نویسندگان قبل از نگارش صحنه های پلیسی با ما مشورت کنند /  تعامل مردم با پلیس بیشتر شده /  پیشنهاد می کنم ناجا از فیلمسازان هزینه ای دریافت نکند
سرهنگ هدایت الله سجادی در گفتگو با هنرنیوز:
نویسندگان قبل از نگارش صحنه های پلیسی با ما مشورت کنند / تعامل مردم با پلیس بیشتر شده / پیشنهاد می کنم ناجا از فیلمسازان هزینه ای دریافت نکند
یک کارشناس پیشکسوت نیروی انتظامی در مجموعه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی از نویسندگان فیلمنامه های پلیسی خواست قبل از نوشتن فیلمنامه با کارشناسان نیروی انتظامی در ناجی هنر مشورت کنند تا فیلمنامه هایشان از کمترین ایرادهای پلیسی برخوردار باشد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۳
خبرنگار حوزه تلویزیون هنرنیوز با توجه به هفته نیروی انتظامی ، گفتگویی جالب و خواندنی با «سرهنگ هدایت الله سجادی» مشاور و کارشناس نیروی انتظامی که تاکنون با سابقه سی ساله در پلیس در بیش از 300 فیلم و سریال به عنوان مشاور و کارشناس نیروی انتظامی حضور داشته؛ انجام داده است که وی در این گفتگو به نقش جدی تر پلیس در همکاری و حمایت از فیلم های پلیسی، بهره گیری بیشتر نویسندگان آثار پلیسی از مشاوران ناجا ، دغدغه بازیگری و به دیگر مسائل اشاره داشته است که هم اینک می خوانید:

در هفته نیروی انتظامی هستیم و سوال من این است که تاکید پلیس چقدر بر ساخت فیلم ها و سریال هاست و آیا تنها در همین هفته این تلاش ها جدی تر می شود یا اینکه این تلاش ها در طول سال هم وجوددارد؟

من ابتدا اجازه می خواهم که هفته نیروی انتظامی را به همه مردم و تمامی همکاران خودم تبریک عرض کنم و اگر انصاف را رعایت کنیم باید بپذیریم که همکاران من به صورت شبانه روز تلاش می کنند تا امنیت برای مردم محقق شود و به غیر از بحث امنیت ، نیروی انتظامی توجه ای هم به بحث فرهنگ سازی با ساخت فیلم ها و سریالهای تلویزیونی داشته است. خوشبختانه فرماندهان نیروی انتظامی که هم اکنون فرماندهی این نیرو را سردار اشتری برعهده دارند و بخصوص سردار منتظر المهدی که در جایگاه معاونت اجتماعی حضور دارند. نگاهشان به سینما و هنر خیلی نزدیک به نگاه سازمان صدا و سیما می باشد و من از این بابت خیلی خوشحالم که فرماندهانی در راس پلیس حضور دارند که نگاهشان به سینما و تلویزیون بسیار مثبت است. لذا نیروی انتظامی با تاسیس موسسه «ناجی هنر» که متولی ساخت آثار پلیسی است حمایت از کلیه فیلم هایی که در صدا و سیما، ارشاد و در بخش خصوصی تهیه می شود را برعهده دارد تا این آثار را به لحاظ تجهیزات انتظامی و دراختیار گذاشتن کارشناس از زمان نگارش فیلمنامه تا تولید ، حمایت کند و همه ساله نیز معاونت اجتماعی تلاش می کند برای اینکه گوشه ای از زحمات نیروی انتظامی را به تصویر بکشد خودش به صورت تهیه کننده و مستقل؛ هر ساله آثاری را برای پخش در هفته ناجا تهیه کند. از سوی دیگر ، معاونت اجتماعی، یک بودجه ای را برای تولید فیلم و سریال های تلویزیونی پلیسی در اختیار دارد تا با ساخت این نوع آثار، هم سطح آگاهی مردم را نسبت به پلیس افزایش دهد و اینکه بتواند وظایف و زحمات پلیس را به تصویر بکشاند. بنابراین نیروی انتظامی باید این بودجه را در طول سال؛ صرف ساخت فیلم ها و سریالهای پلیسی بکند اما چون معمولا ساخت این نوع آثار تا تصویب شوند و به مرحله تولید برسند قدری زمان می برد. معمولا زمان پخش آنان به هفته پلیس می رسد. ضمن اینکه ما هم خیلی دوست داریم که تولیدات نیروی انتظامی؛ بیشتر در هفته نیروی انتظامی پخش شود. البته همکاری ناجا، مختص تولیدات خودش نیست و ما با خیلی از کارهای دیگر پلیسی هم همکاری می کنیم که جزو تولیدات مستقیم نیروی انتظامی نیستند.

