سعی کردم نقش «ابولهب» هم منفور و هم جذاب باشد
محمد عسگری در گفتگو با هنرنیوز:
سعی کردم نقش «ابولهب» هم منفور و هم جذاب باشد
بازیگر نقش ابولهب در فیلم محمد (ص) ساخته مجید مجیدی گفت: تلاش کردم به گونه‌ای نقش ابولهب را بازی کنم که هم منفور باشد و هم برای بیننده جذابیت داشته باشد.
 
تاريخ : شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۹
محمد عسگری بازیگر نقش ابولهب در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد سختی‌های این نقش افزود: سختی کار از زمان دور خوانی فیلمنامه برای رسیدن به تحلیل شخصیت‌ها آغاز شد و از آنجایی که آقای مجید مجیدی اعتقاد داشت باید در این فیلم به لحنی برسیم گذشته از اینکه، قدمتی داشته باشد اما پرطمطراق و دست نیافتنی نباشد. لذا این اولین قدم سختی بود که بازیگران این فیلم با آن روبرو بودند تا به نقش برسند. بنابراین لحن مورد نظر آقای مجیدی آنقدر تمرین و تمرین شد تا تک تک بازیگران به آن لحن رسیدند.

وی با اشاره به نقش ابولهب اضافه کرد: با توجه به اینکه نقش ابولهب یک نقش منفی بود اما به پیشنهاد آقای مجیدی می‌خواستیم نقشی آفریده بشود که از‌‌ همان لحظه‌ای که دیده می‌شود تماشاگر حدس نزند این نقش یک نقش منفی است. یعنی من باید شخصیت منفی را بازی می‌کردم که هم دوست داشتنی و هم منفور باشد.

محمد عسگری تصریح کرد:. با تمرین‌های متعددی که با نظارت آقای مجیدی صورت می‌گرفت به این نتیجه رسید که نقش ابولهب در حوزه طراحی لباس و طراحی گریم باید به گونه‌ای باشد که منفی بودنش بیشتر احساس شود و بازیگر نباید با رفتارهای غلو آمیز سعی در منفی نشان دادن آن بکند بلکه تلاش شد این شخصیت با تک تک دیالوگ‌ها و تک تک میزانسن‌هایی که برای این نقش در نظر گرفته می‌شود منفی بودنش نمایان شود.




بازیگر نقش ابولهب در فیلم محمد (ص) خاطر نشان کرد: به جز من دو نقش ابوطالب (مهدی پاکدل) و ساموئل (محسن تنابنده) از ابتدای قصه یعنی از سن حدود ۳۰ سالگی تا ۷۰ سالگی در این فیلم حضور داشتیم و این سختی بعدی ما بود که ما باید مقطع پیری نقش را هم بازی می‌کردیم بدون اینکه درگیر تیپ سازی بشویم و چون یک کار سینمایی است و نمی‌شود مثل تا‌تر، تیپ سازی کرد. لذا کوچک‌ترین غلو بازیگر به درشتی بر روی پرده سینما منعکس می‌شود و تماشاگر آن را خواهد دید. لذا معتقدم پیری ابولهب، سخ‌ترین کار من بود اما با گریمی که آقای «جیانتو دروسی» داشت. ما سه بازیگر باید هر روز از ساعت ۳ بامداد تا ۹ صبح زیر گریم می‌نشستیم تا گریم ما باور پذیر‌تر جلوه کند.

دستیار مجیدی در فیلم محمد (ص) گفت: من برای اینکه مقطع پیری ابولهب تفاوت‌هایی با نقش جوانی این شخصیت داشته باشد به آقای مجیدی و آقای شاه ابراهیمی به عنوان طراح لباس پیشنهاد دادم که این شخصیت در زمان پیری ۴۰ کیلوگرم چاق‌تر باشد لذا با اتودهایی که زده شد لباسی برای این شخصیت دوخته شد و مکانی در زیر لباس برای شکم ابولهب طراحی شد تا وزن ابولهب افزایش پیدا کند و خواستیم این شخصیت در زمان پیری دچار بیماری تعرق باشد یعنی همیشه در حال عرق کردن دیده شود تا تفاوت‌هایی با جوانی داشته باشد. از سوی دیگر، به پیشنهاد آقای مجیدی، لنز در چشم‌های من قرار گرفت تا پیری این شخصیت بیشتر دیده شود چرا که وقتی چشم‌ها جوان باشند بویژه در نماهای کلوزآپ، پیری خیلی نمی‌تواند باور پذیر باشد.

بازیگر فیلم سینمایی «امروز» افزود: سختی دیگر این فیلم، سرکار داشتن مداوم با اسب و ش‌تر و بیابان بود. اما همین که همه ما می‌دانستیم برای پیامبر اسلام (ص) کار می‌کنیم. همه این سختی‌ها برای ما شیرین می‌شد و اگر فشاری بر بازیگران یا عوامل وارد می‌شد هیچ اعتراضی نسبت به سختی پروژه نداشتند. به جرائت می‌گویم همه بازیگران بعد از آخرین پلانی که بازی کردند به نوعی منقلب و گریان بودند و از اینکه قرار است از این پروژه جدا شوند بسیار دلگیر و ناراحت بودند.

محمد عسگری با بیان اینکه مجید مجیدی برای انتخاب لوکیشن‌های فیلم، بسیار حساس بودند تا این لوکیشن‌ها با بافت و رنگ فیلم همخوانی داشته باشد ادامه داد: بازی در این فیلم برای من یک کلاس بسیار خوب بازیگری بود و از آن مهم‌تر اینکه چون من دستیار کارگردان هم بودم در بخش کارگردانی نیز برای من یک آموزش بسیار مهم بود. چرا که به نوعی می‌شود گفت که بسیاری از خوبان سینمای ایران در این فیلم حضور داشتند. لذا معتقدم همکاری در فیلمی که خیلی از کاربلد‌های سینمای جهان حضور داشتند برای من مغتنم بود. من به عنوان کسی که در گروه کارگردانی حضور داشتم این توفیق را داشتم که هم به کارگردان نزدیک باشم و هم به گروه بازیگر‌ها و هنروران. لذا این همکاری برای من یک شانس خوبی بود که همه این‌ها را مدیون لطف خداوند هستم و امیدوارم چنین توفیق‌هایی نیز برای دیگر همکاران من هم مهیا شود.
کد خبر: 79221
Share/Save/Bookmark