موسیقی زیر زمینی به موسیقی کشور لطمه زده است
امید قاسمی در گفتگو با هنرنیوز:
موسیقی زیر زمینی به موسیقی کشور لطمه زده است
یک خواننده جوان معتقد است بسیاری از الفاظی که در اشعار موسیقی زیرزمینی استفاده می‌شود الفاظ نامناسبی هستند که به دلیل عدم کنترل بر روی این نوع موسیقی‌ها، فضای جامعه را تخریب می‌کنند و به موسیقی مجاز لطمه می‌زنند.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۷
امید قاسمی خواننده جوانی است که اگر چه هنوز وارد عرصه اجرای کنسرت نشده است اما تاکنون خوانندگی تیتراژ چندین فیلم سینمایی همچون «نارمک» و «نطفه شوم» را برعهده داشته است. هنگامی که صدای او در فیلم نطفه شوم در فضای مجازی بر روی دو سایت قرار گرفت در کمتر از ۴۸ ساعت، بیش از ۱۲۰ هزار بازدید کننده داشته است.

او معتقد است بسیاری از الفاظی که در اشعار موسیقی زیرزمینی استفاده می‌شود الفاظ نامناسبی هستند که به دلیل عدم کنترل بر روی این نوع موسیقی‌ها، فضای جامعه را تخریب می‌کنند و به موسیقی مجاز لطمه می‌زنند.
اما ازسوی دیگر معتقد است که این مردم هستند که می‌توانند قضاوت کنند کدامیک از موسیقی‌ها بهتر است. مجاز یا غیر مجاز.

خبرنگار هنرنیوز گفتگویی با این خواننده داشته است که تقدیم می‌گردد:

شما از چه سالی وارد عرصه خوانندگی شدید و تاکنون چه فعالیتی در حوزه خوانندگی داشتید؟

 من از سال ۸۲ با اساتیدی همچون آقای رضا صفایی‌نژاد، استاد میرزایی و استاد رضا صادقی کار کردم. یعنی صدا سازی را نزد استاد صفایی‌نژاد گذراندم. سلفژ، ساز و تئوری موسیقی را نزد استاد علیرضا میرزایی فرا گرفتم و از سال ۸۴ هم بیشتر در حوزه آهنگ سازی کار کردم و تاکنون هم چند آهنگ برای دوستانم مثل آقای گیلانی ساختم. آهنگ جدیدی را برای آقای مانی پارسا و حسین آیت ساختم که بزودی وارد بازار خواهد شد. سال ۸۸ بود که من تیتراژ پایانی فیلم «تهران پارس» که بعدا به «نارمک» تغییر نام داد را خوانندگی کردم و سال گذشته هم این افتخار را داشتم که در یک پروژه سینمایی به نام «نطفه شوم» به کارگردانی آقای کریم آتشی به عنوان خواننده تیتراژ همکاری داشته باشم. من در این فیلم، هم آهنگ وسط فیلم و هم تیتراژ پایانی را خوانندگی کردم. فیلم نطفه شوم واقعا یک فیلم خاص بود و حال وهوای فیلم به حس من و خودم من نزدیک بود و برای همین هم همکاری در این فیلم را پذیرفتم. چون من پیشنهاد خوانندگی برای تیتراژ برخی از فیلم‌ها مثل کارهای طنز را داشتم که چون با حس و حال من مطابقت ندارند را قبول نمی‌کنم. اما فیلم آقای آتشی با حس و حال من مطابقت داشتم و آن را پذیرفتم. و در این کار آقای امیر علیزاده که شاعر بزرگی است با من همکاری داشت. البته تایم زمانی ما خیلی کم بود. بنابراین من خودم آهنگ سازی این کار را انجام دادم و استاد فرید فرهی هم تنظیم آن را برعهده داشتند. این آهنگ هم اکنون بر روی فضای مجازی قرار دارد که ظرف حدود ۴۸ ساعت فقط در دو سایت حدود ۱۲۰ هزار بازدید کننده داشته که این تعداد باعث دلگرمی است تا با علاقه بیشتری به کار موسیقی ادامه بدهم.



خواندن تیتراژ معمولا با توجه به اینکه بیشتر توسط مخاطبین شنیده می‌شود برای خوانندگان از حساسیت خاصی برخوردار است. شما چقدر نسبت به خواندن تیتراژ حساس هستید؟

خواندن تیتراژ هم حُسن و هم معایب دارد. حُسن آن این است آهنگی را که خواننده می‌خواند بیشتر شنیده می‌شود. مثل فیلم سینمایی «نطفه شوم» که من تیتراژ آن را خواندم در حال حاضر، حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون تومان نسخه‌های ویدئویی آن بفروش رفته است. بنابراین تیتراژ فیلم‌ها باعث می‌شود تا خواننده خیلی بیشتر با مردم ارتباط برقرا کند. اما بدی آن هم تایم زمانی کم آن است. چون هر چقدر شما زمان کمتری برای ارائه کار در اختیار داشته باشید از کیفیت کار نیز کاسته خواهد شد. البته من و گروهم سعی کردیم در «نطفه شوم» کارمان را با بهترین کیفیت ارائه بدهیم. این کار حدود ۱۵ روز تنظیمش طول کشید. البته خدا را شکر من از نتیجه کار راضی هستم و امیدواریم مردم هم از آن راضی باشند.

