نظارت‌ها در دوره اصلاح طلبان هم بی‌جهت سطحی شد
علیرضا رئیسیان در گفتگو با هنرنیوز؛
نظارت‌ها در دوره اصلاح طلبان هم بی‌جهت سطحی شد
علیرضا رئیسیان گفت: همانطور که در حال حاضر نقد‌هایی را به بدنه نگاه اصولگرایی در سینما دارم در زمانی که نگاه غالب به سینما در دست اصلاح طلبان بود انتقاد‌هایی داشتم مثلاً اینکه چرا باید به یکباره همه مسائل را به این راحتی عنوان کرد؟! چرا باید در آن زمان بدون نظارت همه چیز آنقدر باز مطرح می‌شد؟! در آن زمان هیچ راهبردی وجود نداشت و در‌ها به یکباره بدون هیچ برنامه ریزی باز شد.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۳
علیرضا رئیسان در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در ارتباط با استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به نظرم موضوع استیضاح وزیر به یک راه باریکه اشتباه راهنمایی شد. وزیر ارشاد در ارتباط با پخش یک فیلم مسئولیت اولیه ندارد بلکه مسئولین آن در مرحله دوم قرار می‌گیرد. اما به جهت اینکه مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند با زیر مجموعه‌های وزارت خانه‌ها طرف شود مطالب خود را از وزیر مربوطه مطالبه می کند. اگر در سیاست گذاری‌های مدیریتی، در ارکان مختلف ایرادی وجود دارد باید ببینیم که چگونه به آن‌ها نگاه کنیم و آن را مورد نقد قرار دهیم. ولی تمرکز کردم بر روی یک فیلم و یا یک تئا‌تر که به دلیل آن وزیر را استیضاح کنند باید برایمان شبهه برانگیز باشد که به نظر می‌آید مجلس محترم شورای اسلامی صرفاً به این دلیل وزیر را مورد استیضاح قرار نخواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه من هم نسبت به مدیریت سینما نقد‌هایی دارم گفت:  من هم نقد‌هایی به مدیریت سینمایی دارم که شاید بسیار جدی‌تر از انتقاد‌های مجلس و کمیسیون فرهنگی مجلس باشد اما بنده سوالم این است،  زمانی که نقد داریم چگونه باید عمل کنیم و تا چه اندازه‌ای می‌توانیم پیش برویم؟! چقدر می‌توانیم سلیقه را از سایر موارد تمیز دهیم؟! در طی این دو یا سه سال مقدار زیادی از انتقادهای کمیسیون فرهنگی مجلس را قبول داشتم اما از این طرف نمی‌پسندم که به دلیل یک فیلم وزیر استیضاح شود اگر این اصل موضوع باشد بی‌تعارف باید گفت وارد پروسه خطرناکی شده‌ایم این رفتار برای سینماگران ایجاد نا‌امنی می‌کند. فرقی نمی کند که ایجاد نا‌امنی از کدام جناح باشد مهم نفس عمل و تاثیر گذاری آن است. همانطور که در حال حاضر نقد‌هایی را به نگاه اصولگرایی در سینما دارم در زمانی که نگاه غالب به سینما در دست اصلاح طلبان بود انتقاد‌هایی داشتم مثلاً اینکه چرا باید به یکباره همه مسائل را به این راحتی عنوان کرد؟! چرا باید در آن زمان بدون نظارت دقیق، همه چیز آنقدر براحت مطرح می‌شد؟! در آن زمان هیچ راهبردی وجود نداشت و در‌ها به یکباره بدون هیچ برنامه ریزی باز شد.

به نظرم دلایلی که باید برای استیضاح یک وزیر به کار می رود باید جامعیت کاملی در امر فرهنگ و هنر داشته باشد نه اینکه به دلیل یک مسئله در یک بخش وزیر را پای میز استیضاح در مجلس بکشانند. آوردن مصداق بنده را به عنوان یک سینما گر اذیت می‌کند چون ممکن است من هم گمان کنم درآینده شاید به دلیل فیلمی که قرار است بسازم  چنین برخوردی با وزیر و با مدیران فرهنگی شود.

رییسیان گفت: اگر مدیریت‌ها نقد نشوند پیشرفتی حاصل نمی‌شود. زمانی که پای سیاسیون و افرادی که دارای جایگاه هستند به میان می‌آید باید دقت داشته‌ باشیم که ایجاد دلهره در دل هنرمندان به وجود نیاید چرا که باعث سرخردگی و افسرده شدن آن‌ها می‌شود. قطعاً شرایطی از این دست خواست مجلس شورای اسلامی نیست.

وی با اشاره به اینکه نقد نا‌به جا جامعه و سینماگران را به سمت خنثی بودن سوق می‌دهد گفت: نقش نهاد‌ها و ارگان‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند تغییر خواهد کرد و به دلیل اینکه از دولت منابع مالی خود را تهیه می‌کنند به سمت آثار خنثی و یا پر از شعار می‌روند باید در مقوله هنر با دقت گام برداشت چرا که به اندازه کافی فرهنگ ما مورد تهاج دیگران قرار گرفته است و نباید خودمان به خودمان لطمه بزنیم. در چنین شرایطی برخی سودجو به سمت سفارشی کار کردن می‌روند و کاملاً در مقابل جریان فرهنگی خارج از ایران خلع سلاح می‌شویم.

کارگردان فیلم سینمایی «چهل سالگی» در پایان خاطر نشان کرد: ما هر چقدر مشکلات خودمان را کمرنگ جلوه دهیم و یا نخواهیم در موردشان حرفی زده شود رسانه‌های بیگانه از این رفتار ‌‌نهایت استفاده را خواهند برد اما اگر خودمان با دقت در مسیر نقد کار‌هایمان در جامعه پیش برویم و اجازه دهیم هنر و فرهنگ هم در‌ این مسیر همراهی مان کنند دیگر رسانه‌های فرصت طلب بیگانه حرفی برای گفتن ندارند. یکی از دلایل اینکه مخاطبین ما به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای می‌روند و اخبار و نقد‌های آن ها را دنبال می‌کنند به این دلیل است که می خواهند ببیند آن‌ها چه می‌گویند در صورتی که اگر خود ما با مهارت تمام خوراک لازم را به بیننده بدهیم دیدن و شنیدن اخبار آن رسانه‌ها که نسبت به نظام ما موضع دارند جذابیت خود را از دست خواهند داد.
کد خبر: 78494
Share/Save/Bookmark