ساداتیان: جشنواره فیلم فجر در حق فیلم های نگاه نو اجحاف می کند
گزارش هنرنیوز از نشست پرسش و پاسخ فیلم «جامه دران»؛
ساداتیان: جشنواره فیلم فجر در حق فیلم های نگاه نو اجحاف می کند
نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «جامه‌دران» با حضور حمیدرضا قطبی کارگردان این فیلم و تنی چند از عوامل و بازیگران این فیلم در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۶
در آغاز این نشست سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده این فیلم سینمایی گفت: «جامه دران» یک قصه کاملا متفاوت است که با اقتباس از رمان ناهید طباطبایی نگارش یافت و ساختن آن دو سال طول کشید.
ساداتیان با انتقاد به احجاف جشنواره در حق فیلم های نگاه نو تصریح کرد: نباید این تصور به وجود بیاید که کارگردان های بخش نگاه نو کودکان تازه کاری هستند که برای دلخوشی‌شان گوشه ای از جشنواره را به آن ها اختصاص یافته است؛ اگرچه کارگردانهای فیلم های نگاه نو نخستین فیلم سینمایی خود را تجربه کرده اند اما عوامل و بازیگران آنها حرفه ای هستند و مانند سایر آثار و بلکه بیشتر برای این آثار زحمت کشیده شده است.
حمیدرضا قطبی کارگردان «جامه‌دران» گفت: این فیلم تجربه بسیار خوبی برایم بود. هفت سال قبل رمان «جامه‌دران» را از ناهید طباطبایی گرفتم. خانم طباطبایی از ابتدا سناریوی این رمان را نوشته بود و بعد از خواندن، خواستم که جاهایی از آن را تغییر دهد و او نیز به تجربه سینمایی من اعتماد کرد و پذیرفت.
وی ادامه داد: پس از آماده شدن فیلمنامه زحمت زیادی به خانم طباطبایی ندادیم تا اینکه کار جدی شد و مهاجر سلطانی به عنوان فیلمنامه نویس به این پروژه پیوست و صمیمانه در بازنویسی و بازنگری فیلمنامه به ما کمک کرد.
قطبی درباره انتخاب بازیگران فیلم سینمایی «جامه‌دران» بیان کرد: ترکیب بازیگران در دو نوبت انجام شد. سال ۹۰ پیش تولید را انجام داده بودیم و می خواستیم فیلم را کلید بزنیم. آن زمان قرار بود بازیگران زیادی در این فیلم بازی کنند و صمیمانه در دور خوانی ها همکاری داشتند اما مسئولین وقت اجازه فیلمبرداری را ندادند.
در ادامه این نشست باران کوثری درباره نقش خود در این فیلم گفت: هر بازیگری باید آرزو داشته باشد که در فیلمنامه ای با این جزییات به ایفای نقش بپردازد. قصه این فیلم غلظتی دارد که ما در میان فیلمنامه های امروز دلتنگش هستیم. بسیاری از فیلمنامه ها خطِ قصه کم رنگی دارند. البته این کم رنگ بودن ایرادی ندارد اما نباید این جنس قصه گویی با جزییات را از یاد ببریم.
کوثری خاطرنشان کرد: قطبی به قدری روی فیلمنامه و کارگردانی تسلط داشت که می توانستم به او اعتماد کنم و حاصلش یکی از بهترین تجربه های سینمایی من شد.
ناهید طباطبایی نویسنده «جامه دران» هم با بیان اینکه در مراحل بازنویسی فیلمنامه حضور داشته است، عنوان کرد: نقدی که نسبت به جزییات بیش از حد فیلمنامه وجود دارد شاید به دلیل قیاس این فیلم با آثار امروز است که در آن همه چیز سریع اتفاق می افتد. در حالی که به نظر من فضاسازی موجود در فیلم با همین جزییات شکل می گیرد.
وی درباره دلیل انتخاب جامه‌دران به عنوان نام فیلم خاطرنشان کرد: نام اصلی داستان سه اپیزودی که من نوشته بودم برگرفته از دستگاه همایون دارای سه اپیزود «چکاوک»، «راز و نیاز» و «جامه دران» بود. از آن جایی که اپیزود جامه دران و گوشه موجود به این نام در دستگاه همایون را دوست دارم، تصمیم گرفتیم اسم فیلمنامه را «جامه دران» بگذاریم.
طباطبایی با اشاره به معنای جامه دریدن در زبان فارسی گفت: این واژه معناهای مختلفی دارد که از آن میان می توان به جامه دریدن در شوق و عزاداری و کشف واقعیت و کنار رفتن پرده ها اشاره کرد.
حسن حسندوست تدوینگر فیلم نیز در خاتمه نشست درباره کار در پروژه «جامه دران» گفت: عوامل خوب در این فیلم حضور داشتند و انتخاب های درست فیلمی قابل دیدن را برای مخاطب رقم زد.
کد خبر: 79159
Share/Save/Bookmark