با توجه به هفته های نیروی انتظامی و جشنواره فیلم پلیس ؛ چقدر این مناسبت ها توانسته است مردم را با وظایف و توانمندیهای پلیس آشنا کند که نتیجه آن سبب تعامل بیشتر مردم با پلیس شده است؟

من به یاد دارم اوایل انقلاب، حضرت امام(ره) فرمودند هر کاری که می کنید حتما برای آن تبلیغ کنید تا مردم از آن آگاه باشند. مقام معظم رهبری و فرماندهان ما هم همین نظر را دارند. لذا معاونت اجتماعی در همین راستا تلاش می کند که در هفته نیروی انتظامی، جلساتی را با مردم در مساجد ، مدارس و دیگر اماکن داشته باشد تا مردم را نسبت به وظایف و توانمندیهای پلیس آگاه کند و هفته نیروی انتظامی یا جشنواره پلیس، تنها بهانه ای است تا سطح آگاهی مردم از پلیس افزایش یابد.

امسال در هفته نیروی انتظامی شاهد چه آثار تصویری به غیر از سریال «آمین» که هم اکنون در حال پخش است خواهیم بود؟

به زودی پخش سریال «زاویه هفت» به کارگردانی محمود معظم از تلویزیون پخش خواهد شد. کلیپ «مبارز» یکی دیگر از تولیدات نیروی انتظامی است که به کارگردانی آقای رحمانی آماده شده است که بنده در این کار هم مشاور و کارشناس ناجا هستم. از سوی دیگر ، شاهد پخش نسخه سینمایی «ماتادور» در روز جمعه همین هفته خواهیم بود. البته ماتادور یک سریال 13 قسمتی بوده که قبلا از تلویزیون پخش شده بود. اما به دلیل استقبال مردم؛ یک نسخه ای سینمایی از آن استخراج شده که پخش خواهد شد. 

شما در سریال «آمین » به عنوان مشاور و کارشناس نیروی انتظامی حضور دارید که بازی هم می کنید. قدری از نقش خودتان در این سریال بگوئید ضمن اینکه در این سریال به عنوان مشاور معمولا چه نکاتی را به کارگردان یاد آوری کردید؟

من در سریال «آمین» علاوه بر اینکه مشاور و کارشناس ناجا هستم نقش یک سرهنگ را نیز بازی می کنم که در نهایت به شهادت می رسد. معتقدم نگاه سریال آمین به بخشی از تلاش های نیروهای پلیس است که جانشان را در ماموریت ها به خطر می اندازند تا امنیت کشور همچنان پایدار بماند. لذا امیدوارم مردم این سریال را دوست داشته باشند. این سریال در 18 قسمت و به تهیه کنندگی آقای جواد نوروز بیگی و کارگردانی آقای بهرنگ توفیقی تولید شده که قصه سرهنگی را روایت می کند که با قاچاقچیان درگیر می شود و چون قاچاقچیان برای رسیدن به مقصد خود ، دختربچه ای را به گروگان می گیرند و بمبی را به او متصل می کنند ، سرهنگ ثمین که نقش آن را من ایفا می کنم خودش را به جای دختر جا می زند و با قاچاقچیان روبروی می شود و ... من در این سریال به عنوان مشاور سعی کردم همواره در کنار نویسنده اثر آقای زامیاد سعدونیان باشم و در حد امکان در صحنه های پلیسی مشاوره بدهم تا ایرادات سکانس های پلیسی به حداقل برسد. معمولا پلیس یکسری موارد قانونی دارد که نویسندگان از آنان بی اطلاع هستند و وظیفه مشاور این است که در کنار نویسنده و کارگردان باشد تا به آنان مشاوره بدهد که مثلا پلیس در اماکن مختلف و شرایط متفاوت چه وظایفی دارد. مثلا ما صحنه ای را در سریال آمین داشتیم که پلیس می خواست بمبی را در یک برج مسکونی خنثی کند و من از کارگردان خواهش کردم قبل از خنثی کردم بمب - چون در فیلمنامه دیالوگی مبنی بر اینکه اول باید مردم را از نزدیکی بمب دور کنید وجود نداشت - ما دیالوگی را از زبان آقای داریوش فرهنگ که نقش سرهنگ را برعهده دارند بشنویم که اول مردم را از مکان حادثه دور کنند و بعد بمب را خنثی کنند یا موارد دیگر.



اگر ما شاهد حضور کارشناس نیروی انتظامی سرصحنه فیلم و یا سریالی باشیم اما باز هم، نیروی انتظامی نسبت به این آثار معترض بود آیا این امر ، ناشی از ضعف عملکرد مشاور و کارشناس نیروی انتظامی حاضر در صحنه خواهد بود یا ناشی از اختلاف سلیقه ؟

معمولا کمتر چنین موردی اتفاق می افتد که با وجود کارشناس سر صحنه، ما شاهد ایرادی باشیم هر چند که ممکن است در این میان ، یکسری از مسائلی هم باشند که از چشم کارشناس ناجا  دور مانده باشد که این موارد نیز در بازبینی نهایی اصلاح خواهند شد. این درحالی است که حضور مشاور و کارشناس ناجا سر صحنه فیلمها به این دلیل است که اشتباهات سکانس های پلیسی به حداقل برسد.

