باید برای منافع ملی یک سند لازم الاجرا بوجود بیاید
 در گردهمایی وحدت صنعتگران ایران اسلامی مطرح شد؛
باید برای منافع ملی یک سند لازم الاجرا بوجود بیاید
دبیر همایش وحدت صنعتگران معتقد است حلال بسیاری از مسائل  و مشکلات کشور ، امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی، گردش سرمایه، حفظ کیان خانواده و... است که همه این مسائل بستگی به این دارد که ما در زمینه صنعتی بتوانیم از یک شغل، هفت شغل در جامعه ایجاد کنیم.
 
تاريخ : شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۲
به گزارش هنرنیوز ، نخستین گردهمایی «وحدت صنعتگران ایران اسلامی» عصر روز پنجشنبه 21 اسفندماه 1399 با حضور صنعتگران ، مدیران نخبه صنعتی کشور و اصحاب رسانه، همزمان با عید سعید مبعث در تالار بزرگ آدینه، بارعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار و درآغاز این همایش که با تلاوت آیات قرآن آغاز و سپس کلیپی از دلاوری‌ها وسلحشوری‌های سردار شهید قاسم سلیمانی پخش شد.
 
حکیم جوادی: کمیته وحدت صنعتگران موقتی و صرفا برای انتخابات ۱۴۰۰ نیست

سپس «مسعود حکیم جوادی» دبیر همایش وحدت صنعتگران در این همایش اظهار داشت : در گذشته جامعه صنعتی خودمان مشکلات زیادی داشت و بدنبال آن توفیقات زیادی کسب کردیم و فاصله بسیاری با اوایل انقلاب پیدا کرده‌ایم. اما با این وجود قدرتهای پنهانی در مدیریت صنعتی وجود دارند که مانعی بر سر راه صنعت می‌باشند.
وی افزود: کمیته وحدت صنعتگران موقت و صرفا برای انتخابات ۱۴۰۰ در نظر گرفته نشده، بلکه کمیته‌ای متشکل از مزیت‌ها و مشکلات صنعت و فرصت‌ها و تهدیداتی است که بر سر راه صنعتگران وجود دارد و بدنبال آن خواسته‌هایی از کاندیداهای ریاست جمهوری و دولت‌های آینده دارند.
جوادی اظهار داشت: حلال بسیاری از مسائل  و مشکلات کشور ، امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی، گردش سرمایه، حفظ کیان خانواده و... است که همه این مسائل بستگی به این دارد که ما در زمینه صنعتی بتوانیم از یک شغل، هفت شغل در جامعه ایجاد کنیم.

برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت صنعتگران

دبیر همایش وحدت صنعتگران ابراز داشت: کمیته صنعتگران برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدتی دارد که در راستای تهدیدها و فرصت‌های پیش‌رو؛ بعضی توسط انتقال تجربه انجام می‌گیرد و بعضی نیاز به لایحه و طرح و تصویب در مجلس دارد و برخی دیگر نیز به نوع نگرش رئیس جمهور و مدیران بر می‌گردد.

وی تاکید کرد :صنعت سیمان درحال حاضر ۳۰ درصد کمتر از ظرفیت خود کار می کند، این درحالی است که قیمت سیمان هم در بازار پایین نمی‌باشد، اما در مقابل تولیدکننده در وضعیتی قرار گرفته که نه می‌تواند صادر کند و نه توانایی تأمین بازار داخلی را دارد و بدنبال آن، دولت نیز باید به فراخور هر صنعتی به آن رسیدگی کند.
 
توجه ویژه دولت به اشتغالزایی

متکی: دولت ۱۴۰۰ باید به بخش اشتغال زایی و صنعت و تولید  کشور توجه ویژه داشته باشد.  
منوچهر متکی وزیر اسبق خارجه نیز در حاشیه این مراسم اظهار داشت: امروز همایش برگزار شده در حوزه صنعت بوده است و از آنجایی که صنعت بالاترین سهم را در اقتصاد هر کشور داشته، برگزاری این همایش اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

