بازیگران تئا‌تر سبب ارتقاء سطح بازیگری سینما و تلویزیون شدند
سیروس همتی در گفتگو با هنرنیوز:
بازیگران تئا‌تر سبب ارتقاء سطح بازیگری سینما و تلویزیون شدند
یک بازیگر عرصه تلویزیون با اشاره به ورود بازیگران حرفه‌ای تا‌تر به حوزه سینما و تلویزیون گفت: باید بپذیریم بازیگرانی که از حوزه تا‌تر وارد عرصه تلویزیون و سینما شدند سطح کیفی بازیگری را ارتقاء بخشیدند.
 
تاريخ : شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۴
سیروس همتی بازیگر تئا‌تر و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون هنرنیوز در مورد ورود بازیگران تا‌تر به حوزه تلویزیون و سینما با مثبت خواندن این روند افزود: در دوره دهه ۴۰، تعدادی از بازیگران تا‌تر همچون استاد عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، جعفر والی و بقیه اساتید وارد حوزه سینما شدند که توانستند با اندوخته‌های علمی که از بازیگری حوزه تا‌تر داشتند عرصه بازیگری را دگرگون سازند و سبب ارتقاء بازیگری در سینما و تلویزیون شوند. 

وی اضافه کرد: البته برخی از بازیگران که‌‌ همان زمان به سینما و تلویزیون پیوستند با توجه به اینکه بازیگر تا‌تر بودند و مجبور بودن احساسات خودشان را غلو شده به تماشاگران منعکس کنند به طوری که تماشاگران ردیف آخری که در سالن نمایش نشسته‌اند هم بتوانند صدا و احساسات بازیگر را ببینند لذا به اجبار به این روش بازیگری روی آورده بودند و از آن زمان اصطلاحی در میان کارگردانان سینما و تلویزیون به عنوان «فلانی بازی تاتری می‌کند» باب شد. در حالی که این بازیگران گویا فراموش می‌کردند که دوربین در چند قدمی آنان است یا فراموش می‌کردند که لنز دوربین قابلیت این را دارد که حتی نمایی بسیار درشتی از مردمک چشم بازیگران نشان دهد. بنابراین از آن زمان این اصطلاح که «فلان بازیگر، تاتری بازی می‌کند» سر زبان‌ها افتاد. این درحالی است که هم اکنون، یک بازیگر خوب تا‌تر می‌داند که بازیگری در عرصه سینما یک فایل جدا از بازیگری در تا‌تر دارد. 

بازیگر سریال «خداحافظ بچه» ادامه داد: الان برخی از کارگردانان سینما و تلویزیون که علت استفاده نکردن بازیگران تا‌تر در کارهای خودشان را «تاتری بازی کردن» آنان می‌دانند واقعا کم لطفی می‌کنند. در حالی که همگان می‌دانند زمانی که بازیگران خوب تا‌تر وارد عرصه سینما و تلویزیون می‌شوند علاوه براینکه بازی تاتری نمی‌کنند بلکه در کمترین برداشت‌ها نیز کار خود را با رضایت کارگردان انجام می‌دهند و این کار علاوه بر اینکه به نفع تهیه کننده است در کاهش زمان فیلمبرداری نیز بسیار مثمر ثمر خواهد بود. 

سیروس همتی تصریح کرد: به جرات می‌توانم نام بسیاری از بازیگرانی که در سالهای اخیر در جشنواره فیلم فجر جایزه بازیگری دریافت کردند یا کاندید شدن را ببرم که بیشتر آنان از خانواده تا‌تر کشور بودند که وارد سینما شده‌اند. در حالی که الان بازیگران سینما که سال‌ها در حوزه فیلم‌های سینمایی کار می‌کنند حتی نتوانستند در بخش بازیگری، کاندید بشوند چه برسد که جایزه بگیرند. 

این بازیگر تا‌تر و تلویزیون اظهار داشت: خوشبختانه بازیگران تاتری که از بخش تا‌تر وارد عرصه تلویزیون و یا سینما شدند سطح کیفی بازیگری را نسبت به قبل ارتقاء زیادی بخشیدند. 

بازیگر تله فیلم «چتر عاشقی» به شیوه‌های بازیگری در تا‌تر، تلویزیون و سینما اشاره کرد و یاد آور شد: در سینما باید به نقش «فکر» کنید و در تلویزیون، «هم باید به نقش فکر کنید و هم قدری تلاش جسمانی انجام بدهید» چون تلویزیون دارای تماشاگران عام دارد. اما در تا‌تر فقط باید «عمل» کنید. یعنی تمرین در تا‌تر بسیار با اهمیت است.

سیروس همتی گفت: تمرین در بازیگری سینما و تلویزیون «تفکر» می‌خواهد یعنی فکر کردن به نقش را می‌طلبد به عبارت دیگر، ناخود آگاه در نوع نگاه بازیگر و ری اکشن‌های او، چیزهایی به وجود می‌آید که نتیجه فکر کردن به نقش بوده است. اما در تا‌تر به دلیل عمل کردن و بُعد بیرونی شخصیت، اهمیت آن کمتر از بُعد درونی آن نیست. این درحالی است که در سینما، بُعد درونی اهمیتش بیشتر است به طوری که اصطلاحی باب شده که «فلان بازیگر اصلا در سینما بازی نمی‌کند». هنگامی که از من در فیلم تلویزیونی «رقص روی یخ» در حوزه تلویزیون و در سومین دوره جشن برترین‌های سیما به عنوان یکی از کاندیدا‌ها تقدیر شد. از یکی از داوران سوال کردم به چه علت من را کاندید کردید؟ و ایشان گفت شما در این فیلم اصلا بازی نکردید. لذا بازی درونی در سینما و در کارهای تصویری خیلی مهم است. 

وی در خاتمه افزود: بازیگران عرصه‌های مختلف می‌توانند به هنر بازیگری کمک کنند اگر راه برای حضور چهره‌های بازیگری در عرصه تا‌تر، تلویزیون و سینما باز باشد و استعدادهای جدید ورود پیدا کنند دیگر تماشاگران مجبور به دیدن چهره‌های تکراری نخواهند بود.
کد خبر: 77692
Share/Save/Bookmark