تجمیع آثار حوزه مقاومت در منطقه / به دنبال حضور نام ها در جشنواره مقاومت نیستیم
در نشست خبری جشنواره فیلم مقاومت مطرح شد؛
تجمیع آثار حوزه مقاومت در منطقه / به دنبال حضور نام ها در جشنواره مقاومت نیستیم
دبیر جشنواره فیلم مقاومت در پاسخ به هنرنیوز گفت: ما خیلی به دنبال حضور نام ها در جشنواره نیستیم بلکه بیشتر در پی حضور فیلمسازان انقلابی هستیم که درعرصه تولید فیلم های مقاومت فعالیت می کنند و نیاز به حمایت دارند.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۵
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، صبح امروز ، مراسم رونمایی از 13 پوستر جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» و نشست خبری این رویداد سینمایی با حضور سردار جواد جباری مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت، محمد خزاعی دبیر جشنواره ، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی‌ جشنواره و همسر شهید سردار سیدحمید طباطبایی مهر در سالن اسوه برگزار گردید.

در ابتدای این مراسم سردار جواد جباری عضو شورای سیاست گذاری جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» و محمد خزاعی با اهدای لوحی از همسر شهید سیدحمید طباطبایی مهر از شهدای مدافع حرم تقدیر کردند و سپس همسر شهید طباطبایی طی سخنان کوتاهی با بیان اینکه خوشحالم که این لیاقت را دارم که رونمایی از پوستر عزیزان آبرومند در حوزه دفاع مقدس و مقاومت نصیبم شده است گفت : زنده نگه داشتن اسلام به ایثارگری و فداکاری شهدا بستگی دارد و این مهم نیازمند شناخت و درک است.

سردار جباری نیز در این مراسم اظهار داشت : بنای اصلی جشنواره فیلم «مقاومت» بر انعکاس رشادت‌ها، پایمردی‌ها و ایستادگی و مقاومت کسانی است که سالیان سال بعد از ان قلاب در برابر استکبار ایستادگی کرده اند و اگر امروز می‌بینیم در دنیا، جمهوری اسلامی‌ایران به عنوان یک منطقه امن شناخته می‌شود، ناشی از حضور مردان رشیدی است که پا در رکاب امام خود ایستادگی کردند.

وی با اشاره به برخی از مفاهیم مورد نظر در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» ادامه داد: تلاش مسلمانان در احیای هویت اصیل اسلامی، نقش انقلاب اسلامی‌ در احیای هویت ایرانی-اسلامی، نقش همبستگی و انسجام اسلامی‌ در حمایت از مقاومت و بیداری منطقه، تبیین اندیشه‌های امام (ره)، نقش جانبازان، آزادگان و خانواده‌های شهدا در حفظ ارزش‌های دفاع مقدس، پرداختن به شهدای ترور و هسته ای، نقش مردم غزه، لبنان، سوریه، عراق و یمن در مقابله با استکبار جهانی، مقابله با جنگ نرم و رسانه‌های استکباری و... از جمله موضوعات مورد توجه این جشنواره است.

در بخش دیگری از این نشست محمد خزاعی ضمن تمجید از جریان دفاع مقدس، ابراز داشت: ما به دنبال اهداف بزرگتری هستیم این درحالی است که دفاع مقدس شاید از لحاظ فیزیکی تمام شده باشد اما هنوز مقاومت ادامه دارد. این جشنواره نیز به تجمیع آثار حوزه مقاومت در منطقه خواهد پرداخت.

وی با انتقاد از کم‌توجهی به فیلم‌های حوزه مقاومت، بیان داشت: فیلم‌های حوزه مقاومت در جشنواره‌های پر زرق و برق شرکت داده نمی‌شوند. اصولا زمینه برای ظهور و بروز اینگونه از فیلم کم است و امیدواریم شرایطی فراهم شود تا این فیلم‌ها نیز بیشتر دیده شوند.

خراعی از ارسال 2900 اثر به دبیر خانه خبر داد که بالغ بر 1700 اثر آن مربوط به بخش بین المللی بوده است. به گفته وی، از این تعداد 294 اثر نمایش داده می‌شود که از این میان 61 اثر خارجی و بقیه داخلی هستند.

