بی تفاوتی مسئولان مشهد رویش را به تهران آورد
گزارش هنرنیوز از نشست خبری جشنواره «فیلم‌های کوتاه دینی رویش»؛
بی تفاوتی مسئولان مشهد رویش را به تهران آورد
علی قربانی گفت: هیچ اراده‌ای در مسئولان مشهد دیده نشد تا این جشنواره در آنجا برگزار شود. آن‌ها هیچ گونه کمکی برای حضور جشنواره رویش نکردند.
 
تاريخ : يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۸
به گزارش هنرنیوز؛ نشست خبری جشنواره «فیلم‌های کوتاه دینی رویش» با حضور دبیر جشنواره علی قربانی و بهنام بهادردی مدیر بخش آثار بین الملل صبح امروز در حوزه هنری برگزار شد.

علی قربانی در ابتدای نشست خبری جشنواره «رویش» ضمن عرض تبریک به مناسبت ولاتدت با سعادت حضرت زینب (س) و ابراز خوشحالی از اینکه جشنواره رویش با ولادت این بزرگوار همزمان شده است گفت: در ابتدای سال طی فراخوان‌هایی شروع نهمین دوره از جشنواره رویش را اعلام کردیم و با کمک بانک اطلاعاتی که از کارگردان‌های شرکت کننده در دوره قبل داشتیم و همچنین بسیاری دیگر از فیلم سازان شخصاً برایشان دعوت نامه و فراخوان را ارسال کردیم. جشنواره رویش در سه بخش پویانمایی، داستانی و مستند برگزار می‌شود و هر فیلم ساز به انتخاب خود می‌توانست در بخش‌های مختلفی که در جشنواه وجود دارد حضور پیدا کند حتی فیلم اولی‌ها نیز می‌توانستند در سایر بخش‌های رقابتی اثر خود را شرکت دهند.

وی در ادامه افزود: مدتی قبل از برگزاری جشنواره رویش اهدافمان را مشخص کردیم و مواردی را جزو سر فصل کارمان قرار دادیم. به دنبال این بودیدم که ویترین شایسته‌ای در حوزه سینمای دینی با کمک این جشنواره به وجود بیاوریم و در همین راستا به تقویت سینمای دینی در بین جوانان بپردازیم. کشف استعداد‌های جوان در تولید آثار دینی و فراهم آوردن فضای رقابتی سالم در پرداخت به سینمای دینی یکی دیگر از اهداف برگزاری این جشنواره است. امید داریم با چنین جشنواره‌ای شاهد افزایش با کیفیت آثار سینمایی دینی باشیم.

قربانی این چنین ادامه داد: در این دوره تلاش کردیم به تقویت و توسعه بخش‌های مختلف جشنواره فیلم «رویش» بپردازیم. توجه به دست آورد‌های فنی فیلم‌ها یکی از همین موارد است. با این رویکرد جوایزی را در بخش بازیگری نقش اول مرد و زن و همچنین صدابرداری و صداگذاری و... در بخش مسابقه گنجاندیم تا حس رقابت را در بین سینماگران شرکت کننده افزایش دهیم.

در همین مسیر به تقویت بخش رقابتی پرداخیتم و برگزاری سمینار‌ها، نمایش اهای ویژه و نشست‌های پژوهشی که در اتباط سینمای دینی است در برنامه نهمین دوره جشنواره قرار دادیم.

دبیر جشنواره «فیلم کوتاه دینی رویش گفت: با تاسیس باشگاه فیلم سوره که به تولید فیلم‌های داستانی و پویانمایی می‌پردازد گامی در جهت حمایت از فیلم سازان برداشتیم که مرکز مستند سازی در سوره نیز با همین هدف شکل گرفت.

