فیلم‌های طنز بیشتر لودگی است تا طنز!
حسن دا‌ها در گفتگو با هنرنیوز:
فیلم‌های طنز بیشتر لودگی است تا طنز!
یک تهیه کننده سینما و تلویزیون با بیان اینکه متاسفانه طنز ما بیشتر به سمت لودگی رفته است گفت: این درحالی است که مردم ما طنز فاخر و موقعیت را بیشتر می‌پسندند.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۰
حسن دا‌ها تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون هنر نیوز با اشاره به وضعیت تهیه کنندگی در کشور افزود: اشکالی که در کار تهیه کنندگی در ایران وجود دارد این است که وقتی تهیه کنندگان می‌بینند مثلا مردم از فیلم‌های طنز استقبال می‌کنند همه به سمت تولید فیلم‌های طنز می‌روند و سعی می‌کنند از بازیگران ثابتی که معمولا در کارهای طنز به شهرت رسیدند استفاده کنند. به طوری که همه فیلم‌ها از همین بازیگران محدود بهره‌مند می‌شوند و این بازیگران هم وقتی در طول سال چندین کار طنز - که بیشتر شبیه به هم هستند بازی می‌کنند - دیگر خلاقیت بیشتری از قبل به خرج نمی‌دهند. به عبارتی دیگر، فقط خودشان را تکرار می‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه طنز ما بیشتر به سمت لودگی رفته است این درحالی است که مردم ما طنز فاخر و موقعیت را بیشتر می‌پسندند. حتی من معتقدم مردم ما علاوه براینکه از فیلم‌های طنز خوب استقبال می‌کنند فیلم‌های تلخ که حرفه‌ای تولید شده را هم به لحاظ قصه دوست دارند. مثلا سریال «زیرتیغ» یک سریال تلخی بود که سال‌ها قبل از تلویزیون پخش شد اما مردم از آن استقبال کردند. یا سریال «حضرت یوسف» (ع) را مردم دوست داشتند و حتی در زمان پخش آن ما شاهد خلوتی خیابان‌ها بودیم این نشان می‌دهد که مردم ما هم فیلم‌های شاد را می‌پسندند و هم فیلم‌های تلخی که خیلی خوب تولید شده است را دوست دارند و هم از فیلم‌های اعتقادی و مذهبی و غیر شعاری را می‌پسندند فقط باید از ساختار خوب و قوی‌ای برخوردار باشد در سالهای گذشته بویژه یکی دو سال قبل خیلی در تولید آثار با کیفیت دقت نشد مثلا ما می‌بینیم که یک فردی که فقط چند صباحی دستیار کارگردان بوده یا مثلا تدارکاتچی یک فیلمی بوده شروع به کارگردانی می‌کند یا تهیه کنندگی می‌کنند و بی‌جهت نیست که برخی از فیلم‌ها به لحاظ محتوایی ضعیف شده وافت پیدا کرده است و استقبال مردم هم نسبت به برخی از فیلم‌های شبکه خانگی کاهش پیدا کرده است.

تهیه کننده تله فیلم «پانسیون دختران» با اشاره به فیلم‌های شبکه خانگی تصریح کرد: باید در تولید فیلم‌های شبکه خانگی دقت بیشتری برای افزایش کیفیت آثار هم از سوی مسئولین و هم از سوی سازندگان صورت بگیرد. اینکه ما در یک تله فیلم فقط یکی دو بازیگر معروف داشته باشیم اما از کیفیت بقیه موارد غافل شویم نمی‌تواند ملاکی برای پُر فروش بودن فیلم باشد. برخی از فیلم‌ها بودند با وجود داشتن حتی بازیگران سوپر استار هم نتوانستند هزینه تولید را تامین کند. اما از سوی دیگر هم داشتیم فیلم‌هایی که بازیگران حرفه‌ای و معروفی نداشته است اما چون فیلم دارای یک قصه خوب و پر کشش بوده از استقبال خوب مردمی برخوردار شده است.

حسن دا‌ها خاطر نشان کرد: معتقدم یک متن خوب با کارگردان خوب و بازیگران حرفه‌ای می‌تواند سبب جذب مخاطب شود.

وی گفت: من خودم از این دست تهیه کنندگانی هستم که همواره سر صحنه فیلم‌هایم حضور دارم. خیلی اوقات با نویسنده وکارگردان همراه می‌شوم و نظرات خودم را به آنان منتقل می‌کنم و این کار هم به این دلیل است که ما با توجه به شغلی که داریم که بخشی از آن مرتبط با فیلم‌های نمایش خانگی است ومجبوریم برای خرید فیلم‌های خارجی و داخلی، فیلم‌های زیادی را ببینیم. لذا هنگامی که من در طول سال ۲۰۰ الی ۳۰۰ فیلم را می‌بینم طبیعی است که اطلاعات من نسبت به فیلم، مسائل تکنیکی و کارگردانی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین من خودم با توجه به این اندوخته‌ها، نظراتم را به کارگردان و دیگر عوامل منتقل خواهم کرد.
کد خبر: 78448
Share/Save/Bookmark