مخالف ادغام ارکسترها بوده و هستم
مدیر هنری ارکستر موسیقی ملی در گفتگوی اختصاصی با هنرنیوز:
مخالف ادغام ارکسترها بوده و هستم
فرهاد فخرالدینی گفت: من از روز اول با ادغام ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک تهران مخالف بودم و هستم و در تلاشیم تا راهی برای برون رفت از این مساله پیدا کنیم.
 
تاريخ : شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۱۸
فرهاد فخرالدینی مدیر هنری ارکستر موسیقی ملی در گفتگو اختصاصی خبرنگار حوزه موسیقی هنرنیوز در مورد ادغام ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک تهران گفت: من همیشه خواستار استقلال هر دو ارکستر موسیقی یعنی هم «ارکستر موسیقی ملی» و هم «ارکستر سمفونیک تهران» بودم و هنوز هم تمام نوازندگانی که با ارکستر موسیقی ایران همکاری داشتند برای من ، هم عزیزند و هم، جایشان در ارکستر ملی خالی است.

وی تاکید کرد: بارها با آقای مراد خانی مدیر هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد چرایی ادغام این دو ارکستر ملی مذاکرده کردم و خواهم کرد تا بلکه راهی وجود داشته باشد تا ما بتوانیم از همکاری همه عزیزانی که در این دو ارکستر حضور داشتند استفاده کنیم و این موضوع ؛ نظر همیشگی من در مورد مساله ادغام بوده است.

فرهاد فخرالدینی مدیر هنر ارکستر موسیقی ملی کشورمان ادامه داد: من از روز اول هم با این ادغام مخالفت کردم و جزو اولین کسانی بودم که از همان روزهای نخستی که بحث ادغام مطرح شده بود نسبت به این کار، موضع گیری کردم ضمن اینکه باید یاد آوری کنم که بی شک این کار تنها به خاطر مسائل مالی بوده است و بس .

این استاد موسیقی کشور با اشاره به مستقل بودن ارکستر موسیقی ملی یاد آور شد: هم اکنون نیز، ارکستر موسیقی ملی مستقل است یعنی ما در مدیریت و برنامه ریزی این ارکستر، کاملا آزاد هستیم تا آن گونه که به مصلحت موسیقی ملی ایران است قدم برداریم. ضمن اینکه ما نوازندگان مشترک داریم یعنی تعدادی زیادی از نوازندگان مختلف در هر دو ارکستر حضور دارند و تعدادی از نوازندگان ارکستر موسیقی ملی، فقط هفته ای دو روز که این ارکستر فعال است کار می کنند و این نوازندگان البته عضو ارکستر موسیقی سنفونیک تهران هم نیستند. لذا هدف این ادغام - که من از ابتدا با آن مخالف بودم - به هیچ عنوان حذف برخی از نوازندگان نبوده است.

فرهاد فخرالدینی مدیر هنری ارکستر موسیقی ملی در پاسخ به این سوال که برخی ها معتقدند اگر ادغام ارکستر موسیقی ملی و سنفونیک تهران در دولت گذشته نیز صورت می گرفت شاید خیلی از کسانی که امروز در مدیریت این ارکستر حضور دارند با یک نگاه سیاسی به شدت با این موضوع مخالفت می کردند اما امروز همان ها این ادغام را پذیرفتند گفت: من نمی توانم وارد مسائل سیاسی بشوم چرا که اطلاعی از این مسائل ندارم ولی تنها موردی که وجود داشته است و به من اطلاع دادند این بوده که سازمانی به نام «ارکسترها» در حال تشکیل شدن است و به من گفتند که شما دو روز در هفته و آقای علی رهبری هم، چند روز در هفته در این ارکستر حضور داشته باشند که من با این وضعیت مخالفت کردم چرا که به آنان اعلام کردم ما آزمون خودمان را برگزار کردیم و نوازندگان ارکستر موسیقی ملی را انتخاب کردیم و این دور از انصاف است که الان بیایم به انتخاب شدگان اعلام کنم که شما بیرون از ارکستر بمانید و من به تنهایی وارد ارکستر بشوم این موضوع به نظر من، دور از جوانمردی بود و من این کار را نکردم.

لازم به ذکر است که ارکستر سمفونیک تهران در طول سال‌های فعالیت خود بارها اوج و افول را تجربه کرده است. به گمان بعضی، دوران طلایی این ارکستر به زمانی که مرتضی حنانه و حشمت سنجری پیش از انقلاب اسلامی رهبری ارکستر سمفونیک تهران را بر عهده داشتند برمی گردد که به عنوان دورهٔ باروری این ارکستر یاد می‌شود.در سال‌های اخیر، منتقدان نسبت به افول این ارکستر ابراز نگرانی کرده‌اند. با این حال، در اواخر دهه ۸۰ ، ارکستر سمفونیک تهران با رهبری شهرداد روحانی چند اجرا داشت که نظر مثبت منتقدین را به همراه داشت عده‌ای این تفاوت را ناشی از ارتباط قوی روحی و کاری شهرداد روحانی با اعضای ارکستر ارزیابی کرده‌اند. ارکستر سمفونیک تهران تا کنون توسط رهبرهای سرشناس ایرانی و غیر ایرانی رهبری شده ‌است. پس از انقلاب اسلامی ایران، تا سال ۱۳۸۹ این ارکستر هرگز رهبر اروپایی نداشت. در سال ۱۳۸۹ ماتیاس سباستین کروگر آلمانی، اولین رهبر غیر ایرانی این ارکستر پس از انقلاب شد.
کد خبر: 81129
Share/Save/Bookmark