وی افزود: در ۴۰ سال گذشته در دو عرصه با مشکل اساسی مواجه بوده‌ایم، بطوری‌که صنعت ایران قبل از انقلاب که از دهه ۳۰ تا ۴۰ شکل گرفته، بر طریق مونتاژ استوار بود و به همین دلیل ما صنعت مستقلی در کشور نداشتیم .
متکی خاطرنشان کرد:  باید برای بومی‌سازی این صنعت در کشور تلاش کنیم و البته بومی‌سازی نه به این معنا که از تکنولوژی روز و دستاوردهای دیگر کشورها بی‌بهره باشیم، اما در مقابل تاب‌آوری صنعت به گونه‌ای هم نباید باشد که وابسته به خارج باشیم، تا با همان درصد کم هر زمان که اراده کنند، بتوانند صنعت کشور را بخوابانند.
وی افزود: بنابراین باید مجاهدتی صورت می‌گرفت تا به خودکفایی در حوزه صنعت می‌رسیدیم و در قسمت دومی که مشکل داشتیم، مدیریت‌های بعضاً متضاد و مهمتر از آن برنامه‌های ضد و نقیض قوانین و آئین‌نامه‌های این دو حوزه مشکل‌آفرینی می‌کرده که امروز در این همایش به آن اشاره شد.
وزیر اسبق امورخارجه ادامه داد: من فکر می‌کنم که دولت ۱۴۰۰ در مهم‌ترین بخش اشتغالزایی و تولید  کشور که صنعت می‌باشد، اگر بخواهد پویایی ایجاد کند، باید به این دو مؤلفه توجه ویژه‌ای داشته باشد. البته این امر شاید نیازمند بازبینی قوانین در حوزه صنعت نیز باشد، هم اینکه در یکی از شرکت‌های مهم تولید خودرو الکترونیکی در کشور به خودروهای غیرالکترونیکی ۲۵ درصد تعرفه مالیات تعلق می‌گیرد و خودرویی که برای محیط زیست و کاهش سوخت مفید واقع می‌شود، ۱۲۵ درصد تعرفه مالیات تعلق می گیرد که اگر آن را عمدی ندانیم، نشان از کج‌فهمی و اولویت‌بندی نکردن در حوزه کاری آن در کشور است.
 
باهنر: باید برای منافع ملی یک سند لازم الاجرا بوجود بیاید

محمدضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه این مراسم اظهار داشت : سرعت علم و فناوری در دنیا بسیار جدی است و ایستایی و حرکت نکردن، انسان را از قافله عقب انداخته و اقداماتی که قرار است در آینده اتفاق بیفتد، غافل می‌کند.

ایجاد سند لازم‌الاجرا برای منافع ملی

باهنر عنوان داشت: برنامه‌ریزان، بنگاه‌داران، سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان باید برنامه آینده پژوهی داشته باشند و به این سمت حرکت کنند.
همچنین، برای منافع ملی باید یک سند لازم الاجرا بوجود بیاید، زیرا بعضا سندها حزبی، صنفی و یا شخصی بوده که ممکن است با منافع ملی همسو نباشد.
وی افزود: درحوزه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بین برنامه‌ریزان و مجریان اختلاف نظر جدی وجود دارد؛ به‌گونه‌ای که برنامه‌ریزان می‌خواهند ۵ یا ۱۰ سال آینده را ببینند، اما مجریان علاقمندند بذری که کاشته می‌شود را در همان ۴ سال درو کنند که این نگاه، محصول را به ناکجاآباد می‌برد.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: متاسفانه دولت‌ها در ۴ ساله اول، بدنبال خنثی کردن کارهای دولت قبلی و در دوره دوم نیز انجام کارهایی است که دولت بعدی قرار است آنها را خنثی کند و بالطبع با تغییر مدیران و نیروهای دولتی، نباید استراتژی تولید و صنایع تغییر کند.

حکمرانی منطبق بر عقلانیت باشد و نه احساسات زودگذر انتخاباتی!

وی تصریح کرد: همانگونه که مجلس دانش آموزی داریم باید مجلس صتعتگران نیز داشته باشیم  و دولت نیز برای تحقق این امر از متخصصان این حوزه و نهادهای مدنی  و مردمی کاربلد کمک بگیرد و دنبال حکمرانی منطبق بر عقلانیت باشد و نه احساسات و شعارهای زودگذر انتخاباتی چهارساله!
 
