شجریان: در موسیقی دچار تعصب نمی شوم
گزارش هنرنیوز از نشست رسانه‌ای کنسرت «چرا رفتی» همایون شجریان؛
شجریان: در موسیقی دچار تعصب نمی شوم
نشست رسانه ای کنسرت «چرا رفتی» صبح امروز با حضور همایون شجریان، تهمورس پورناظری، دوک پارک و نوید قنادیان اسپانسر این کنسرت و محمدحسین توتونچیان در گالری بوم برگزار شد.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۶

در آغاز این نشست توتونچیان با اشاره به تعویق هشت ساله برگزاری کنسرت در سالن وزارت کشور اظهار داشت: بعد از هشت سال، توانستیم در سالن وزارت کشور به اجرای برنامه بپردازیم و خوشحالیم که در سالنی که در آن کنسرت برگزار نمی شد دوباره صدا و زندگی را به این سالن با این کنسرت باز گردانده ایم. 

وی با بیان این مطلب افزود: سالن وزارت کشور یک سالن استاندارد به لحاظ چیدمان صندلی، شیب استاندارد و ظرفیت بالا در سالن های تهران است و انشالله کنسرت «چرا رفتی» در تاریخ ۱۶، ۱۷ و ۱۸ مردادماه در دو سانس با حمایت و تبلیغات شرکت سامسونگ اجرا خواهد شد. فروش بلیط این کنسرت در سایت ایران کنسرت صورت میگیرد. 

در ادامه این نشست همایون شجریان با اشاره به اقبال گسترده آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» گفت: پس از انتشار این آلبوم به فاصله حدود چهار ماه درخواست برگزاری کنسرت داشتیم و با توجه به اقبال مردمی تصمیم گرفتیم این کنسرت را به روی صحنه ببریم. 

وی با بیان این مطلب افزود: برای اجرای این کنسرت با سالن‌های زیادی رایزنی داشتیم اما در نهایت تالار وزارت کشور به دلیل استانداردهای لازم برای اجرای کنسرت انتخاب شد و قرار است قطعات به صورت کامل و تنها با یک چیدمان متفاوت برای مخاطبان اجرا شود. 

شجریان در تشریح جزئیات این کنسرت گفت: سعی کردم در موسیقی دچار تعصب نشوم، که حضور در آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان» به عنوان خواننده یکی از همین اهداف بود. کاری که در این آلبوم به مخاطب ارایه شده دارای استحکام درونی و نوعی استخوان بندی است که خوشبختانه این حضور با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان نیز مواجه شد. 

وی تصریح کرد: تجربه قبلی از همراهی سازهای الکترونیک از تکنیک های سنتی و قدیمی آواز به من این امکان را میدهد که گونه ای تازه ای از اجرا را داشته باشم. 

وی درباره اجرای قطعه «چرا رفتی» توضیح داد: تمام تلاش خود را انجام می دهیم که قطعه «چرا رفتی» حتی در لحظات اوج آوازی خود نیز به همان شکلی اجرا شود که مخاطب در آلبوم شنیده بود. 

در ادامه این نشست تهمورس پورناظری درباره کیفیت سازهای این اجرا اظهار داشت: تغییرات ما در سازها به گونه‌ای است که مثلا به جای ساز شجاعت حسین‌خان که سی‌تار است از ساز دیگری استفاده کردیم، در واقع فقط سازهای سی‌تار و دودوک در ارکستر ما جابجا شده‌اند. 

وی تأکید کرد: مخاطبان در این کنسرت تمام قطعات را در همان فضا و ارکستراسیون سی‌دی می‌شنوند. ما در چیدمان قطعات در کنسرت سعی کردیم که مخاطب از نظر احساسی سیر صعودی را طی کند و با جلوه‌های دیداری مواجه شود.
 
این آهنگساز در بخش دیگری از سخنانش گفت: هدف ما ارتباط برقرار کردن با احساس مخاطب است و فکر می‌کنیم که در این راستا موفق بودیم. 

پور ناظری درباره حواشی کلیپ رونمایی قطعه «چرا رفتی» گفت: از آنجا که این موزیک ویدیو بسیار دیده شد مخالفانی نیز پیدا کرد اما باید این نکته را در نظر داشت که ما پیش از این، در زمینه موسیقی ایرانی موزیک ویدیو نداشتیم و این کار را با کارهای قبلی نمی‌توان مقایسه کرد. در آن اثر سعی شد که حرمت موسیقی ایرانی حفظ شود. 

وی اضافه کرد: هنر نمی تواند مخالف داشته باشد، اگر با هنری مختالفت بشود رفتاری دیکتاتورانه است ولی ما توانسته ایم مخاطب را کنارمان نگه داریم. 

دوک پارک مدیرعامل سامسونگ در ایران برگزاری این کنسرت را فرصت مغتنمی برای سامسونگ دانست و گفت: «سامسونگ در عرصه فناوری همواره پیشرو بوده و فرصت‌های جدیدی را برای مردم سراسر دنیا ایجاد کرده است. سامسونگ خود را متعهد به حمایت از فرهنگ و هنر غنی ایران می‌داند ومفتخر است که در کنار دو تن از بهترین موسیقی‌دانان جوان ایرانی حضور دارد. این تور که قرار است در بسیاری از شهرهای ایران برگزار شود، نشانه ذوق هنری ایرانیان و علاقه آنها به هنر موسیقی و مردم است. موسیقی روح زندگی در انسان‌هاست و موسیقی فاخر ایرانی تجلی فرهنگ غنی ایران زمین است.»

کد خبر: 73902
Share/Save/Bookmark