سینمای نجیب ایران گرفتار مافیا شده است
داریوش منتظری در گفتگو با هنرنیوز:
سینمای نجیب ایران گرفتار مافیا شده است
یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: سینما مثل کلاویه‌های پیانو می‌ماند که اگر دو نُت آن فالش باشد ملودی خوبی ساخته نمی‌شود. لذا باید نگاه ویژه تری به سینمای ایران بشود تا بار دیگر، شاهد نجابت در سینمای ایران باشیم.
 
تاريخ : شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۴
داریوش منتظری کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز افزود: الان سینمای ما، مملو از مافیا است در حالی که سینمای ایران، سینمای نجیبی در دنیا است. مخاطب و آدم‌های جلو و پشت دوربین آن، آدم‌های نجیبی هستند. اما اینکه چرا این سینما بازتاب درستی ندارد و گرفتار مافیا شده سوالی است که باید مسئولین سینمایی پاسخگوی آن باشند.

وی اضافه کرد: وضعیت سینمای ما همچون دندان خرابی است که می‌تواند بقیه دندان‌ها را هم خراب کند لذا باید این دندان خراب، هر چه زود‌تر کشیده شود تا سینمای ایران همچنان؛ سینمای نجیب باقی بماند.

کارگردان فیلم سینمایی «فردا روز دیگری است» ادامه دارد: وقتی که سینما، سینمای صادقی باشد. مخاطب هم، با جان و دل آن سینما را می‌پذیرد. اما سینمایی که صداقت نداشته باشد به زودی به فراموشی سپرده خواهد شد.

این کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون با اشاره به بحث بازیگری تصریح کرد: متاسفانه وقتی شنیدم برخی از بازیگران با پول «نقش» می‌خرند براستی شوکه شدم. بعد که تحقیق کردم متوجه شدم یک عده جوان نا‌آگاه ولی عاشق بازیگری، تصور می‌کنند اگر پولی به یک تهیه کننده بدهند و نقشی را بازی کنند حتما به سوپر استار تبدیل خواهند شد! در حالی که نمی‌دانند «هنر، دولت دلِ آدمی است».

کارگردان تله فیلم «شرجی» یکی دیگر از معضلات بازیگری را حضور برخی از «آموزشگاههای بازیگری» دانست و اظهار داشت: بعضی از علاقه مندان بازیگری به امید بازیگر شدن و با پرداخت هزینه‌های هنگفت، وارد آموشگاههای بازیگری می‌شوند چرا که این آموزشگاه‌ها وعده بازیگر شدن در پروژه‌های بزرگ را به آنان می‌دهند! - البته من همه آموزشگاههای بازیگری را به زیر سوال نمی‌برم - اما واقعا کدام آموزشگاه بازیگری وجود دارد که یک بازیگر ناتوان را به یک کارگردان معرفی کند تا یک نقش کلیدی را به او بسپارد؟! ولی برخی از آموزشگاه‌ها این وعده و وعید را به هنرجویان خود می‌دهند و مثل این است که یک نفر لباس گشاد بپوشد. درحالی که یک هنرمند و یک بازیگر «باید درونش هنرمند باشد».



                                                   نمایی از تله فیلم شرجی

کارگردان تله فیلم «دعوت» با بیان اینکه باید سینمای ایران به آینهٔ دلش نگاهی بیندازد گفت: اگر نگاه درستی به سینمای ایران بشود ما حتما خواهیم توانست افتخار سینمای دنیا شویم اما به شرطی که بستر این کار آماده باشد تا همه فیلمسازان، فرصت فیلمسازی را داشته باشند. هم اکنون سینمای ایران به جزیره‌ای تبدیل شده و آن سینماگرانی که چ‌تر مافیای سینما را نمی‌پذیرند ناجوانمردانه به کناری زده می‌شوند و از سینما حذف می‌شوند.

                                                    نمایی از تله فیلم دعوت
                                                
داریوش منتظری تاکید کرد: چرا باید سینمای ما سینمایی باشد که آرایش بازیگر زن یک فیلم به گونه‌ای باشد که الگوی دختران ما قرار بگیرد یا طرز لباس پوشیدن فلان بازیگر مرد، الگو جوانان بشود؟ در حالی که ما در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم که ۸ سال جنگ را در کشورمان تجربه کردیم، آدم‌هایی داریم که هنوز یادگاریهای جنگ در بدنشان دیده می‌شود و کشوری هستیم که سعدی، فردوسی و حافظ داریم. پس چرا نباید سینمای ما این آدم‌ها را الگوی جوانان خود بکند؟ این نشان از گام نهادن سینما در راه اشتباه است.

این سینماگر با اشاره به سینمای دهه شصت گفت: سینمای دهه شصت ما یک سینما قوی، نجیب و لایقی بود که دیدن فیلم در آن ایام لذت بخش بود اما اکنون متاسفانه در سینمای ایران، قصه‌هایی ساخته می‌شود که آدم از نام بردن حتی نام آن فیلم‌ها هم، خجالت زده می‌شود. من نمی‌دانم شورای طرح و برنامه تلویزیون و یا شورای پروانه ساخت وزارت ارشاد چگونه به این قصه‌ها مجوز ساخت می‌دهند؟ باید برای این سینما چاره اندیشی و تصمیم گیری اساسی بشود. حتی معتقدم باید سینما، شش ماه تعطیل شود تا خاکی را که روی سینمای ایران نشسته، پاک گردد.

وی افزود: سینما مثل کلاویه‌های پیانو می‌ماند اگر دو نُت آن فالش باشد ملودی خوبی ساخته نمی‌شود. لذا باید نگاه ویژه تری به سینمای ایران بشود تا بار دیگر شاهد نجابت در سینمای ایران باشیم.

کارگردان تله فیلم «شرط دوم» ادامه داد: باید آدم‌هایی که معلوم نیست از کدام ناکجا آباد وارد سینما شدند و ادعای تیتراژ می‌کنند حذف شوند هرچند که این آدم‌ها در دل مخاطبین هیچ تیتراژی ندارند.
کد خبر: 80392
Share/Save/Bookmark