حجت: متاسفانه صنعت خورو درکشور ما سیاسی شده و قیمتگذاری‌ها به هیچ عنوان واقعی نیست
سیامک حجت مدیرعامل خودروسازان جنوب نی در این مراسم اظهار داشت: در بحث خودروسازی نگاهی که در سالهای گذشته وجود داشته نگاه ریشه‌ای نبوده و بدنبال آن این صنعت اکنون در جایگاه مناسب خود نیست، زیرا تکنولوژی، قیمت‌گذاری و عدم رضایت مشتری نشان می‌دهد که ما راه را درست نرفته‌ایم.
این فعال حوزه صنعت خودرو بیان داشت: امروز در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که هم تولیدکننده قطعات و هم مصرف‌کننده ناراضی هستند و سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه اشتباه بوده است و مدیرانی در جایگاه مدیریت قرار گرفته‌اند که نباید قرارمی گرفتند. همچنین در زمینه سوخت سه برابر میانگین جهانی مصرف داریم.
مدیرعامل خودروسازان جنوب گفت: متاسفانه صنعت خورو در کشور ما مثل سایر حوزه‌ها و صنایع، سیاسی شده و قیمت‌گذاری‌ها به هیچ عنوان واقعی نیست.
وی گفت: در این همایش ارزشمند دغدغه‌های صنعت خودروسازی  را مطرح کردیم و امیدواریم دولت و دولت‌های بعدی درگیر سیاسی‌کاری‌ها نشوند.
 
آقاعلیخانی: متاسفانه باتغییرات ارزی به سمت تزلزل پایه‌های تولید رفتیم
محمدباقر آقاعلیخانی مشاور اقتصادی فرودگاه پیام نیز در این مراسم اظهار داشت: صنعت دچار گرفتاری‌هایی است که هر دوره نسبت به دوره قبل خود متفاوت می‌باشد. سالها شعار ما این بود که فرصتی ایجاد شود تا بتوانیم صنعت داخلی‌مان را تقویت کنیم.

کم‌توجهی به تولیدات داخلی

وی افزود: بازار ۸۰ میلیونی ما که نسبت به صادرات و واردات سال‌ها نرخ منفی داشت، نشان از کم‌توجهی به تولیدات داخلی است و مشکلات مختلفی در این زمینه طی سال‌های متمادی داشته‌ایم.
آقاعلیخانی تاکید کرد: آرزوی ما صنعتگران همواره این بوده که ورودی‌ها کنترل شود و با تغییر نرخ ارز و تغییر قیمت‌ها که بدست دولت بوده، منجر به این شد که یک فرصت استثنایی بوجود بیاوریم، اما متأسفانه برعکس عمل کردیم و بجای تقویت اقتصاد داخلی که همان مهیا کردن اقتصاد مقاومتی است، با تغییرات ارزی به سمت تزلزل پایه‌های تولید رفتیم.
این فعال اقتصادی گفت: دولت‌ها باید همواره نگاه تخصصی داشته باشند. متأسفانه اکنون دولت بجای واردات کالاهای اساسی و تکنولوژی، به سمت کالاهای مصرفی رفته و در حال حاضر محور واردات کالاهای مصرفی شده است.
آقاعلیخانی ادامه داد: اگر کشوری دچار تحریم و محاصره اقتصادی است و اجازه واردات تکنولوژی را ندارد، پس چگونه باید فضا را باز کرده و همه کالای مصرفی  وارد می‌شو؟
به نظر می‌رسد از آنجا که برخی وزرا و مدیران دولتی ثروتمند بودند نگاه به واردات وجود داشته و به همین سبب توسعه صنعت کشور را مختل کردند.
وی اظهارداشت: اگر دولت آینده محور توسعه‌اش را بر پایه فناوری نگذارد و حرکت‌های جدی در این حوزه انجام ندهد، نمی‌تواند جواب مثبت بگیرد و باید در حوزه مدیریت صنعتی پوست‌اندازی صورت بگیرد تا بتوانیم از این وضعیت عبور کنیم.
 
