حضور 820 فیلم از ایران و 224 فیلم از 30 کشور دنیا / پخش17 فیلم از کمپانی مونالیزه فرانسه
در نشست جشنواره فیلم رشد مطرح شد:
حضور 820 فیلم از ایران و 224 فیلم از 30 کشور دنیا / پخش17 فیلم از کمپانی مونالیزه فرانسه
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در پاسخ به هنرنیوز خبر داد فیلم های این جشنواره علاوه بر تهران در شهرستان‌های این استان در بیش از 80 مرکز نمایشی پخش خواهد شد.
 
تاريخ : پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۴
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، نشست خبری چهل و ششمین جشنواره فیلم رشد با حضور«سید سعید بدیعی» قائم مقام دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی و دبیر چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد به همراه جمعی از مدیران این دفتر برگزار گردید.

سید سعید بدیعی دبیر چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با اشاره به اینکه این جشنواره یکی از جشنواره های قدیمی است که از سال 1342 آغاز به کار کرده است گفت : این امر نشان از اهمیت دستگاه‌های مختلف آموزش و پرورش برای برگزاری این جشنواره است.

وی با تاکید بر مساله یادگیری اضافه کرد: در دنیا مراکز آموزشی تغییر نام داده و به مراکز یادگیری معروفند لذا باید بستری فراهم کنیم تا دانش‌آموزان ما به دنبال یادگیری باشند و معلم تنها نقش هدایتی داشته باشد. بنابراین یکی از ابزارهای آن، استفاده از فیلم‌های آموزشی در زمان و مکان مناسب است.

به گفته دبیر چهل وششمین جشنواره فیلم رشد این جشنواره همزمان با تهران دراستان‌های فارس، گیلان، سمنان و هرمزگان با محوریت جزایر ایرانی درخلیج فارس وسواحل مکران نیز برگزار خواهد شد.

ربیعی ادامه داد : در تهران و شهرستان‌های استان تهران در بیش از 80 مرکز نمایشی، فیلم‌ها برای دانش‌آموزان، معلمان و علاقه‌مندان نمایش داده می‌شود که صبح‌ها ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان، عصرها ویژه کارشناسان و افراد علاقه‌مند به فیلم‌های آموزشی و تربیتی با محوریت سینما فلسطین است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که دلیل انتخاب استانهای برگزیده برای برگزاری همزمانی جشنواره فیلم رشد را جویا شد گفت: هرسال از بین استان‌های متقاضی تعدادی انتخاب شده وجشنواره در آن برگزار می‌شود که ملاک انتخاب، توانایی استان‌ها در برگزاری جشنواره و نیز مناطقی است که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و نیز آموزش و پرورش است. ضمن اینکه سال گذشته این جشنواره در 26 استان برگزار شد که بیش از 3 میلیون و 850 هزار دانش‌آموز، معلم و علاقه‌مند به این فیلم‌ها، فیلم‌ها را مشاهده کردند.

دبیر چهل وششمین جشنواره فیلم رشد در پاسخ به سوال دیگر هنرنیوز که از تعداد آثار رسیده به جشنواره سوال کرد پاسخ داد: امسال 1044 فیلم به دبیرخانه این جشنواره رسید که از این تعداد 820 فیلم از ایران و 224 فیلم از 30 کشور دنیا در این جشنواره حضور دارند.

وی همچنین با اشاره به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم رشد، تصریح کرد: در بخش بین‌الملل 513 فیلم ایرانی و 207 فیلم خارجی حضور دارند و در بخش ملی که ویژه دانش‌آموزان، دانشجویان و دانشجومعلمان است، 307 فیلم از ایران حضور دارد؛ ضمن اینکه 17 فیلم از کمپانی مونالیزه فرانسه حضور دارد که در بخش جنبی نمایش داده می‌شود.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره بین‌المللی فیلم رشد افزود: این بخش‌ها شامل «مستند علمی آموزشی با 33 فیلم رسیده به دبیرخانه و 66 فیلم راه یافته به بخش مسابقه»،«در بخش مستند با 223 فیلم رسیده به دبیرخانه»،«دربخش داستانی بلند با 27 فیلم رسیده به دبیرخانه و10 فیلمی که بخش مسابقه راه یافته است»،«دربخش فیلم داستانی کوتاه 288 فیلم رسیده به دبیرخانه و 34 فیلم راه یافته به بخش مسابقه»است.

دبیر چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد ادامه داد: دربخش پویانمایی 149 فیلم رسیده به دبیرخانه و51 فیلم راه یافته به بخش مسابقه»،«دبخش دانش‌آموزان فیلمساز با 156 فیلم رسیده به دبیرخانه و 40 فیلم راه‌یافته به بخش مسابقه»،«دربخش فرهنگیان فیلمساز 96 فیلم رسیده به دبیرخانه و40 فیلم راه یافته به بخش مسابقه»،«دربخش دانشجو معلمان با 45 فیلم رسیده به دبیرخانه و 12 فیلم راه یافته به بخش مسابقه» و درمجموع 1027 فیلم رسیده به دبیرخانه و 239 فیلم راه یافته به بخش مسابقه‌ است، برگزار خواهد شد.