وی با ارائه آمار و ارقام آثار جشنواره گفت: جلوه گاه نور به پدران و مادران شهدا مربوط می‌شود. این عزیزان گنجینه خاطراتی هستند که با مرگ آنها ناگفته می‌ماند. 200 اثر در این بخش رسیده است. همچنین بخش جدید قلم طلایی داشته‌ایم. در بخش بین الملل 32 کشور حضور دارند و میزبان 74 نفر مهمان خارجی از 20 کشور هستیم. بیش از 30 فیلمساز خارجی برای حضور در کلاس‌های آموزشی به ایران سفر خواهند کرد.

خزاعی اظهار داشت: در این دوره 11 فیلم با موضوع ضد صهیونیستی، 4 فیلم با موضوع پشت پرده عربستان سعودی، 19 اثر با محوریت فلسطین، 10 اثر داعش و جنایت‌های آمریکا، 6 فیلم اسلام هراسی و ایران هراسی، 2 فیلم چهره‌های مقاومت را خواهیم داشت. همچنین فیلم جدید نجدت اسماعیل انزور کارگردان «سلطان شن» در خصوص گروه داعش و نیز فیلم جدید مایکل مور را نمایش خواهیم داد و فیلمی با محوریت افشاگری‌های اسنودن برای خبرنگاران نمایش داده می شود.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت با اشاره به مراسم های افتتاحیه و اختتامیه یادآور شد: مراسم افتتاحیه دوم مهرماه در تالار اندیشه برگزار خواهد شد و مراسم اختتامیه نیز در نهم مهرماه در محل برج میلاد برگزار می شود.

خزاعی از عزت الله ضرغامی، سعید جلیلی، محمد حسین صفار هرندی رحیم پورازغدی و حجت الاسلام پناهیان به عنوان چهره هایی یاد کرد که قرار است در طول ایام جشنواره سخنرانی داشته باشند.

وی ضمن اشاره به نکوداشت زنده یادان فرید کشن فلاح، فرج الله سلحشور و سردار شهید همدانی گفت: کارگاه تجربه خواهیم داشت که با حضور ابراهیم حاتمی کیا، پرویز پرستویی، مریلا زارعی، مسعود ده نمکی و احمدرضا درویش برگزار می‌شود و چند کارگاه آموزشی نیز برگزار خواهیم کرد.

خزاعی گفت: برای مرحوم سلحشور تندیسی تدارک دیدیم که در حال آماده شدن برای نصب در محل جشنواره است. امسال جایزه عماد مغنیه به فیلم‌هایی با موضوع مدافعان حرم و نماد مقاومت به مردم یمن تقدیم می‌شود.

دبیر جشنواره درباره بخش داوری جشنواره، بیان داشت: 98 داور داخلی و خارجی به همراه تنی از چند از خانواده شهدا به همراه مردم، آثار این دوره را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

خراعی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که از واکنش های منفی صهیونیزیم نسبت به این جشنواره پرسید گفت: بیش از 50 درصد از مهمانان خارجی که برای جشنواره دعوت شده بودند بعد از اینکه با اهداف وسیاست های جشنواره آشنا شدند از این جشنواره انصراف دادند! که البته برای ما این انصراف به چند دلیل از قبل قابل پیش بینی بود اول موضوعات و اهداف جشنواره فیلم و مقاومت بود و دوم ، بحث قوانین جدیدی است که در عرصه بین المللی برای ورود و خروج به ایران گذاشته شده به گونه ای که کسانی وارد ایران می شوند بعدا ممکن است دچار مشکل شوند.

وی افزود: اما فیلمسازانی که از جنس کار ما هستند دعوت ما را پذیرفتند این درحالی است که ما در جشنواره فیلم مقاومت خیلی به دنبال نام ها نیستیم و بیشتر به دنبال فیلمسازان انقلابی هستیم که در عرصه تولید فیلم های مقاومت فعالیت می کنیم و نیاز به حمایت دارند لذا امیدواریم درسالهای آتی شاهد حضور جدی تر این نوع فیلمسازان انقلابی منطقه و حتی دنیا و فیلمسازان مستقل در جشنواره فیلم مقاومت باشیم.




کد خبر: 92849
Share/Save/Bookmark