به بهانه برگزاری دهمین جلسه شعرخوانی «نسل مروارید» در منزل زنده‌یاد عمرانی؛/۲/

محدثی خراسانی: شعر متولی پاسخگو ندارد/عمرانی مثل شعر زلال بود

28 دی 1393 ساعت 15:03

مصطفی محدثی خراسانی گفت: متاسفانه شعر در کشور ما مسئول مستقیم ندارد، این در حالی است که همه ادارات و نهادها، جشنواره، مسابقه و شب شعر برگزار می کنند اما هیچکدام مسئولیت رصد فعالیت ها و جریان های ادبی در سطح کشور را بر عهده ندارند.


محدثی خراسانی در گفتگو با خبرنگار گروه کتاب و ادبیات هنرنیوز درباره دهمین جلسه «نسل مروارید» که در آخرین جمعه دیماه ۹۳ برگزار شده است گفت: مرحوم عمرانی از معلمانی بود که نیاز و خلاء واقعی فضای ادبی جوان کشورمان را با تمام وجود درک کرده بود و مشکلات را عمیقا می شناخت و نیازها را به شکل اصولی دریافته بود لذا با عشق، ایمان، خلوص و زلالیتی که در وجودش بود زندگی خودش را وقف بر طرف کردن این خلاء‌ها در عرصه ادبی فضای جوان کشور کرد و آنچه در توان داشت در طبق اخلاص گذاشت. 

وی با بیا این مطلب افزود: هرآنجا که ایشان زندگی میکرد در بوشهر و یزد همواره به فکر نشر شعر و ادبیات سالم بود؛ در دورانی که در تهران داشت مسئولیت هایی در آموزش و پرورش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشت برای کشف و پرورش و هدایت نسل جوان می کوشید و خانه خودش را تبدیل به یک کانون شکوفایی نسل جوان کرده بود و با آن ارتباط زلالی که با این نسل برقرار و در دل جوان ها رسوخ میکرد توانست تاثیر شگرفی بر آنها و شعر انقلاب بگذارد. 

محدثی خراسانی با بیان اینکه خلیل عمرانی هویت دینی را در شعر جوان تثبیت کرد، اظهار داشت: هنوز هم بسیاری از جوانهای شاعر به شاگردی او افتخار می کنند و هویت شعری خودشان را مدیون زنده‌یاد عمرانی می‌دانند و این به خاطر خلوص قلبی وی در این راه بود. 

وی درباره حضور خود در دهمین جلسه «نسل مروارید» بیان کرد: ما روز جمعه تصمیم گرفتیم با دوستان در جلسه شعرخوانی «نسل مروارید» شرکت کنیم چراکه به حمدلله این چراغ کماکان در منزل ایشان به همت همسر بزرگوارشان روشن است و این یک دیداری نمادین بود که اهمیت کار استاد عمرانی را گوشزد کنیم که راه ایشان را باید ادامه یابد. 

وی درباره توجه مسئولین و مدیران فرهنگی به محفل «نسل مروارید» گفت: محافلی از این دست باید برای متولیان فرهنگی ما مهم باشد و تلاش کنند کانون هایی از این دست را مورد توجه و حمایت قرار دهند چراکه این محفل امتحان خود را پس داده و ثمرات خود را نشان داده است و باید روشن تر و پر رونق تر بشود. 

این شاعر با انتقاد از اینکه «در کشور ما شعر متولی پاسخگو ندارد» گفت: متاسفانه شعر در کشور ما مسئول مستقیم ندارد، این در حالی است که همه ادارات و نهادها، جشنواره، مسابقه و شب شعر برگزار می کنند اما هیچکدام مسئولیت رصد فعالیت ها و جریان های ادبی در سطح کشور را بر عهده ندارند. 

محدثی خراسانی در خاتمه خاطرنشان نمود: نهاد‌های متولی باید حمایت کنند تا شعر جایگاه شایسته خود را پیدا کند و طبیعتا وزارت ارشاد باید متولی شعر کشور باشد و تنها به برداشت نیندیشد بلکه به فکر کاشت هم باشد و فعالیت های خود جوش در سطح کشور را رصد کند و کاری که مرحوم استاد خلیل عمرانی برای شعر انجام داد و خانواده اش ادامه می دهد را حمایت کند تا با کارهایی از این دست بتوانند به رونق و ارزشمندی هرچه بیشتر شعر جوان کشور کمک کنند. 


کد خبر: 78474

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjxxea.uqeoazsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com