ارباب فضلی: باعدم مدیریت درب‌های سیمان مخصوصا در بخش صادرات کشور قطر را آباد کردیم

منصور ارباب فضلی مدیرعامل کارخانه سیمان غرب آسیا نیز در این همایش اظهار داشت: بعد از آب، بتن پرمصرف‌ترین کالای جهان است و خمیرمایه بتن نیز سیمان می‌باشد و سیمان در واقع بستر و زیرساخت مهم توسعه در تمام جوامع بشمار می‌رود و هرچه چقدر نحوه تکنولوژی در جهان بیشتر بوده باشد، نیاز به سیمان و بتن در سطح جهانی نیز افزایش می‌یابد.
این صنعتگر سیمان ادامه داد: ایران باید جایگاه خوبی در جهان داشته باشد، اما متاسفانه  بدلیل اجرا نشدن برنامه‌های توسعه‌ای در کشور و سند چشم‌‌انداز ۱۴۰۴ بقدری که صنعت سیمان برای خود در تولید جایگاه ایجاد کرد، با بازار تقاضا به جلو حرکت نکرد و قریب یک دهه است که ما با مشکل در عرضه و تقاضا مواجه هستیم  و در حال حاضر در کشور ۷۸ کارخانه سیمان فعال داریم که ظرفیت تولید ۸۸ میلیون تن سیمان را دارا هستند و بدلیل تقاضای کمتر در بازار، معمولا بین ۶۵ تا ۷۵ درصد کارخانجات سیمان در کشور کار می‌کنند.
وی ادامه داد: ما در زمینه تولید سیمان در کشور برای ساخت و ساز با مشکلات زیادی مواجه بوده‌ایم، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی و در همین دهه باصادرات این محصول مواجه بوده‌ایم و کشور چین و هند که سومین کشور تولید کننده سیمان در جهان بشمار می‌روند با نیاز صادرات کریکر ما در اثر سیاست‌های گمرکی و ارزی باعث کاهش صادرات ما شده و سیمان ما با قیمت بسیار پایینی عرضه می‌شود و این مسائل بسیار دردناک است، اما واقعیت این است که با سوبسیدهایی که به صنایع داده شده و در واقع با عدم مدیریت در بهای سیمان مخصوصا در بخش صادرات ما کشور قطر را آباد کردیم و تمام سوبسیدها ومنابع معدنی ما با قیمت بسیار نازلی به کشورهای دیگر وارد شده و سبب آبادانی آنجا می‌شود و در این بین تولیدکنندگان ضرر و زیان بسیاری متحمل می‌شوند.
ارباب فضلی اضافه کرد: البته با برگزاری این نشست‌ها وخوراکسازی برای مدیران بالا دستی ازجمله عزیزانی که در وزارت صنایع به فعالیت اشتغال دارند و در مبادی تصمیم‌گیری هستند صددرصد می‌تواند راهگشا باشد، اما اگر همانند سنوات قبل  فقط در عرصه شعار باقی بماند و صرفا برای مقاصد انتخاباتی خود از آن استفاده شود، طبیعی است که سبب دلزدگی‌ها و وازدگی‌هایی که تاکنون داشته‌ایم خواهد شد وگوش شنوایی وجود نخواهد داشت.
 این صنعتگر سیمان تاکید کرد : با حضور صنعتگران فعال در این گردهمایی امیدوارم این مباحث تبدیل به یک شورای عالی تصمیم گیری در کشور شده و باعث پتانسیل‌های قوی در عرصه صنعت شود که باید از ظرفیت‌های بالقوه بازنشتگان وصنعتگران ماهر در کشور استفاده و بهره کافی و لازم را بیریم  تا بتوانیم در اینگونه نشست‌ها خوراک لازم برای ارتباط و یکسان‌سازی و البته ارائه برنامه اجرایی به عزیزانی است که درداین گردهمایی حضور دارند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که دولت آینده دولت عملگرایی باشد و دچارسیاست‌زدگی نشده و به بحث‌هایی که در این نشست‌ها ارائه شده بهای لازم را داده تا با بحث اشتغال پایدار و خنثی‌سازی تحریم‌ها، سربلندی ایران اسلامی را بیش از پیش شاهد باشیم.
کد خبر: 98536
Share/Save/Bookmark