تئاتر به حوزه دفاع مقدس دارند به این سمت کشیده می شود. اما در این ایام هم که در هفته دفاع مقدس بسر می بریم یک نمایش با موضوع دفاع مقدس و به کارگردانی آقای علیرضا مهران در تماشاخانه ماه در حال اجرا است.

وی در پاسخ به این سوال که از زمانی که شما مسئولیت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری را برعهده گرفته اید چقدر مقوله تئاتر دفاع مقدس مورد توجه بیشتری قرار گرفته است یادآور شد: بی شک، طی زمان هایی که بنده در حوزه هنری مسئولیت داشتم دغدغه ما در مورد نمایش های دفاع مقدس بیشتر بوده است ضمن اینکه همراه با تئاتر دفاع مقدس؛ ما به نمایش هایی با موضوع دینی و خانواده نیز توجه داشته ایم. آنقدر توجه ما به مقوله نمایش های دفاع مقدس مشهود است که گاهی اوقات، برخی از دوستان هنگامی که ما جشنواره سوره ماه را در حوزه هنری برگزار می کنیم به شوخی از این جشنواره به نام جشنواره تئاتر مقاومت یاد می کنند و البته این برای ما افتخاری است. بنابراین حوزه هنری در توجه به تئاتر دفاع مقدس ، پیشگام و پیشرو است و با نهادهای دیگرهم در این زمینه همکاری می کنیم و هم اکنون انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، نمایش هایی را برای اجرای عمومی به ما معرفی می کند تا ما از این نمایش ها در جهت اجرای عمومی حمایت کنیم.

این مدرس دانشگاه در مورد مشکلات پیش رو تئاتر دفاع مقدس با بیان اینکه ما معتقدیم نمایش دفاع مقدس، تابعی از تئاتر کل کشور است و همان طوری که تئاتر کل کشور با مشکلات عدیده ای روبرو است تئاتر دفاع مقدس هم، همچنان با این مشکلات دست و پنجه نرم می کند اظهار داشت: یکی از این مشکلات عدیده، مشکل مالی است چرا که مشکلات مالی باعث می شود که اکثر بازیگران و برخی از کارگردانان به جای اینکه تمرکز بر روی یک کار تئاتری داشته باشند مجبورند همزمان درگیر چند تئاتر باشند و این امر موجب می شود که تمرکز بر روی تولید یک کار خوب تئاتری گرفته شود. به عنوان نمونه، هنگامی که من مشغول تمرین یک نمایش بودم بعضی از بازیگران من، همزمان در چند تئاتر دیگر هم تمرین می کردند لذا این مسائل موجب می شود تا بتدریج کیفیت تئاترها تضعیف شود و این امر به ضرر مجموعه تئاتر است برای اینکه تماشاگران هم به مرور از کیفیت ضعیف نمایش ها، گریزان خواهند شد. بنابراین هنگامی وضعیت کل تئاتر کشور به اینگونه است انتظار نمی رود که تئاتر دفاع مقدس که اساسا یک نمایش موضوعی است و هر کارگردانی تمایلی برای کار کردن در این حوزه ندارد ، خوب باشد.


به گفته مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ، باید مجموعه تئاتر بویژه تئاتر دفاع مقدس از حمایت های بیشتری هم به لحاظ بودجه ای و هم به لحاظ اجرای عمومی برخوردار باشد.


این کارگردان تئاتر با اشاره به وضعیت تئاتر در کشور تاکید کرد: الان ما در درام های اجتماعی هم، شاهد کارهای قدرتمندی نیستیم برای اینکه نمایشنامه نویس که رکن اول یک اجرای خوب محسوب می شد مورد حمایت قرار نمی گیرد و چون نمایشنامه های ترجمه شده در کشور زیاد است و همه می توانند به راحتی و بدون پرداختن حق امتیاز، آنان را کار کنند بنابراین کسی به سراغ نمایشنامه های ایرانی نمی رود و نمایشنامه نویس ایرانی هم ، دل خوشی ندارد که نمایشنامه جدیدتری بنویسد چون نمی داند که حق و حقوقش چگونه تامین می شود؟ و این معضل در انواع موضوعات تئاترها ادامه داد که همه آنان به عدم حمایت کافی از گروههای نمایشی برمی گردد که امیدواریم با تدبیر مدیران ارشد فرهنگی مرتفع شود.

رحمت امینی در پاسخ به این سوال که آیا شما قصد کارگردانی نمایشی با موضوع دفاع مقدس در آینده نزدیک را ندارید گفت: ممکن است بنده به عنوان مهمان در جشنواره تئاتر مقاومت امسال ، یکی از نمایش های قبلی خودم به نام «شناسایی» را که در حوزه تئاتر دفاع مقدس بود را به دلیل علاقه ای که به آن نمایش دارم برای این جشنواره اجرا کنم.


کد خبر: 83261

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjv8eo.uqetmzsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com