شما در بسیاری از آثاری که معمولا مشاور بودید بازی هم داشتید. خیلی مایلم که از دغدغه بازیگری خودتان بگوئید. اصلا چه شد که بازیگر شدید؟

بازی من به زمان تولید سریال های هشدارهای پلیس و آیینه عبرت که در سال 67 ضبط می شد و کارگردانی آنان را آقای محسن شاه محمدی برعهده داشت برمی گردد . در واقع ایشان بودند که به من جرات بازی کردن دادند. یادم می آید که ایشان به من پیشنهاد کرد من خودم نقش پلیس را بازی کنم و اولین بازی من از آنجا شروع شد و از آنجایی که به بازیگری علاقه مند بودم تنها در کارهایی که مشاور هستم بازی نمی کنم و معمولا در کارهای دیگر هم به عنوان بازیگر حضور دارم . هم اکنون هم در سریالی به نام « دور دست ها» به کارگردانی آقای مزینانی که در حال ضبط است نقش یک پلیس را بازی می کنم.

همچنان از بازی کردن در نقش های به غیر از پلیس به لحاظ وجهه پلیسی که دارید پرهیز می کنید یا اینکه این اجازه را از سوی نیروی انتظامی ندارید؟

اگر پیشنهاد خوبی بشود سعی می کنم از نیروی انتظامی این اجازه را بگیرم و آن نقش ها را بازی کنم ولی چون پلیس هستم سعی می کنم حرمت این لباس را رعایت کنم. البته من خیلی علاقه مند به بازی در کارهای طنز هستم و احساس می کنم از عهده این گونه نقش ها به خوبی برخواهم آمد. ضمن اینکه هم اکنون کارشناس سریال بخش دوم «در حاشیه» به کارگردانی آقای مهران مدیری هم هستم و خیلی دوست دارم که در این سریال، بازی کنم.

همکاری نیروی انتظامی برای دراختیار قرار دادن تجهیزات پلیسی به تهیه کنندگان آثار پلیسی چگونه است و آیا برای ناجا، تفاوتی برای کاری که خودش تهیه کننده اثر هست - به لحاظ در اختیار قرار دادن تجهیزات پلیسی - نسبت به کارهایی که این مسئولیت را ندارد تفاوتی دارد یا خیر؟

دغدغه ما برای همه آثار پلیسی است چه ناجا تهیه کننده باشد و چه نباشد. اصلا ناجی هنر برای اینکه بتواند به همه فیلم های پلیسی سرویس بدهد با تعدادی زیادی از پرسنل که همه کارشناس و هنرمند هستند تاسیس شد که به آثار پلیسی کمک کند. ما بالغ بر 20 ماشین آخرین مدل پلیس از بنز گرفته تا تویوتا و ماشین های مشکی در پارکینک مسقف و فقط برای کارهای پلیسی در اختیار داریم که به هیچ ماموریتی هم اعزام نمی شوند و فقط برای استفاده در فیلم هاست .لذا دغدغه ما؛ کل فیلم هایی است که به موضوع پلیس می پردازند. من از همین جا استفاده می کنم و از همه نویسندگان کارهای پلیسی می خواهم که از بدو نگارش از مشاوره های نیروی انتظامی برای نوشتن سکانس های پلیسی استفاده کنند تا ایرادها به حداقل برسد و اینگونه نباشد که به هنگام تولید، متوجه ایرادهای سکانس های پلیس بشوند و مجبور باشند کار را تا اصلاح فیلمنامه ، تعطیل کنند.

نظر شما در مورد هزینه هایی که نیروی انتظامی بابت در اختیار قرار دادن تجهیزات پلیسی از تهیه کنندگان دریافت می کند چیست؟

من اگر به جای مسئولین ناجا بودم همین هزینه های اندک را هم نمی گرفتم هر چند که این هزینه ها نیز فقط برای سرپا نگه داشتن این تجهیزات بکار گرفته می شود چرا که ناجا برای نگهداری آنان بودجه ای را تعریف نکرده و ما باید از همین هزینه ها ، خرج نگهداری و دستمزد رانندگان را تامین کنیم. من امیدوارم که فرماندهان از حرف من لخور نشوند اما من به عنوان یک کارشناسی که سی سال در این حوزه تجربه دارم از سردار منتظر المهدی معاونت اجتماعی ناجا خواهش می کنم اگر مقدور است در هیات رئیسه ناجا این پیشنهاد را مطرح کنند که اگر می شود همین هزینه اندک را هم از فیلمسازان نگیرند تا آنان مجبور نباشند سکانس های پلیسی آثار خود را به دلیل هزینه بر بودن، کاهش دهند.

گفتگو از : مجید معافی
کد خبر: 83434
Share/Save/Bookmark