زارعی: تمامی ژانرهای نمایش‌های همایش ایرانی است/ طباطبایی: اربعین هنری آیینی است
نشست خبری چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین برگزار شد
زارعی: تمامی ژانرهای نمایش‌های همایش ایرانی است/ طباطبایی: اربعین هنری آیینی است
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نشست خبری چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین گفت: وظیفه تمام هنرمندان تئاتر برای اربعین حسینی این است تا به واسطه این هنر پویا، تاثیرگذار و اندیشه‌ورز، حسین(ع) و درون‌مایه قیام ایشان را به تمام دنیا معرفی کنند.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۵۸
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، نشست خبری چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین با حضور کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، سید شهاب‌الدین طباطبایی مدیر حوزه هنری استان خوزستان و دبیر هنری این همایش و آرش ساربان دبیر اجرایی صبح امروز شنبه ۱۳ مهر در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

کوروش زارعی در ابتدای این نشست گفت: چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین با همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حوزه هنری خوزستان، کمیته آموزشی فرهنگی ستاد اربعین و ستاد دبیرخانه همایش سازمان فرهنگی هنری اوج از اواخر هفته جاری برگزار می‌شود.

زارعی افزود: این همایش به یک جریان تئاتری تبدیل شده است، آنچنان که هر هنرمندی می‌خواهد در ایام اربعین اجرای تئاتر داشته باشد به سوی حوزه هنری روانه می‌شود. تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین سه دوره به خوبی و منسجم برگزار شده است. سال اول با ۴۰ تا ۵۰ هنرمند کار را شروع کردیم، و اجراهای ما با نمایش‌نامه‌هایی به زبان فارسی بود.

وی ادامه داد: سال اول تنها با اجراهای فارسی این همایش را راه اندازی کردیم. اما با توجه به بررسی‌های ما درخصوص میزان استقبال از اجراها به این نتیجه رسیدیم که زبان‌های اجرا را باید توسعه دهیم و برای سایر کشورها با زبان‌های مختلف اثر تولیدی داشته باشیم، چرا که با این کار می‌توانیم فلسفه قیام امام حسین(ع) را بسیار بهتر و عمیق‌تر به جهانیان معرفی کنیم.

زارعی با بیان اینکه عنوان بین‌المللی این همایش را به دقت و با جدیت پی‌گیری می‌کنیم گفت: دو گروه تعزیه به زبان عربی در سال قبل داشتیم که بسیار مورد استقبال واقع شد. سال قبل زبان ترکی و انگلیسی را اضافه کردیم. نقالی، پرده‌خوانی، تعزیه، مقتل‌خوانی، نمایش موکبی و نمایش خیابانی را سال قبل داشتیم که دو روز در نجف و چهار روز در مسیر کربلا به اجرا پرداختند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در خصوص ناامنی‌های شکل گرفته در عراق گفت: جریان اربعین بزرگتر از آن است که هیچ گونه تحرکی بتواند در برپایی آن خللی ایجاد شود.

وی با اشاره به اجرایی همایش به دست نیروهای استانی حوزه هنری گفت: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نظر دارد تا از نیروها و بودجه‌های انسانی خود در استان‌ها بهره‌برداری کرده و تمرکززدایی کند. به این ترتیب دبیر هنری و دبیر اجرایی همایش را از استان خوزستان با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌هایی آنها انتخاب کردیم و کار را به آنها سپردیم.

زارعی افزود: تمامی ژانرهایی که در پیاده‌روی اربعین اجرا می‌شود ایرانی است و به این روش ما فرهنگ و ادب ایرانی را منتشر و اشاعه می‌دهیم.

کارگردان نمایش «مسیح فی الطف» که روزهای گذشته در بغداد روی صحنه رفته بود در ادامه گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که با موکب‌داران اربعین حسینی داشت فرموده است: «حسین را به تمام دنیا بشناسانیم». به این ترتیب این وظیفه تمام ما هنرمندان تئاتر را برای اربعین حسینی مشخص می‌کند تا به واسطه این هنر پویا، تاثیرگذار و اندیشه‌ورز حسین(ع) و درون‌مایه قیام ایشان را به تمام دنیا معرفی کنیم.

وی افزود: هدف ما ایجاد اتحاد بین مسلمانان است؛ دشمن جهان اسلام به دنبال این است که پیاده‌روی اربعین را مورد اغتشاش قرار دهد. همانطور که در عراق این اغتشاش‌ها را راه انداخت و سبب تعطیلی نمایش ما در عراق شد؛ اما این جریان عظیم است و مسلمانان پای آن ایستاده‌اند و امام حسین علیه السلام نیز به رهروان راهش کمک می‌کند.

