نمی دانم مسئولان خانه سینما سیاستمدارند یا اهل فرهنگ و هنر؟
فرحناز منافی ظاهر :
نمی دانم مسئولان خانه سینما سیاستمدارند یا اهل فرهنگ و هنر؟
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۲
فرحناز منافی ظاهر گفت: نمی دانم مسئولان خانه سینما سیاستمدارند یا اهل فرهنگ و هنر؟ مملکت ما به اندازه خودش سیاستمدار دارد و ما نباید در کارهای سیاسی که سوادش را نداریم دخالت کنیم!
فرحناز منافی ظاهر بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص سیاسی کاری های مکرر خانه سینما و عدم توجه مدیران این نهاد به مسائل صنفی سینماگران گفت: نمی دانم مسئولان خانه سینما سیاستمدارند یا اهل فرهنگ و هنر؟ من بارها گفته ام کار هنرمند دخالت در امور سیاسی نیست! مملکت ما به اندازه خودش سیاستمدار دارد و ما نباید در کارهای سیاسی که سوادش را نداریم دخالت کنیم!

بازیگر فیلم های سینمایی «روز فرشته» و «همسر» در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز افزود: بی تردید خود سیاستمداران می دانند چه کنند؛ خوشحالم که به عنوان یک هنرمند هرگز زیر بار هیچ سیاسی کاری نرفتم! بارها در تمامی سال هایی که در سینما فعالیت کرده ام برای کارهای مختلف به من زنگ زده اند و گفته اند شما فلان بیانیه را امضا می کنی؟ من هم گفته ام خیر! من سیاسی نیستم و هیچ حرفی در اموری که در آن تخصصی ندارم نمی زنم. ما هنرمندیم و باید کار فرهنگی کنیم. ما در کشوری زیست می کنیم که دارای قانون است و مسئولانی در امور سیاسی دارد که متخصص هستند پس ما بهتر است به اموری بپردازیم که در آن ها سواد و تجربه و مهارت داریم.

این سینماگر سپس با بیان اینکه به جای بیانیه سیاسی تدبیری برای تأمین امنیت شغلی، بیمه بیکاری، اعطای سبد کالا و... داشته باشید تصریح کرد: قبلاً هرزچندگاهی سبدهای کالا یا بن خرید کالا به سینماگران اعطا می شد. شاید مثلاً برنجی که در این سبدهای کالا بود برنج هندی بود اما باز همین هم به کار سینماگران بیکار و خانه نشین می آمد. افسوس که سال ها است هیچ خبری مبنی بر حمایت های این چنینی وجود ندارد و اهالی سینما به حال خود رها شده اند.

وی تأکید کرد: اهالی سینما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند ارائه تسهیلات و اعطای بن کالا و... هستند و بی تردید این وظیفه متولیان خانه سینما و سایر نهادهای فرهنگی و هنری است که با ارگان ها، سازمان ها و نهادهای دیگر وارد رایزنی و مذاکره شوند و حداقل ها را برای سینماگران تأمین کنند.

منافی ظاهر متذکر شد: یکی از کارهایی که مسئولان خانه سینما می توانند انجام دهند این است که با نمایندگان مجلس و... وارد مذاکره شوند و از آن ها بخواهند تا به سینماگران یاری برسانند و قانونی مبنی بر لزوم حمایت از سینماگران بیکار و خانه نشین تصویب کنند. خانه سینما نباید دست روی دست بگذارد و منتظر کمک های وزارت ارشاد بنشیند چرا که وضعیت معیشتی بسیاری از سینماگران به شدت خراب است و برخی از همکاران ما با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند و دیگر اندک توانی برای ادامه بقا ندارند.

بازیگر فیلم های سینمایی «دختر شیرینی فروش» و «روزی که خواستگار آمد» در پایان این گفتگو افزود: باعث تأسف است که بسیاری از ما به دلیل مشکلات شدید معیشتی مجبور می شویم با دستمزدهای اندک که اصلاً در شأن مان نیست کار کنیم. در واقع برخی تهیه کنندگان از این وضعیت بغرنج ما سوء استفاده می کنند. بدیهی است در این وانفسا تأمین امنیت شغلی، بیمه بیکاری و... ما سینماگران از سوی نهادی که عنوان سندیکا دارد ضروری است. ما جوانی و عمرمان را برای سینما گذاشته ایم و امروز باید کسی باشد که به فریاد دل مان برسد.
تهیه و تنظیم : عباس خزاعی نیا
کد خبر: 99202
Share/Save/Bookmark