صدا و سیما؛ صدرنشین قربانیان جنگ رسانه‌ای
صدا و سیما؛ صدرنشین قربانیان جنگ رسانه‌ای
 
تاريخ : چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۲
مبارزه با گروهک‌های تروریستی از جمله داعش محدود به فعالیت‌های نظامی نیست و رسانه نیز دراین میان نقش مهمی دارد.

به گزارش هنرنیوز، «محمدرضا ماندگاران» مسوول دفتر منطقه‌ای سازمان صداوسیما در سوریه است. وی به عنوان یکی از کسانی که به خوبی از کم و کیف حوادث مطلع است و اشراف مناسبی نسبت به شرایط و اقدامات رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارد، بین ترافیک کاری‌اش فرصتی یافت تا گفت‌وگویی کند. این گفت‌وگو درحالی انجام شده است که ماندگاران در شهر دمشق به سر می‌برد.

چه معذوریت‌هایی وجود داشت که باعث شد حضور و اقدامات ما در سوریه، دیر رسانه‌ای شود؟

در ابتدا باید عرض کنم بنده از اوایل امسال این توفیق را داشته‌ام که در این جایگاه خدمت کنم و باید از عزیزانی مانند آقایان شمشادی، محمدی‌نیا و غفاری که در این بحران در زمان‌های مختلف این مسوولیت را داشتند، یادی کنم. اخبار مرتبط به بحران و تحولات سوریه همواره در اولویت کاری برنامه خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قراردارد و در این خصوص پوشش رسانه‌ای صدا و سیما اعم از دفتر نمایندگی سازمان و همچنین شبکه‌های العالم، الکوثر، پرس‌تی‌وی و هیسپان در میان سایر رسانه قابل‌توجه بوده‌است.


می‌توان قاطعانه اعلام کرد که در میان رسانه‌های خارجی (غیرعرب)، مجموعه شبکه‌های صدا و سیما را باید در صدر رسانه‌ها دید و حتی در پوشش میدانی، به عنوان رقیب جدی با رسانه‌های عرب‌زبان مانند المیادین و المنار به شمار می‌رود.

چنداکیپ خبری تاکنون اعزام شده‌اند؟

سازمان صدا و سیما در طول بحران هفت ساله سوریه، بیش از پنجاه گروه خبری به منطقه اعزام کرده و افزون بر آن خبرنگارانی مانند سید محمد حسن حسینی و شهید محسن خزایی برای مدت زمان طولانی در سوریه اقامت و به پوشش اخبار دستاوردهای جبهه متحدان و به ویژه رزمندگان دلیر کشورمان می‌پرداختند. عصام هلالی به عنوان خبرنگار محلی دفتر نمایندگی صدا و سیما هم از همان آغاز بحران در مارس ۲۰۱۱، گروه‌های خبری اعزامی را همراهی و در دو سال اخیر به تهیه و تولید گزارش از تحولات سوریه به ویژه در دمشق اقدام کرده است. همین امروز هم سه تیم از خبرنگاران ما در بوکمال هستند.

چرا «اقدامات ما» به عبارتی نقش دلاورمردان ایرانی در سوریه، دیر در رسانه‌ها انعکاس پیدا کرد؟

ابتدا باید عرض کنم که این پرسش با واقعیت فاصله دارد؛ زیرا همیشه به حضور مستشاری و حتی مستشاری- عملیاتی نیروهای ایرانی در رسانه‌ها اشاره می‌شد و البته به درخواست فرماندهان، تلاش می‌شد تا گروه‌های خبری صدا و سیما در اخبار و گزارش‌های خود بیشتر روی محور مقاومت و متحدان توجه کنند و نه فقط ایران.

خبرنگاران و اهالی رسانه‌چه سختی‌ها و مشکلاتی برای تهیه خبرداشتند؟

البته همواره کار خبر سختی‌ها و مشکلات خاص خودش را دارد و در فضای جنگی قطعاً تشدید می‌شود. البته باید گفت حدود سه سال اخیر و با ارتباط بیشتر با اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، برخی از این مشکلات کمتر شده است. اداره سیاسی ارتش سوریه به عنوان مسوول تبلیغات و هماهنگی با رسانه‌های محلی یا خارجی مقیم در سوریه، گرفتار بروکراسی حاکم بر این کشور است و لذا فاقد سرعت لازم برای هماهنگی به منظور پوشش میدانی است، اما این اداره گروه‌های خبری صدا و سیما را در زمره گروه اصلی خود شامل المیادین، المنار و رسانه‌های محلی برای پوشش تحولات میدانی قرار داده است.


چه آسیب‌ها و نواقصی در این روند داشتیم؟ خصوصاً از سمت مسوولان.

به‌هرحال در هرکاری نواقصی وجود دارد، ولی آن چیزی که مهم است، برآیند کار در عرصه سوریه در چند سال اخیر، موفقیت آمیز برآورد می‌شود؛ البته نگاه آقای دکتر علی عسگری به سوریه متفاوت از گذشته بوده است که این حمایت‌ها روی آنتن تلویزیون نیز بروز داشته و در آینده بیشتر هم خواهد داشت. ایشان با تشکیل ستاد سوریه و با تعیین جناب آقای رهبری‌فر به عنوان نماینده ویژه خود و رییس این ستاد، در روند تولید، پشتیبانی و ... تحولی ایجاد کردند که بروز آن در آینده نزدیک قابل مشاهده خواهد بود.

فعالیت خبرنگاران غربی چگونه بود؟

دولت سوریه یا به‌طور دقیق وزارت اعلام این کشور، متصدی اصلی مدیریت و هدایت رسانه‌ها در این کشور است و با شروع بحران سوریه حضور خبرنگاران خارجی در سوریه بسیار محدود و موردی شده، البته این امر از این جهت بود که رسانه‌های غربی براساس اولویت‌های سیاسی کشورهایشان به پوشش اخبار می‌پردازند و بعضاً به‌جای حقایق، به وقایع از زوایه خاص خودشان نگاه می‌کنند که دور از حقیقت است. در این خصوص ورود گروه‌های رسانه‌ای غربی به سوریه از طریق وزارت اعلام و به طور حساب شده صورت می‌گیرد.

مخاطب رسانه ملی فقط از قاب تلویزیون با تولیدات محتوایی همکاران شما در سوریه مواجه شده است. شما و همکاران شما برای تولید این محتوا، اعم از خبری یا برنامه‌های خاص، با چه خطرات و مصایبی مواجه هستید؟

این موضوع وقتی مهم‌تر می‌شود که حملات اخیر به گروه رسانه‌ای صدا و سیما و حتی شهادت عوامل سازمان را در سوریه مد نظر قرار دهیم. سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با سایر رسانه‌های خارجی بیشترین قربانی را داشته است. در جریان این بحران، شهید خزایی را در حلب از دست دادیم، سید محمد حسن حسینی به شدت جانباز است و تصویربرداران دفتر آقایان تأمر صندوق و غسان الخشن هم به ترتیب از ناحیه کتف و پا زخمی شدند. آقای حسین مرتضی خبرنگار مشهور العالم نیز از جانبازان این جنگ هستند.
کد خبر: 95683
Share/Save/Bookmark