فرهنگ ملی و مذهبی ایران در شعر انقلاب اسلامی آیینه شد
جواد محقق در گفتگو با هنرنیوز؛
فرهنگ ملی و مذهبی ایران در شعر انقلاب اسلامی آیینه شد
جواد محقق شاعر، منتقد و روزنامه نگار گفت: جریان شعر انقلاب به احیای سنتهای کهن ادبی کمک شایانی کرد و توانست درونمایه‌های فرهنگی و مذهبی کشورمان را به حد اعتلا در شعر انقلاب آینه باشد.
 
تاريخ : شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۶

محقق در گفتگو با خبرنگار گروه کتاب و ادبیات هنرنیوز درباره جریان های شعری معاصر به جریان شعر انقلاب اشاره کرد و گفت: جریان شعر انقلاب از چند سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده بود و شاعران زیادی در این راه گام برداشتند تا درخت شعر انقلاب به ثمر رسید و از بهمن سال ۱۳۵۷ به بعد شکل تازه ای به خود گرفت. 

وی با اشاره به بن مایه های شعر انقلاب اسلامی تصریح کرد: بی شک شاعرانی که در آن دوره برای شعر انقلاب کوشیدند از پیشینه های شعر فارسی بهره های بسیار جستند لیکن بازشناخت این پیشینه ها و نیز پرهیز از بخش هایی از این ریشه ها که قرابت با نظام شاهنشاهی داشت منجر به تاملی دوباره شد. 

وی با بیان این مطلب افزود: جریان شعر انقلاب به احیای سنتهای کهن ادبی کمک شایانی کرد و توانست درونمایه‌های فرهنگی و مذهبی کشورمان را به حد اعتلا در شعر انقلاب آینه باشد. از برکات مهم انقلاب اسلامی احیای رویکردهای انقلابی در حوزه شعر کودک است. 

محقق درباره اشاعه و ترویج شعر انقلاب در حوزه بین الملل گفت: کوشش هایی در این راستا انجام شده است اما باید تلاش های هدفمندی در جهت نشنان دادن ریشه های غنی این گونه ادبی به جهان صورت گیرد. پارامترهای دیگری همچون یافتن راه‌های نفوذ در دنیای نشر جهانی وجود دارد که مورد اغفال واقع شده است ضمن اینکه زبان ما زبانی جهانی نیست و مترجمانی که زبان فارسی و فرهنگ اسلامی را خوب بفهمند و حاضر به مشارکت مستدام در امر ترجمه باشند انگشت شمارند لذا باید نهاد یا انجمنی متولی این امر شود و این مسئولیت را به طور رسمی و با پشتکار دنبال کند. 

گفتنی است جواد محقق شاعر و نویسنده در سال ۱۳۳۳ در شهرستان فامنینِ همدان متولد شد. از مهمترین فعاليت هاي فرهنگي او مي توان به همكاري با بيش از هشتاد مجله و روزنامه، تأسيس انجمن ادبي ميلاد (نخستين انجمن ادبي استاني بعد از انقلاب)، برگزاري ده ها شب شعر و كنگرۀ علمي – فرهنگي، داوري جشنواره هاي گوناگون كتاب و مطبوعات، ويراستاري ده ها عنوان كتاب و مجله، مسئوليت صفحات شعر مجلۀ كيهان بچه ها، عضويت در شوراي طرح و برنامۀ خانۀ روزنامه نگاران جوان، عضويت در شوراي طرح و برنامۀ «گنبد كبود» نخستين روزنامۀ نوجوانان ايران، عضويت در شوراي شعر كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، دبير علمي بيش از ده جشنوارۀ ملي در حوزۀ شعر، داستان، كتاب و مطبوعات. عضو هيئت علمي جايزۀ كتاب فصل، داور ده ها جشنوارۀ انتخاب كتاب و مطبوعات، مدير مسئولي هفت نشريۀ ادواري، عضويت در هيئت مديره و نايب رئيس انجمن نويسندگان كودك و نوجوان، انجمن قلم ايران و انجمن معلمان انشاء اشاره کرد.
تا کنون آثار زیادی از او منتشر شده است که «قصۀ مرد بزرگ پاپتي»، «مردي چو آفتاب»، «با آخرين رسول»، «تاوان عشق»،« مثل من به انتظار» از نخستین مجموعه های او در حوزه انقلاب اسلامی است.

کد خبر: 79555
Share/Save/Bookmark