تسلط خواننده بر آهنگ سازی چقدر در موفقیت خواننده تاثیر دارد؟

باید بپذیریم که موسیقی یک علم است. اگر خواننده این علم را داشته باشد و با آکورد‌ها و نت‌ها آشنا باشد و پارتیتور‌ها را خودش بتواند بخواند در خوانندگی او بسیار تاثیرگذار خواهد بود. چرا که هم باعث می‌شود با دقت بیشتری آواز را بخواند و هم، جنس کاری را که می‌خواهد ارائه بدهد را بهتر بیان می‌کند. اما متاسفانه بعضی از خواننده‌های ما از علم موسیقی سررشته‌ای ندارند درحالی که برای یک خواننده، عادی‌ترین چیز این است که حداقل بتواند یک ساز بزند. هنگامی که یک خواننده می‌خواهد صدای خودش را گرم کند یا فالش نخواند حتما باید ساز زدن بلد باشد. لذا آهنگ سازی یک علم است و خیلی خوب است که یک خواننده حتی اگر آهنگ سازی هم نمی‌کند لااقل از علم آن بی‌بهره نباشد. اما باز هم معتقدم اگر خواننده‌ای حتی آهنگ سازی هم بلد است بهتر این است که از مشاوره یک آهنگ ساز خبره هم استفاده کند چرا که خروجی کارش خیلی بهتر خواهد بود.

الان ساز تخصصی شما چه سازی است؟

من از کودکی کیبورد و پیانو می‌زدم ولی ساز تخصصی من گیتار است.

اشاره داشتید که کارهایی را که قرار بخوانید باید با حس و حال شما تناسب داشته باشد. چه کارهایی با حس و حال شما تناسب دارد؟

هر فیلمی حس و حال خودش را دارد. من اولین کاری که در خدمت آقای صالح دلدم بودم به نام «نارمک» دارای حس و حال وهم آمیزی بود. بنابراین من سعی کردم این حس و حال با آهنگی که قرار است روی آن سوار شود هماهنگی داشته باشد به گونه‌ای که تاروپود فیلم در آهنگ تیتراژ پایانی با صدای خواننده به خوبی احساس شود. من خودم از کارهای خاص خیلی خوشم می‌آید چون سبک مورد علاقه من پاپ راک است ولی چون این سبک در حال حاضر محبوبیتی در ایران ندارد و کسانی که این سبک را در ایران می‌خوانند کم است لذا سعی می‌کنم پاپ بخوانم ولی باز هم رگ‌هایی از فانک و راک نیز در آن موجود است. در فیلم «نطفه شوم» هم، رگ‌هایی از موسیقی راک وجود دارد. چون موسیقی راک، یک موسیقی ریشه دار است و حال و هوای من هم با موسیقی‌هایی است که رگ‌هایی از راک درآن وجود داشته باشد.




خوانندگی یک حرفه و هنری است که شاید بسیاری از جوانان ما تمایل دارنداین حرفه را دنبال کنند اما آن خواننده‌هایی که نمی‌توانند مجوز وزارت ارشاد را کسب کنند به ناچار به اصطلاح وارد موسیقی زیرزمینی می‌شوند. نظر شما در مورد موسیقی زیرزمینی چیست؟


خوانندگی‌‌ همان طوری که شما به آن اشاره داشتید یک فن و حرفه است و کسی که می‌خواهد خوانندگی کند اول از همه باید نُت‌ها را بشناسد، صدا سازی کار کند و کلاس‌های سلفژ را بگذراند و مثل یک دوره درسی است که باید از کلاس اول شروع بشود تا به مرحله پیش دانشگاهی برسد. بنابراین اگر خواننده‌ای می‌خواهد در حرفه خودش موفق بشود باید از پایه شروع کنند اما متاسفانه برخی از خوانندگان هستند که از‌‌ همان اول می‌خواهند از پیش دانشگاهی شروع کنند و فکر می‌کنند اگر هزینه هنگفتی صرف کنند و یا با بهترین شاعر و آهنگ ساز کار کنند شاید خیلی زود خواهند توانست خودشان را در سطح موسیقی کشور مطرح کنند. البته این طرز تفکر نادرستی است. اگر چه معتقدم موسیقی زیرزمینی به موسیقی رسمی کشور لطمه می‌زند اما از سوی دیگر نیز بر این باورم هر چقدر صدا بیشتر باشد کاری که خوب است بهتر خودش را نشان خواهد داد. ولی‌ ای کاش‌‌ همان کسانی که می‌خواهند موسیقی زیر زمینی و بدون مجوز کار کنند تلاش کنند از راه رسمی وارد عرصه موسیقی شوند و مجوز بگیرند چرا که داشتن مجوز برای یک خواننده اعتبار می‌آورد. در حال حاضر دو تا از کارهای من که تاکنون پخش شده، هر دوی آنان مجوز داشته است و کارهای بعدی من نیز حتما مجوز خواهند داشت. متاسفانه تعداد موسیقی‌های زیرزمینی بیشتر از موسیقی مجاز شده است و اگر هفته‌ای ۵۰ آلبوم موسیقی در سطح کشور داشته باشیم حتما ۴۹ تای آنان غیرمجاز است و این تعداد آلبوم بی‌شک، لطماتی به موسیقی مجاز کشور می‌زند و سبب دلسرد شدن خوانندگان مجاز می‌شوند. متاسفانه بسیاری از الفاظی که در اشعار موسیقی زیرزمینی استفاده می‌شود الفاظ نامناسبی هستند که به دلیل عدم کنترل بر روی این نوع موسیقی‌ها، فضای جامعه را تخریب می‌کنند و به موسیقی مجاز لطمه می‌زنند. اما معتقدم این مردم هستند که می‌توانند قضاوت کنند کدامیک از موسیقی‌ها بهتر است. مجاز یا غیرمجاز.
 
گفتگو از : مجید معافی



کد خبر: 77412
Share/Save/Bookmark