روز دوم جشنواره فیلم‌‌های کودکان و نوجوانان در یک نگاه
روز دوم جشنواره فیلم‌‌های کودکان و نوجوانان در یک نگاه
روز دوم جشنواره در سینمافرهنگ با سفری خیال‌انگیز به سیستان و بلوچستان و روایتی از صلح و دنیای دور از جنگ همراه بود.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۰
به گزارش هنرنیوز ، در سانس اول سینمافرهنگ فیلمی از حسین ریگی کارگردانی که خود اهل سیستان و بلوچستان است، برای مخاطبان اکران شد و حضور عوامل و بازیگران با لباس‌های محلی فضای خانه جشنواره را متفاوت کرده بود. «لیپار» اولین فیلم روز دوم جشنواره با عوامل و بازیگران سیستان و بلوچستانی به جشنواره آمده بود تا نشان دهد که سرزمین خیال سینما به تمام کودکان این سرزمین تعلق دارد.

«لیپار» ملودرامی اجتماعی با رگه‌های عاشقانه بود که داستان پنج نوجوان را که در موقعیتی خاص قرار می‌گیرند، روایت می‌کرد. این اثر تلاش کرده بود تا واقعیتی متفاوت از تصویر ذهنی عموم نسبت به خطه سیستان و بلوچستان ارائه دهد. ریگی در نشست خبری این فیلم به ارائه تصویر منفی از استان سیستان و بلوچستان انتقاد کرد و گفت که ما پنجاه سال سینما را به سیستان و بلوچستان بدهکار هستیم.

بهناز جعفری؛ بازیگر این فیلم که با لهجه بلوچی صحبت می‌کرد هم در نشست خبری به موضوع لزوم رونق سینما در همه نقاط ایران اشاره کرد و گفت: چابهار برای من طبیعتی ناشناخته داشت و به مثابه بهشت می‌ماند و امیدوارم سینما در این استان رونق بگیرد.

حبیب احمدزاده هم با فیلمی ضد جنگ به جشنواره آمده بود و با روایتی مستندگونه در قالب دیالوگ‌هایی که بین غول جنگ و فرشته صلح برقرار می‌شد، به دنیای سیاه آدم بزرگ‌هایی انتقاد کرده بود که فاجعه هیروشیما و سردشت را خلق کردند. پرویز پرستویی که بخش‌های از فعالیت‌های خیرخواهانه و ضد جنگ او در فیلم به تصویر کشیده شده بود، در ارتباط تلفنی و در نشست خبری فیلم گفت: من در این فیلم بازی نکردم. این فیلم با فکر حبیب احمدزاده و موضوع صلح از سه مکان مختلف دنیا کلید خورد و در نهایت به عنوان فیلم سینمایی سرانجام پیدا کرد. همواره سعی کردیم صلح را در همه جا اشاعه بدهیم. اگر فیلم را دیده باشید می‌توانید نحوه رفتار با جانبازان را ببینید. من بازیگر این فیلم نیستم و به نوبه خودم خواستم پیام صلح را برسانم.

برگزاری کارگاه‌های فیلمسازی یکی دیگر از بخش‌های جنبی جشنواره بود و در کارگاه ملی شهاب‌الدین عادل؛ استاد سینما کارگاهی با نوجوانان داشت و درباره قاب، جزییات آن و تأثیر آن بر مخاطب و سینما توضیحاتی به علاقه‌مندان ارائه داد.

در کارگاه بین‌الملل هم مدرسی از کشور ترکیه کارگاهی برگزار کرد و در آن مولفه‌های فیلم کودک را با نگاهی به تاریخ سینمای جهان شرح داد.

المپیاد فیلمسازی نوجوانان هم روز گذشته کار خود را آغاز کرد و منتورها در قالب کلاس‌هایی با هشت گروه به نام‌های کانسپت، برتر، نگاه، ستاره، ابرقهرمانان، مهر و ماه، هیجان و راما، کار خود را آغاز کردند.

بهروز شعیبی هم اولین نشست انتقال تجربه‌ جشنواره امسال را با نوجوانان علاقه‌مند به فیلمسازی برپا کرد و از جمله نکاتی که برای نوجوانان مطرح کرد این بود که اندیشه‌هایتان را در روزهایی که زندگی می‌کنید، قدر بدانید، همچنین قدر داشته و نداشته‌هایتان را بدانید، برای اینکه مخاطبان همراه شما باشند فیلمی را بسازید که مورد پسند مخاطب قرار گیرد. برای فیلم‌ساز شدن سلامتی الزام است و لازم است که بدنی سلامت داشته باشید، به خوشحالی و سلامتی خود اهمیت دهید و سعی کنید از زندگی لذت ببرید.

افتتاحیه المپیاد فیلمسازی نوجوانان هم صبح روز دوم برگزار شد و علیرضا تابش، دبیر جشنواره در این مراسم گفت: ما در «بنیاد سینمایی فارابی» بسیار مفتخریم که رویدادی را به اسم نوجوانان در عرصه فیلمسازی راه‌اندازی کردیم و امیدوارم که این رویداد با رفع نقص‌ها و کاستی‌ها در سال‌های آینده تبدیل به جریانی پویا در کشور شود. از همه کسانی که برای برگزاری این المپیاد تلاش کردند تشکر می‌کنم. ما ناچار به برگزاری برخط المپیاد به دلیل بحران ویروس کرونا بودیم و امیدواریم با رد شدن از این روزها بتوانیم در سال‌های آتی نوجوانان را در المپیاد کنار هم جمع کنیم.

حضور دبیر جشنواره در سینمافرهنگ و نشستن پای حرف‌های مادرانی که فرزند خود را به سالن سینما آورده بودند از سکانس‌های جذاب روز دوم بود.

جشنواره در اصفهان هم با شور و حالی خاص برگزار شد. همزمان با روزجهانی کودک و آغاز جشنواره، طرح دیواره پازلی ساختمان ارگ جهان نما منقش به قهرمان نوجوان، شهید علی لندی شد و حضور سینماسیار در منطقه کم‌برخوردار همت‌آباد اصفهان و نمایش فیلم‌های جشنواره، از دیگر اتفاقات این رویداد در نصف جهان بود.

در سایر استان‌ها هم حضور پرشور داوران کودک و نوجوان به وسعت جای‌جای این سرزمین جلب توجه کرده تا یکی از متفاوت‌ترین ادوار جشنواره را در بخش استانی شاهد باشیم.
کد خبر: 98806
Share/Save/Bookmark