دولت مصوبات زمین مانده شورای عالی سینما را اجرایی کند
علی اکبری با بر شمردن دستاوردهای شورای عالی سینما گفت:
دولت مصوبات زمین مانده شورای عالی سینما را اجرایی کند
هنرنیوز: شورای عالی سینما از دستاوردهای مهم دولت دهم است که توانست خدمات مهمی را برای بدنه سینمای ایران فراهم آورد. این در حالی است که این شورا در دولت یازدهم حتی یک جلسه نیز برگزار نکرده است و ظاهرا قرار نیست به این زودی تشکیل جلسه دهد.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۶
برای آشنایی بیشتر با دستاورهای این شورا در گفتگویی به سراغ محسن علی اکبری تهیه کننده مطرح سینما رفتیم.
محسن علی اکبری
تهیه کننده پیشکسوت سینمای ایران و عضو سابق شورای عالی سینما درگفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز عنوان کرد: شاید بتوان به جرات گفت که یکی از بهترین دستاوردهای دولت دهم تشکیل شورای عالی سینما بود که متاسفانه این روزها برخی ها با نگاه سیاسی قصد دارند این شورا را به زیر سوال ببرند. همین که تعدادی از سینماگران به نمایندگی از جامعه سینمایی کشور در جلسه ای حضور می یافتند که عالی ترین مقام اجرایی یعنی رئیس جمهور حضور داشت و در یک جو کاملا صمیمانه می توانستند به بیان مشکلات و معضلات سینما بپردازند خودش می تواند دستاورد بزرگی محسوب شود.

وی تصریح کرد: در دولت یازدهم توقع این بود که نه تنها می بایست از این دستاورد به شکل بهتری حمایت می شد بلکه باید برگزاری آن با زمان های کمتری از دولت دهم شکل می گرفت یعنی اگر در دولت دهم هر سه ماه یک بار جلسه شورای عالی سینما برگزار می شد انتظار ما با توجه به شعارهای انتخاباتی آقای روحانی این بود که این شورا حتی هر یک ماه ، یک بار برگزار می شد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «استرداد» یادآور شد: باید بپذیریم هر تشکیلاتی که در قالب شورا یا موسسه تاسیس می شود طبیعی است که در سالهای اولیه، خروجی آنچنانی نداشته باشد تا مراحل معرفی این تشکیلات به دولت و ارگانهای دیگر کشور طی شود واز سالهای بعدی است که این شورا می تواند در عالم هنر و سینما تاثیرگذار باشد.

عضو سابق شورای عالی سینما تاکید کرد: متاسفانه از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تا به امروز، هیچ جلسه ای توسط رئیس جمهور محترم برگزار نشده است و احساس می شود آن پدری که باید در حق سینمای ایران انجام می شده در حال حاضر انجام نشده است و جا دارد رئیس جمهور، وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی برای برگزاری جلسات این شورا تلاش بیشتری نشان دهند.

محسن علی اکبری با اشاره به برخی از کارهای انجام شده در شورای عالی سینما و با بیان اینکه تبدیل شدن معاونت سینمایی به سازمان سینمایی که هم اکنون دوستان از مزایای آن استفاده می کنند یکی از دستاوردهای شورای عالی سینما است اظهار داشت: محقق شدن بیمه تکمیلی عزیزان سینماگر در تمامی حوزه ها، استفاده از بیمه طلایی برای همه نیروهای ضعیف سینما و تشکیل موسسه پیشکسوتان فرهنگ و هنر را می توان از دستاوردهای دیگر شورای عالی سینما یاد کرد.

این تهیه کننده پیشکسوت سینمای ایران ادامه داد: راه اندازی «موسسه پیشکسوتان فرهنگ و هنر» گام بسیار به جا و بزرگی در راستای تکریم از هنرمندان پیشکسوت کشور درهمه رشته ها بود و جا دارد از آقای دکتر کاراندیش معاون منابع انسانی وزیر ارشاد بابت حمایت هایی که از این موسسه در دولت یازدهم انجام دادند و همچنین از مدیرعامل این موسسه که با دست خالی امکانات خوبی را برای این موسسه مهیا کرده است تشکر کنم.

علی اکبری ، دیجیتالی شدن سینماهای کشور را یکی دیگر از مصوبات شورای عالی سینما در دولت دهم ذکر کرد و اظهار داشت: بخش عمده این مصوبه بحث تامین سرمایه بود که انجام شد و خوشحالیم که این پروژه در دولت یازدهم تکمیل شد.

وی اضافه کرد: اصلاح مواد 15 و 16 بخشنامه مالیاتی از موارد دیگری بود که در شورای عالی سینما در دولت قبل مطرح شد و نزدیک به 5 جلسه شورای عالی سینما را به خودش اختصاص داد ضمن اینکه این مصوبه یکی از مصوبات زمانبر از نظر حقوقی بود که هم در مجلس و هم در دولت تصویب شده بود و خدا را شکر می کنیم که این اتفاق خوب هم افتاد و مواد 15 و 16 اصلاح شدند تا بخش عمده ای از مشکلات هنرمندان که دچار مسائل مالیاتی بودند حل و فصل شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی« کتاب قانون» افزود: در مجموع می توان گفت که شورای عالی سینما به عنوان یک تشکل نوپا و با دو سال سابقه فعالیت ، مصوبات خوبی داشت که امیدواریم دوستان ما در صنوف سینمایی و جاهای مختلف به جای اینکه شورای عالی سینما را به زیر سوال ببرند کمک کنند تا مصوبات زمین مانده این شورا هر چه زودتر اجرایی شود.

وی اهدای مبلغ 600 هزار تومانی بابت عیدی نوروز و اهدای بن خواروبار در ایام ماه مبارک رمضان را یکی دیگر از دستاوردهای شورای عالی سینما عنوان کرد و گفت: امیدواریم این حرکت همچنان در دولت یازدهم ادامه پیدا کند و حتی به جاهای بهتری برسد.

محسن علی اکبری همچنین بحث کپی رایت ، توجه به زیر ساخت های کشور مثل ساخت شهرک ها و سالن های سینمایی و ایجاد فضایی برای تجهیزات و واردات روز سینما و آنچیزی که برای اعتلا و رشد سینمای کشور موثر است را به عنوان بارهای زمین مانده یاد کرد و گفت: کشورما متاسفانه به لحاظ تعداد سالن های سینما دارای آمار اندکی است، ما هم اکنون در کشور حدود 300 سالن سینما در اختیار داریم که عملا فقط 50 سالن آن دارای استاندارد است در حالی که طبق آمار سرانه ما باید 1800 سالن داشته باشیم.
کد خبر: 84612
Share/Save/Bookmark