وی از حضور 30 کشور دنیا در این جشنواره همچون کشورهایی از اسپانیا، آمریکا، بلژیک، فرانسه، ژاپن، لهستان، آلمان، سوئد، کره جنوبی، سوئیس، قبرس، لتونی، انگلستان، هند، استرالیا، روسیه خبر داد و تاکید کرد از 17 کشور در بخش مسابقه فیلم خواهند داشت.

بدیعی با اشاره به جوایز درنظر گرفته شده برای برگزیدگان این جشنواره متذکر شد: درهربخش بستگی به نظر داوران تندیس زرین، سیمین و لوح افتخاراهدا خواهد شد؛ ضمن اینکه در هر بخش حداقل 3 جایزه و نیز یک جایزه ویژه از سوی حامیان جشنواره ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارزو صلیب سرخ اهدا خواهد شد.

وی تأکید کرد: موضوعات برگزیده جشنواره از دل برنامه درسی و دروس مختلف است؛ چرا که بیش از 990 برنامه درسی در آموزش و پرورش و در شاخه‌های مختلف تحصیلی وجود دارد که تولید و انتخاب فیلم‌ها متناسب با آنها، برای آموزش و پرورش به صورت کامل امکان ندارد.

بدیعی با اشاره به اعضای هیأت داوری جشنواره بین‌المللی رشد تصریح کرد: رسول صدرعاملی و کامبوزیا پرتوی داور بخش فیلم داستانی بلند و یک داور از کشور سوئد ، مجید شیخ انصار، گلستان و داور خانمی از آلمان داوری بخش داستانی فیلم کوتاه، محمود امانی طهرانی کلانتری و داوری از فرانسه در بخش مستند، سید امیر هاشمی و مهین جواهریان و یک داور از سوئیس در بخش پویانمایی به داوری آثار می‌پردازند.

وی با اشاره به بخش فرهنگیان فیلم‌ساز که به صورت ملی برگزار می‌شود، یادآور شد: در این بخش داوران و افرادی از بدنه آموزش و پرورش به داوری خواهند پرداخت که علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی، علیرضا عصاره رئیس پژوهشگاه تعلیم و تربیت آموزش و پرورش، مهدی علی اکبرزاده مدیرکل فرهنگی و هنری این وزارتخانه و یک چهره دانشگاهی داوری خواهند کرد.

دبیر چهل و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی رشد با اشاره به داوری بخش دانش‌آموزی بیان داشت: در بخش دانش‌آموزی 3 دانش‌آموزی که در سال گذشته در جشنواره شرکت کرده بودند، فیلم‌ها را داوری کرده و گلستان به عنوان مدیر تیم داوری فعالیت خواهد کرد و مجتبی کرم‌پور از همدان، سحر حضرتی از فارس و دنیا کرم زاده از بوشهر، داوران بخش دا‌نش‌آموزی هستند؛ ضمن اینکه در تعامل با صدا و سیما نیز شبکه‌های آموزش و بخشی نیز از طریق شبکه 2، این جشنواره را پوشش خواهند داد.

بدیعی با اشاره به راه‌های دریافت آثار دانش‌آموزی خاطرنشان کرد: در این بخش به 2 طریق فیلم‌ها دریافت می‌شود که یکی از طریق انتخاب فیلم‌های برگزیده جشنواره‌های فرهنگی هنری دانش‌آموزی است و بخشی نیز به صورت مستقیم از سوی دانش‌آموزان شرکت کننده در این جشنواره دریافت خواهد شد؛ضمن اینکه از احتمال حضور وزیر آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه این جشنواره خبر داد.

دبیر چهل و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی رشد در پاسخ به سوال هنرنیوز که پرسید پاسخ شما نسبت به گلایه برخی از فیلمسازان حوزه کودک که از عدم حمایت آموزش و پرورش در زمان اکران فیلم هایشان چیست گفت: ما تلاش می‌کنیم تا همه فیلم‌ها را با توجه به سطح دانش‌آموزان و دغدغه آموزش و پرورش نسبت به حوزه کودکان و نوجوانان مورد حمایت قرار دهیم و هیچ فیلمی وجود ندارد که در این حوزه فعالیت کرده باشد و ما آن را رد کرده باشیم.

یادآوری می شود که چهل و ششمین جشنواره فیلم رشد از روز ۱۴ آبان ماه آغاز و اختتامیه آن ۲۱ آبان ماه برگزارخواهد شد.
کد خبر: 93351
Share/Save/Bookmark