زارعی در پایان گفت: هزینه‌های ما بسیار زیاد است؛ بسیاری از گروه‌ها متقاضی بودند، اما همکاران من با دقت بسیار آثار را انتخاب کردند و خوشحالم که نمایش‌های عروسکی نیز به اجرا‌ها اضافه شدند. اکثر کار‌ها تولید جدید و برای همین همایش هستند. زمان اجرا‌ها نهایت ۳۰ دقیقه است تا زائران در مسیر به اجرا بایستند. قصد داشتیم زبان اردو را هم به همایش امسال اصافه کنیم، اما کیفیت آثاری که ارسال شد، خوب نبود و از پذیرش آنها صرف نظر کردیم.

میزبان ۱۹۰ هنرمند تعزیه از ۱۲ استان هستیم

سید شهاب‌الدین طباطبایی مدیر حوزه هنری استان خوزستان و دبیر هنری این همایش در این نشست گفت: اربعین هنری آیینی است که هر ساله از سوی دوستداران اهل بیت برپا می‌شود. حوزه هنری نیز در این راه قدم برداشته و در مرکز هنرهای نمایشی خود اقدام به برپایی یک همایش بین‌المللی کرده است. مهم‌ترین کار این همایش پیوند هنرمندان با لایه‌های مختلف جامعه است. تعزیه همیشه در دل مردم اجرا شده و همراه کردن مردم با همایش پیاده‌روی اربعین، مسئولیت سنگینی بود که حوزه هنری عهده دار آن شد.

طباطبایی افزود: استان خوزستان بزرگترین تعزیه میدانی جهان را در شهر شوش ثبت کرده؛ ما ظرفیتی داریم که در شهر‌های دیگر نیست و آن هم تسلط به زبان عربی است که سبب می‌شود کارمان راحت‌تر شود. در حوزه اجرایی هنرمندان بسیار خوبی داریم و همین‌ سبب شد دبیرخانه و مسئولیت همایش برعهده خوزستان گذاشته شود. کار‌هایی که از کشور‌های دیگر برای ما ارسال شد، داوری شد؛ حتی برادران اهل سنت هم کار برای ما کار ارسال کردند و این اتفاق خوبی بود. در نهایت ۱۲ استان برای حضور در این همایش برگزیده شدند. این همایش نذر فرهنگی است و امیدوارم از عهده این مسئولیت به خوبی برآییم. اتفاقات اخیر کشور عراق برای تحت الشعاع قرار دادن پیاده‌روی اربعین است، اما با شوری که عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) دارند، این پیاده‌روی بهتر از قبل برگزار خواهد شد.

طباطبایی ادامه داد: هدف ما این است که بگوییم هنرمندان با موضوع اربعین همراه هستند و دومین هدف ما تبیین فرهنگ عاشورا از زاویه هنر است. مسئله سوم هم توجه به نیاز مردم است؛ باید زمانی که می‌توانیم در قالب هنر پیام را به مخاطب منتقل کنیم این کار را انجام دهیم. برخی سلبریتی‌ها در فضای مجازی با مسائل مذهبی برخورد خوبی ندارند، اما می‌خواهیم به مردم بگوییم که هنرمندان بسیاری داریم که با مسائل مذهبی همراه هستند و یاری‌مان می‌کنند.

وی در پایان گفت: ما میزبان ۱۹۰ هنرمند تعزیه از ۱۲ استان هستیم. البته کارهای بیشتری حتی از کشورهای دیگر و حتی از برادران اهل تسنن ما برایمان ارسال شد که پس از داوری به این تعداد رسیدیم.

۲۵ اثر از ۱۲ استان به همایش راه یافته‌اند

آرش ساربان دبیر اجرایی چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی گفت: ۵۸ اثر از ۲۵ استان به دبیرخانه ارسال شد. پس از داوری ۲۵ اثر از ۱۲ استان انتخاب شده که از میان آنها ۵ اثر در بخش ایران و ۲۰ اثر در بخش عراق انتخاب شده‌اند. در مرز‌ها نیز اجرا داریم. گروه‌ها در شهر نجف کار را آغاز می‌کنند و سپس به سوی موکب‌ها می‌روند. ما ۴ موکب داریم که گروه‌ها در آنجا تقسیم‌بندی می‌شوند.

وی افزود: پس از آغاز همایش و اجرای دو روزه از صحن حضرت فاطمه در حرم حضرت امیرالمومنین، گروه‌ها به سمت عمودهای ۱۶۱، ۴۴۲، ۷۰۱، ۹۱۵ حرکت می‌کنند و در آنجا اجرا خواهند داشت. ضمن اینکه در سه مرز خسروی، چذابه و شلمچه پنج تعزیه بخش ایران اجرا می‌شوند.

ساربان در پایان گفت: نقالی، تعزیه به زبان عربی و فارسی، نمایش عروسکی و پرده‌خوانی و نمایش‌های خیابانی در کنار تعزیه در همایش تئاتر مردمی اربعین اجرا می‌شوند.

گفتنی است، چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین همزمان با برپایی پیاده‌روی اربعین در مرز ایران با عراق و مسیر پیاده‌روی اربعین در عراق برگزار می‌شود.

گزارش از : مجید معافی
کد خبر: 97645
Share/Save/Bookmark