توضیحان مهدی شفیعی درباره حواشی نمایش "لامبورگینی"
توضیحان مهدی شفیعی درباره حواشی نمایش "لامبورگینی"
مهدی شفیعی: مجوز نمایش "لامبورگینی" در حوزه نمایشی صادر شده، اما دفتر موسیقی روز یکشنبه در پاسخ استعلام ما به صورت مکتوب جواب منفی برای حضور حمید صفت در این نمایش داده بود.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۳۷
به گزارش هنرنیوز ، شب گذشته مسئولان سالن شهرزاد هنگام اجرای نمایش "لامبورگینی" و بازی حمید صفت به عنوان بازیگر-خواننده؛ برق سالن را قطع کردند و ادامه اجرا زیر نور موبایل‌های تماشاگران ادامه پیدا کرد؛ اتفاقی که منجر به دلخوری عوامل نمایش و قطع همکاری آنها با سالن شهرزاد شد درحالی‌که تنها سه روز از آغاز این اجرا می‌گذرد. در این زمینه با مهدی شفیعی (مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی) صحبت کردیم و نظر او را درباره این اتفاق جویا شدیم.

مهدی شفیعی (مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی) در رابطه با اتفاق شب گذشته نمایش "لامبورگینی" گفت: در جریان جزئیات اجرای دیشب نیستم اما درباره این نمایش بارها گفته‌ایم که مجوز آن در حوزه نمایشی صادر شده و طبق روال بازخوانی و بازبینی انجام شده و از نظر حوزه نمایشی مجوز اجرا صادر شده و هیچ محدودیتی برای اجرا ازنظر نمایشی برای "لامبورگینی" وجود ندارد.

شفیعی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در این تئاتر اجرای موسیقی توسط یکی از خواننده‌های شناخته شده موسیقی صورت گرفته است، گفت: ما طبق روال در نمایش‌هایی که اجرای موسیقی زنده دارند از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استعلام کردیم که مشخصا روز یکشنبه جواب منفی را به ما دادند و ما هم به گروه اعلام کردیم که باتوجه به این جواب منفی امکان اجرای موسیقی زنده در نمایش وجود نداشته است.

او ادامه داد: دفتر موسیقی از ما درخواست سی‌اجرای گروه را کرد و بر مبنای آن سی‌دی و اجرای آقای صفت در نمایش، دفتر موسیقی نظر داده است و روی بحث بازیگری او هیچ نظر محدودکننده‌ای نداشت.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی تصریح کرد: اجرای موسیقی اگر در خلال کار تئاتر باشد و موسیقی بخشی از درام اجرا شده باشد روال صدور مجوز مثل همه مجوزهای دیگر نمایش است. اما اگر میکروفون در کار باشد و اجرای موسیقی جدای از روال اجرا باشد باید از دفتر موسیقی وزارت ارشاد استعلام کرد و اگر محدودیت و ممنوعیتی در دفتر موسیقی برای آن شخص وجود نداشته باشد، مساله حل می‌شود. این مساله در حوزه تخصصی دفتر موسیقی است و آنها هم جواب منفی را هم به صورت مکتوب به ما اعلام کرده‌اند. اما نمایش "لامبورگینی" در این سه شب از نظر اجرایی مشکلی نداشته کمااینکه در چند شب اخیر هم اجرا بدون مشکل پیش رفته است.

شفیعی در پاسخ به این مساله که خود گروه اجرایی اعلام کرده که حضور حمید صفت در این اثر به عنوان بازیگر-خواننده بوده است، گفت: اگر حضور خواننده در اثر نماشی به عنوان بازیگر باشد و توانایی بازیگری هم داشته باشد و بخواهد دیالوگ بگوید و بخشی از نمایش باشد محدودیتی برای اجرا روی صحنه رفتن ندارد اما اگر میکروفون و اجرای موسیقی در کار باشد در حوزه اختیار دفتر موسیقی است که باید نظر دهد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که با اتفاقاتی که رخ داده آیا تداخل کاری بین دفتر موسیقی و مرکز هنرهای نمایشی ایجاد نمی‌شود؟، گفت: مبنای کار ما براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص است. علاوه بر موسیقی، در تئاتر طراحی صحنه و لباس و.. هم وجود دارد و اصلا ویژگی تئاتر این است که ترکیبی از همه هنرهاست و ضرورتا برای هر بخش آن نیاز به مجوز جداگانه‌ای نیست و کارشناسان تئاتر ارزشیابی و نظارت در همه بخش‌ها می‌توانند نظر تخصصی دهند. اما یک زمانی یک بخش برجسته می‌شود؛ مثلا در حوزه موسیقی که در شکل‌های اجرایی فعلی ممکن است زیاد رخ دهد. اگر بخشی مانند موسیقی برجسته شود و شکلی مجزا از اجرای نمایش داشته باشد روال کار با مجوز نهادهای دیگر هم هست؛ مثل اپرا که بخش مربوط به موسیقی آن را دفتر موسیقی باید نظر دهد. مبنای کار ما قانون است. طبق اختیاری که قانون به ما داده متن این نمایش خوانده شده و بازبینی شده و مجوز اجرا صادر شده است.

شفیعی تصریح کرد: چون از ابتدا رسانه‌ها توجه ویژه‌ای به این اجرا داشت و آقای صفت از نظر موسیقی هنرمند شناخته شده‌ای است این مباحث از ابتدا روی این نمایش شکل گرفت. در این شب‌ها هم کار محدودیتی نداشت حتما شب گذشته اتفاق ویژه‌ای افتاده که باید بررسی کنیم. اما هیچ محدودیتی برای اجرای این نمایش و حتی حضور افراد به عنوان بازیگر وجود ندارد. ما هیچ محدودیتی در تئاتر برای هنرمندان نداریم مگر اینکه نهادهای مسئول محدودیتی را در شرایط خاص برای افرادی اعمال کنند. در حوزه موسیقی باید مراحلش را طی می‌کرد که ما جواب منفی اجرای موسیقی در این نمایش را از دفتر موسیقی دریافت کرده و به گروه هم اعلام کردیم. اخیرا آقای علی مرادخانی گفتند که شورایی را برای چنین مواردی در دستور کار قرار می‌دهد و امیدوارم این برای موارد خاص ابلاغ شود.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی در پاسخ به این سوال که «باتوجه به نبود خط‌کشی‌های مشخص برای تعیین اینکه حضور بازیگر-خواننده تا چه حد اجرای موسیقی زنده تلقی می‌شود وجود ندارد؛ ممکن است این نگرانی برای اهالی تئاتر به وجود بیاید که دفتر موسیقی اعمال نظر سلیقه‌ای در این زمینه داشته باشد» گفت: مبنای ما قانون است و هیچ محدودیتی برای اجرای تئاتر نداریم و در مورد موسیقی هم مانند گذشته تا جایی که تنیده در درام و مربوط به حوزه نمایش باشد اقدام می‌شود. این موارد را حساسیت‌های رسانه‌ای شاید به اینجا رسانده باشد و این هم موضوعی نیست که قابل حل نباشد.

شفیعی که با ایلنا گفتگو می کرد در پاسخ به این مساله که پس جای نگرانی از اعمال نظر سلیقه‌ای دفتر موسیقی برای گروه‌ها و هنرمندان تئاتری وجود ندارد؟، گفت: مبنای کار ما ظرف این چند سال تعامل با هنرمندان و گروه‌های نمایشی بوده و هیچ کجا با محدودیتی مواجه نشدیم و من فکر می‌کنم نگرانی در این زمینه نباید وجود داشته باشد.
کد خبر: 94792
Share/Save/Bookmark