قربانی با اشاره به اینکه رویش بستری برای همفکری در عرصه سینمای دینی است گفت: اعتقاد داریم که رویش بستر مناسبی برای ارتباط و تعامل برای فیلم سازانی است که دغدغه فیلم سازی دینی دارند و جشنواره رویش می‌تواند به بسیاری از سوالات مانند اینکه ایا سینمای دینی مختص ایران است و اینکه محدوده سینمای دینی کجا است پاسخ دهد. آیا پرداختن به نشانه‌های دینی و موارد کستقیم از این دست یک فیلم را دینی می‌کند یا به مولفه‌های دیگری نیز نیاز دارد؟ این‌ها پرسش‌هایی است که در این جشنواره می‌توان در موردشان صحبت کرد و به نتیجه رسید. سینمای دینی و تعریف آن یکی از پر بحس‌ترین مواردی است که در چند سال اخیر به آن توجه شده است.

قربانی در ادامه افزود: مرور سه اثر از هادی مقدم دوست با نام «سر به مهر»، «فریدون با من است» و «بی‌پولی» از دیگر بخش‌های این جشنواره است. اکران ویژه فیلم‌های «رستاخیز»، «مزار شریف»، «زمستان آخر» و «شاهزاده روم» نیز انجام می‌شود.

علی قربانی دبیر جشنواره در ارتباط با اینکه نهمین دوره از جشنواره رویش طبق روال گذشته در مشهد برگزار نشد گفت: هیچ اراده‌ای در مسئولان مشهد دیده نشد تا این جشنواره در آنجا برگزار شود. آن‌ها هیچ گونه کمکی برای حضور جشنواره رویش نکردند. بار‌ها و بار‌ها از طریق مدیر حوزه هنری که در آنجا داشتیم با مسئولان رایزنی کردیم اما متاسفانه پاسخ روشنیدریافت نشد. هزینه‌ها در مشهد به نسبت تهران بسیار بیشتر است و با توجه به بودجه حوزه نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم. آن‌ها حتی در بحث تبلیغات می‌دانی حاضر به همکاری نشدند.

او در ادامه افزود: سینما هویزه در مشهد که متعلق به حوزه است طی بازسازی و قرار دادی که با سینما شهر داشتیم قرار است پنج سال در اختیار آن‌ها باشد که متاسفانه تماماً سالن‌های حوزه را در اختیارمان قرار ندادند. آن‌ها سه سالن کوچک در نظر گرفتند که برای ما کارایی نداشت. آن‌ها حتی برای اختتامیه سالن‌هایی را که تقاضا کره بودیم در اختیارمان قرار ندادند جز اینکه مبلغی را باید پرداخت می‌کردیم با توجه به هزینه‌های جشنواره نمی‌توانستیم این موارد را پرداخت نماییم. حوزه هنری بالای شصت درصد از بودجه‌اش را صرف ساخت فیلم می‌کند.

بهنام بهادری دبیر بخش آثار بین الملل گفت: در فراخوان اولیه فضایی برای حضور آثار بین الملل دیده نشده بود اما در نهاین به این نتیجه رسیدیم که پدیده‌ای همچون جشنواره فیلم رویش توانایی این را دارد تا به صورت بین المللی دیده شود. ابتدا با اطلاع رسانی و فراخوان‌هایی در حذ منطقه‌ای کارمان را شروع کردیم و سپس در بخش بین الملل رایزنی‌هایی برای معرفی جشنواره و اهداف آن انجام دادیم. این می‌تواند اولین قدم برای گسترش فیلم‌های دینی در سطح منطقه‌ای کشور‌های همسایه و همچنین بین المللی باشد. در طی تعاملاتی که با جشنواره‌های بین المللی داشتیم تصمیم گرفتیم با در اختیار گرفتن کارگاه‌هایی به معرفی جشنواره رویش بپردازیم و قرار همکاری بگذاریم. استفاده از فضای مجازی برای معرفی یکی دیگر از راه کار‌هایی بود که در دستور کارمان قرار گرفت.
کد خبر: 79429
Share/Save/Bookmark