مراسم چهل منبر با چهل منبرون
آیین های عاشورایی در سراسرکشور /3
مراسم چهل منبر با چهل منبرون
در مراسم کرپ‌زنی شخصی که این وظیفه را به عهده دارد یک جفت کرپ را در دست می‌گیرد و هماهنگ با آهنگ نوحه‌ای که خوانده می‌شود، آنها را به هم می‌کوبد.
 
تاريخ : يکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۴
به گزارش هنرنیوز،با آغاز محرم بيرق هاي سياه در سردرب خيمه ها، تکيه ها و خانه ها برافراشته می شود و مردم سراسر ایران که از ديرباز  عشق و ارادت ويژه ای به اهل بيت داشته اند با برنامه های خاص و منحصر به فردی به استقبال ماه محرم می روند. 

طبق کشی در قزوین :
هر ساله با آغاز ماه محرم تمام قزوین غرق در پارچه‌های سبز و سیاه می‌شوند و شهر حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد. حسینه‌ها و تکایای زیادی در سطح شهر بر پا می‌شود. مردم مناطق مختلف استان قزوین نیز مانند سایر هموطنان با شیوه‌های خاص خود به سوگواری سید شهدا (ع ) می‌پردازند. که یکی از آن مراسم طبق‌کشی است. این مراسم از سنت‌های خاص شهر قزوین است. طبق از جنس چوب با ارتفاع حدود یک ونیم متر و قطر یک متر است. بیشتر قسمت‌های آن را آیینه‌کاری می‌کنند.این طبق استوانه‌ای شکل را روی سر می‌گذارند و آن را حمل می‌کنند. در شهر قزوین در شب تاسوعا همه دسته‌های عزاداری از مساجد و تکایای خود به طرف امام‌زاده ( سلطان سید محمد ) به راه می‌افتند و در آنجا تجمع می‌کنند. و در شب عاشورا به سمت «امامزاده حسین یا شاهزاده حسین » می‌روند. در مناطق روستایی نیز اهالی هر روستا در شب عاشورا به نزدیک‌ترین امام‌زاده محل رفته و تمام شب را تا قبل از طلوع آفتاب به سینه‌زنی می‌پردازند. و پس از خواندن نماز صبح به طرف روستایی خود حرکت می‌کنند. کودکان افراد مسن و زنان با آوردن شیر چای و... از این دسته‌ها استقبال می‌کنند. دسته‌های عزادار یک دور در محل می‌زنند و توجه می‌خوانند و سپس به مسجد محل می‌روند.
 
مراسم حسینه اعظم پرشورترین تجمع آیینی زنجانی‌ها:
عصر روز هشتم ماه محرم خیابان‌های اصلی و مرکزی شهر زنجان شاهد حرکت بزرگترین دسته عزاداری شیعیان در سوگ حضرت ابا عبدالله است. این دسته عزاداری از ظهر روز هشتم از مقابل حسینبه اعظم به سمت امام‌زاده ابراهیم این شهر حرکت این خیل عظیم اتفاق می‌افتد،نشان دهنده عظمت و شور مردم زنجان است .  حسینیه اعظم در سال 87 ثبت ملی شد و پانصد سال قدمت دارد و به دومین قربانگاه جهان مشهور است . بیش از 500 هزار نفر در  مراسم عزاداری شرکت می کنند.  از دیگر خصوصیات این مراسم کم پیرایه بودن و استفاده از حداقل علم و کتل در طول مسیر حرکت دسته عزاداری است به گونه‌ای که در پیشاپیش این خیل عظیم بیش از یک علم و بیرق برافراشته نیست. همچنین همزمان با این مراسم بزرگترین ذبح قربانی بعد از منا در موسم حج در این شهر و در طی حرکت این دسته عزاداری شکل می‌گیرد. بنا به اسناد موجود حسینیه اعظم فقط در یک سال و در مسیر حرکت این دسته نزدیک به ۱۳ هزار راس قربانی تقدیم حسینیه گردید و علاوه بر آن بالغ یک میلیارد و 800 میلیون تومان نیز نذورات نقدی مردم تقدیم بارگاه گردید .

 
چهل منبرون آیین سنتی گرگان:
مراسم چهل منبر با چهل منبرون از جمله مراسم ایام محرم است که در محله‌های قدیمی گرگان اجرا می‌شود. کسانی که خادمین منبر هستند و نسل به نسل منبر را نگهداری می‌کنند چند روز قبل از اجرای مراسم منبر را بیرون آورده و یک پارچه سیاه یا سبز بر روی آن می‌اندازند و آن را در نزدیکی مسجد و با تشت بزرگی پر از گل بر روی منبر قرار می‌دهند. هنگام غروب دسته عزاداران خصوصاً گروه زنان به پای منبرها رفته و به هر منبر که می‌رسیدند با ذکر صلوات شمعی روشن می‌کنند و معتقدند که اگر چهل منبر را با پای برهنه و بدون آنکه کلامی به زبان آورند ( سکوت کامل ) زیارت کنند حاجت آنها برآورده می‌شود. در گذشته برخی از افراد برای گرفتن حاجت پابرهنه برای روشن کردن شمع می‌رفتند و عده‌ای نیز سر یا شانه خود را گل مالی می‌کردند. در گرگان از گذشته رسم بر آن بود که برای سپید بختی دختران نوعروسی خانواده داماد کله قند، پارچه ترمه دوزی شده و شمع بلندی را به پای منبر آورده و شمع‌ها را به پای منبر می‌بستند و کله قند را به خادم منبر می‌دادند. که تا چهل روز آن را روشن نگه دارند.
 
کرپ زنی مازندرانی‌ها:
کرپ زنی یکی از انواع عزاداری‌ها در بسیاری از شهرها و روستاهای استان مازندران است. در میان آیین‌های محرم مراسم «کرپ زنی » تفاوت و شخصی خاص دارد.
کرپ تکه‌ای چوپ تراشیده شده است که در کف دست قرار می‌گیرد و با بندی چرمین در پشت دست بسته می‌شود. در مراسم کرپ‌زنی شخصی که این وظیفه را به عهده دارد یک جفت کرپ را در دست می‌گیرد و هماهنگ با آهنگ نوحه‌ای که خوانده می‌شود، آنها را به هم می‌کوبد. کرپ زنان ضمن هماهنگی و همنوایی با هم نمادی از همدلی و اتحاد از خود نشان می‌دهند و به باور مردم ناله کرپ آنان بیانگر ناله جمادات و زمین و زمان برحسین (ع ) و یارانش است.

کد خبر: 50015
Share/Save/Bookmark