جسارت زنانه ام مستند ««ن بی‌دردسر» را به پایان رساند
یلداقشقایی در گفتگو با هنرنیوز؛
جسارت زنانه ام مستند ««ن بی‌دردسر» را به پایان رساند
یلدا قشقایی کارگردان فیلم مستند ««ن بی‌دردسر» از جمله مستند سازنی زنی است که در هشتمین جشنواره «سینما حقیقت» حضور داشت. زنی بکه سوژه فیلمش جسورانه بود.
 
تاريخ : چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۸
به گزارش هنرنیوز،مستند «ن بی‌دردسر» در ارتباط با دغدغه فیلم ساز زنی است و به موضوعی می‌پردازد که برای نشان دادن آن باید دل به دریا می‌زد و سراغ قاچاقچیان خطرناک عتیقه می‌رفت.
 
یلدا قشقایی در ارتباط با فیلمش به خبرنگار هنرنیوز گفت: فکر می‌کنم به عنوان یک فیلم ساز زن که در فیلم مستندش به سوژه‌ای پرداخته که شجاعت را باید چاشنی کارش می‌کرد و برای پرداخت درست موضوعی که گریبان گیر بسیاری از افراد طمع کار و شاید ساده لوح جامعه شده است، مجبور شدم با قاچاقچیان عتیقه سر و کار داشته باشم و در میان آن‌ها نفوذ کنم. به نظرم این جسارت زنانه باید بیش از این مورد توجه قرار می‌گرفت.

وی در ادامه گفت: ساخت فیلم «ن بی‌دردسر» سه سال طول کشید. این مستند ۲۸ دقیقه‌ای توانایی  تبدیل به یک مستند بلند را داشت اما به نظرم این مهم‌تر است که تصویرهای گرفته شده در راستای هدف فیلم و رساندن مطلب مورد نظر به کار گرفته شود.
 
او تصریح کرد: خیلی به کارهای آپارتمانی عادت ندارم و بیشتر علاقه مندم در آثاری حضور داشته باشم که ساختش هیجان انگیز و پر تحرک باشد. اگر شرایطی فراهم شود که مستند‌هایی از این دست از تلویزیون به عنوان یک رسانه ملی پخش شود ، برای افرادی که به دنبال عتیقه جات هستند و می‌خواهند یک شبه به همه چیز برسند، درس عبرت خوبی می‌تواند باشد.

این مستندساز با اشاره به اینکه نمی‌خواهد مستند‌هایش فقط یک گزارش ساده باشد، گفت: اصولاً علاقه‌ای به کارهای آپارتمانی ندارم. اینکه پشت میز بنشینم و با افراد مختلف مصاحبه کنم خیلی خوشایند طبع من نیست و بلکه علاقه شخصی من به سمت کارهای می‌نیمال بیشتر است. تقریباً بالغ بر بیست و نه مستند سفارشی کار کرده‌ام که تجربه‌های خوبی برای من به همراه داشته است

وی افزود: اگر فیلم مستند «مدرسه تعطیل است» را ببندید، متوجه خواهید شد که شخصاً به دلیل انرژی که درونم است به کار‌های سخت و پرتحرک علاقه دارم. برای ساخت مستندهایی که در قزوین ساخته‌ام به فراخور موضوعیت فیلم مجبور شدم به تمام روستا‌ها با هر شرایطی که بوده حضور پیدا کنم. کار در شرایط سخت باعث نخواهد شد من به عنوان یک فیلم ساز زن دست از کار بکشم.

قشقایی در ارتباط با اینکه چرا به سراغ این سوژه رفته است، گفت: مدتی بود که پیامک‌هایی خاصی برای مردم می‌آمد مثلاً اینکه« من یه چوپانم فلان قدر سکه زیر خاکی پیدا کردم و به دنبال کسی می‌گردم که بتواند آن‌ها را بفروشد و یا از من خریداری نکند. در ارتباط با شماره شما استخاره کردم خوب آمدم لطفاً به من کمک کنید.» آن‌ها با این روش طمع افراد را برانگیخته و اعتقاد آن‌ها را به بازی می‌گیرند و به راحتی هرچه تمام آن‌ها را به دام می‌اندازند. فراگیر شدن این رویداد و بی‌تفاوتی که نسبت به آن در جامعه وجود داشت، دلیل محکمی برای من شد تا برای ساخت مستندی در این رابطه قدم بردارم.

