سازمان سینمایی خواستار استراتژی است/ در امر فرهنگ همیشه تدافعی عمل کردیم
گفتگوی هنرنیوز با مدیر عامل موسسه رسانه‌ها تصویری؛
سازمان سینمایی خواستار استراتژی است/ در امر فرهنگ همیشه تدافعی عمل کردیم
مدیر عامل موسسه رسانه‌ها تصویری گفت: متاسفانه ما در سال‌های گذشته بیشتر در حال دفاع بوده‌ایم و نخواستیم که فرهنگ خودمان را به دیگر کشور‌ها منتقل کنیم. همیشه رویکرد ما تدافعی بوده و هیچ‌گاه تهاجمی عمل نکرده‌ایم.
 
تاريخ : دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۱
حسین مسافر آستانه -مدیر عامل موسسه رسانه‌ها تصویری- در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در ارتباط با فعالیت این موسسه در عرصه فرهنگی و مسیری که قرار است طی نماید، گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در دوره جدید در رسانه‌های تصویری افتاد این بود که تلاش کنیم آن را از حالت یک ویدئو رسانه صرف خارج کنیم و به جای رقابت در بازار شبکه نمایش خانگی به تقویت فرهنگی این بازار فکر کنیم و البته باید برای آن برنامه داشته باشیم.این موسسه فیلم‌هایی را که در این راستا مورد حمایت قرار می‌دهد نشان دهنده همین حرکت است. 

او با بیان این که سطح فرهنگی نمایش خانگی نیاز به مطالعه بیشتر دارد، افزود: حتما باید در این زمینه تحقیقاتی صورت بگیرد هم اکنون روی چند طرح در این زمینه مطالعه می‌کنیم. نمایش خانگی عرصه مهمی است که بخش زیادی از فعالیت‌های سینمایی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: مهم‌ترین عرصه سینما که مواجهه مخاطب با فیلم است در نمایش خانگی اتفاق می‌افتد. بنابراین نمی‌توان آن را بدون برنامه ریزی‌‌ رها کرد و فقط به آن به چشم یک بازار در آمدی نگاه کرد. در این صورت آفات متعددی را با خود به همراه خواهد آورد.
 
آستانه با اشاره به این که آگاهی فرهنگی و ارتقاء سلایق فرهنگی و همچنین ایجاد علاقه برای خرید محصولات فرهنگی از دیگر مباحثی است که باید به آن توجه کرد، ادامه داد: تلاش برای رسیدن به راه کار‌هایی که فیلم‌های بهتر و با کیفیت‌تر بسازیم از جمله برنامه‌های تحقیقاتی و مطالعه‌ای است که نباید از آن غافل باشیم. اگر همکاران ما در بخش خصوصی به ما کمک کنند و تعاملی داشته باشند به بسیاری از اهدافمان به راحتی و با زمان کمتری خواهیم رسید.

مدیر عامل موسسه رسانه‌های تصویری در پاسخ به این پرسش که این موسسه در عرصه بین الملل چگونه می‌تواند در امر معرفی فرهنگ تاثیر گذار باشد،گفت: یکی از برنامه‌هایی که رسانه‌های تصویری در دوره جدید پیش گرفته که البته در دوره قبل هم وجود داشته  این است که ارتباطات با کشور‌های دیگر گسترش پیدا کند. این اتفاق حتماً دست آورد‌های زیادی هم از نظر اقتصادی و هم از نظر فرهنگی با خود به همراه خواهد داشت.

او توضیح داد: به طور مثال هفته فیلم سینمای چین در ایران می‌تواند یکی از همین راه‌ها باشد. تبادل فرهنگی و انتقال و شناساندن فرهنگ دو ملت به یکدیگر که در این مراسم‌ها تاحدی اتفاق می‌افتد از ثمره‌های این هفته فیلم بود. یکی دیگر از دست آورد‌های این هفته‌های فیلم این بوده که در حال حاضر امکان اکران و نمایش چند فیلم را در سینمای چین پیداکرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: امیدوار هستیم که شعبه‌هایی از فروشگاه‌های کشور چین را به سینمای ایران  البته با رعایت حقوق بین المللی اختصاص بدهند . همان طورکه مشخص است چین و سایر کشورهای دیگر از فیلم‌های سینمایی ایرانی بهره‌مند هستند اما بدون رعایت حقوق آن به همین دلیل تعاملات صورت گرفته به رعایت حقوق این آثار می‌تواند کمک کند. 

مدیر عامل موسسه رسانه‌های تصویری تأکید کرد:باید به مسیری برویم که حقوق سینمای ایران را در خارج از مرزهای این سرزمین زنده کنیم. متاسفانه هنوز قانون کپی رایت به رسمیت شناخته نشده است اما با سایر کشور‌ها در طی یک توافقنامه دو طرفه می‌توانیم خودمان را به رعایت حقوقی آثار ملزم کنیم.

مسافر آستانه با اشاره به اینکه متأسفانه در امر فرهنگ همیشه رویکرد ما نسبت به هجمه تهاجم فرهنگی تدافعی بوده است، گفت: به دلیل تأثیر بسیار بالایی که آثار هنری برای شناساندن تمامیت فرهنگ یک ملت دارد باید برای آن فکری کرد. سال‌های سال به صورت پراکنده شاهد آن بوده‌ایم که تلاش شده تا بتوانیم فرهنگ خودمان را حفظ کنیم. 

وی با تأکید بر این که وقتی فرهنگمان به مخاطره می‌افتد تازه می‌خواهیم برایش فکری کنیم، اظهار کرد:متاسفانه ما در سال‌های گذشته بیشتر در حال دفاع بوده‌ایم و نخواستیم که فرهنگ خودمان را به دیگر کشور‌ها منتقل کنیم. همیشه رویکرد ما تدافعی بوده و هیچ‌گاه تهاجمی عمل نکرده‌ایم. 

او اضافه کرد: در دوره جدید سازمان سینمایی تصمیم گرفته که بخش‌های بین الملل را منسجم کند. یعنی دیگر نمی‌خواهد به صورت پراکنده و جزیره‌ای عمل کند. سازمان سینمایی خواستار استراتژی در زمینه سیاست خارجی بوده است.

وی در ادامه عنوان کرد: علت فعالیت پژوهشی رسیدن به راه کار‌هایی از این دست است. تلاش داریم ابتدا به صورت علمی، تحقیقاتی را در این زمینه انجام دهیم و این تحقیقات ما را به تبیین یک اساس نامه مستقل و استراتژی درست برساند تا براساس آن برنامه‌هایی را تعریف کنیم که متمایز از فعالیت‌های دیگر بتواند اهداف فرهنگی ما را هم در داخل کشور و هم خارج از آن انجام دهد.

گفتگو: علی اکبر دهبان
کد خبر: 76404
Share/Save/Bookmark