وی با انتقاد از برخی همکارانش بیان کرد: برای ساخت مستند «ن بی‌درد سر» بسیار زحمت کشیدم .افرادی بودند که به جای امید دادن و یا کمک کردن متاسفانه با رفتار‌ها و گفتارهایی دلسرد کننده من را از ادامه ساخت این مستند باز می‌دارند. نمی‌خواهم با حرف‌هایم کارم را بیش از آنچه که است، نمایان کنم اما واقعاً علاقه دارم به عنوان یک مستند ساز زن که چنین سوژه سخت و خطرناکی را انتخاب کرده است کمی بیش از این‌ها به این فیلم توجه بشود. 

قشقایی تصریح کرد:در شرایطی که برای گرفتن فیلمبرداری از قاچاقچیان عتیقه مجبور شدم با هزار ترفند در میان آن‌ها قرار بگیرم خودش به اندازه کافی ریسک بزرگی است که شاید هر زنی آن را نپذیرد.

این مستند ساز در ادامه رو به مسئولین صدا و سیما گفت: واقعاً علاقه‌مندم برنامه تلویزیونی «شوک» این مستند را نمایش دهد و یا به هر طریقی که شده است از رسانه ملی به نمایش در بیاید چرا که این فیلم به مردم آگاهی می‌دهد. در برنامه «ماه عسل» در یکی از قسمت‌هایش زنی مهمان برنامه بود که شوهرش را از دست داده  و خودش هم با سختی فراوان جان سالم به در برده بود. نشان دادن آن رخداد خودش باعث شد مردم کمی با این ماجرا‌ها آشنا شوند اما همچنان این پیامک‌ها رواج دارد. نشان دادن مستند‌هایی از این دست که بر اساس واقعیت افراد جامعه را نسبت به این گونه موارد آگاه خواهد کرد.

بازیگر فیلم سینمایی «خیلی دور خیلی نزدیک» با بیان اینکه فیلم ساز و هنرمند نباید از موضع بالا به مخاطب نگاه کند، اظهار کرد: سعی کردم در فیلم‌هایم برای مردم نسخه نپیچم چرا که خودم را جزو همین مردم می‌دانم و نمی‌خواهم با رفتارهایی از این دست خود را از آن‌ها جدا کنم. گفتن حرف‌های تلخ به خودی خود آزار دهنده است در صورتی که اگر در فضای متفاوتی آن‌ها را بیان کنیم، تاثیر گذاری به مراتب بیشتری خواهد داشت. به همین دلیل اگر دقت کنید در تیتراژ پایانی مستند «ن بی‌دردسر» فضای طنزی را به وجود آوردم و با افرادی که در فیلم حضور داشته‌اند شوخی کرده‌ام البته که خودم را به عنوان کارگردان نیز از این قاعده حذف نکرده‌ام.


وی درباره اثر بعدی که برای ساختش اقدام کرده است، گفت: پروژه بعدی مستندی به نام «من یک جنگ زده‌ام» است که به صورت سلف پرتره ساخته خواهد شد. در این مستند می‌خواهم ایل قشقایی را از زمان رضا شاه پهلوی که چگونه باعث آوارگی و تار و مار این ایل شد تا به امروز که چه اتفاق‌هایی برای این ایل قشایی افتاده است را به نمایش بگذارم. 

او افزود: برخلاف مستند‌هایی که در ارتباط با ایل‌های عشایری وجود دارد، نمی‌خواهم کوچ آن‌ها را به نمایش بگذارم . در بخشی از این مستند خواهیم دید که بعد از کاری که رضا شاه با ایل قشقایی کرد، برخی از آن‌ها به شهر آمدند و شهری شدند.
کد خبر: 77629
Share/Save/Bookmark