برخی از تهیه کنندگان برای کمتر هزینه کردن «بدل کاری» می‌کنند!
سرپرست گروه بدل کاری «نقابدار» در گفتگو با هنرنیوز:
برخی از تهیه کنندگان برای کمتر هزینه کردن «بدل کاری» می‌کنند!
سرپرست گروه بدل کاری «نقابدار» با اشاره به گروههای غیر حرفه‌ای بدل کاری گفت: متاسافنه برخی از تهیه کنندگان برای اینکه دستمزد کمتری به بدل کاران حرفه‌ای پرداخت کنند معمولا به سراغ بدل کارای غیر حرفهای می‌روند در حالی که این گروه‌ها به دلیل نابلدی خسارت بیشتری به پروژه‌ها می‌زنند. حتی من شنیدم بعضی از تهیه کنندگان برای اینکه هزینه نکنند خودشان بدل کاری فیلم را انجام می‌دهند!!
 
تاريخ : يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۱
کیوان رضایی سرپرست گروه بدل کاری در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون هنرنیوز با اشاره به گروه‌های غیر حرفه‌ای بدل کاری گفت: متاسفانه مدتی است که گروههای غیر حرفه‌ای بدل کاری، به عنوان بدل کار وارد حوزه فیلمسازی شدند که با موازی کاری که می‌کنند نه تنها گروههای اصلی بدل کاری را به زیر سوال می‌برند بلکه کارهای ضعیفی را نیز به نام بدل کاری ارائه می‌دهند.

وی افزود: این گروه‌ها که خودشان را به عنوان «بدل کار» معرفی می‌کنند علاوه بر اینکه به خودشان صدمه می‌زنند به کار هم صدمه خواهند زد. متاسفانه برخی از تهیه کنندگان از این گروه‌ها به عنوان ابزار استفاده می‌کنند در واقع این گروه‌ها، کار راه انداز هستند نه بدل کار! تهیه کنندگان برای اینکه کمتر به بدل کاران حرفه‌ای دستمزد پرداخت کنند معمولا به این گروه‌ها مراجعه می‌کنند در حالی که آنان چون به کار آشنا نیستند خسارت بیشتری به پروژه می‌زنند. من حتی تهیه کنندگانی را سراغ دارم برای اینکه هزینه نکنند خودشان بدل کاری فیلم را انجام می‌دهند!! اما در عوض دفا‌تر فیلمی هستند که برای صحنه‌های اکشن فیلم‌هایشان به دنبال گروههای حرفه‌ای بدل کاری هستند و برای سلامت عوامل و کیفیت فیلم ارزش قائل هستند.

بدل کار سریال «معراجی‌ها» اضافه کرد: هنگامی که پروژه‌ای از گروههای حرفه‌ای بدل کاری استفاده می‌کند در واقع تایم فیلمبرداری کار خودش را کاهش می‌دهد. چون معمولا این گروه‌ها به دلیل حرفه‌ای بودن فقط با یک برداشت، کار را انجام می‌دهند که در نتیجه هم هزینه فیلم و هم زمان فیلم کمتر مصرف خواهد شد.

کیوان رضایی در مورد وضعیت دستمزد بدل کاران تصریح کرد: باید بپذیریم که بودجه‌ای که به برخی از تهیه کنندگان می‌رسد خیلی کم است و آنان هم مجبورند با بودجه محدود کار کنند. لذا‌‌ همان اول چانه‌های خودشان را برای دستمزد‌ها می‌زنند. من چون حرفه‌ای کار می‌کنم بنابراین دستمزد حرفه‌ای هم می‌گیرم و برایم فرقی نمی‌کند که تهیه کننده فیلم، بهترین تهیه کننده ایران است یا آماتور است چون من برای کارم ارزش قائل هستم و هر کسی که دستمزد من و گروه من را پذیرفت با آنان کار خواهم کرد وگرنه عشق تیتراژ یا معروف شدن ندارم چون اگر عشق معروف شدن را داشتم به سمت بازیگری می‌رفتم. 

سرپرست گروه بدل کاری «نقابدار» در پاسخ به این سوال که آیا تمایلی به بازیگری ندارید اظهار داشت: من دوره بازیگری را هم گذراندم و گاهی اوقات برخی از کارگردانان به من پیشنهاد بازی می‌دهند اما من دوست دارم ضمن اینکه نقش‌های اکشن را بازی کنم در‌‌ همان کار نیز سرپرست گروه بدل کار را هم برعهده داشته باشم.

وی در پاسخ به این سوال که زمان بیکاری گروه صرف چه کارهایی می‌شود یاد آور شد: هنگامی که بیکار هستیم فیلم‌های اکشن می‌بینیم چرا که این فیلم‌ها به ذهن ما کمک می‌کند تا در طراحی صحنه‌های جدید، ایده‌پردازی تازه تری داشته باشیم. ما معمولا صحنه‌های اکشن را طراحی و دکوپاژ می‌کنیم و آن را به کارگردان ارائه می‌دهیم و اگر کارگردان آن را پذیرفت‌‌ همان را در فیلم اجرا می‌کنیم. خیلی جا‌ها‌‌ همان طرحی را که من برای صحنه‌های اکشن طراحی کردم توسط کارگردانان پذیرفته می‌شود.

سرپرست گروه بدل کاری سریال «پازل» با بیان اینکه تیم ما ۱۸ نفرند که ۱۵ نفر آنان مرد و بقیه زن می‌باشند گفت: هم اکنون مکانی را در منطقه ۱۸ اجاره کردیم که در آنجا با گروه مشغول تمرین هستند. سه نفر از این جمع، از بچه‌های گروه پیمان ابدی هستند و بقیه هنرجویان خود من هستند. که بعضی از آنان به سمت دستیاری رسیدند من معمولا سر پروژه‌ها با توجه به صحنه اکشنی که قرار است اجرا کنیم بچه‌ها را انتخاب می‌کنم و معمولا تا ۵ نفر را با خودم برای هر صحنه می‌برم.

کیوان رضایی ادامه داد: من معمولا از پشت صحنه همه کار‌هایمان تصویربرداری می‌کنیم تا هنگامی که به تهیه کننده‌ای وارد مذاکره می‌شویم بتوانیم نمونه کار داشته باشیم.

سرپرست گروه بدل کاری سریال «زخم» اظهار داشت: من از هه تهیه کنندگان و کارگردانان که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند تشکر می‌کنم. تهیه کننده‌ای که عوامل فیلم خودش را به صورت حرفه‌ای نبندد هیچ وقت از نظر مخاطب، حرفه‌ای دیده نخواهد شد. - من البته خودم را حرفه‌ای نمی‌دانم – اما سال‌ها است که برای این حرفه زحمت کشیدم و در این راه سختی‌های زیادی را متحمل شدم و حتی زخمی شدم لذا هنگامی که بدل کاران غیر حرفه‌ای وارد این عرصه می‌شوند فقط کار دیگر بدل کاران را خراب می‌کنند.

وی در خاتمه به دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر پیشنهاد داد اگر ممکن است از این به بعد یک دیپلم افتخار یا یک تندیس بدل کاری را به خاطر تشویق این صنف به جشنواره فیلم فجر اضافه کنند.‌‌ همان طوری که سال گذشته نیز برای اولین بار با اختصاص جایزه‌ای به «مدیران تولید» این صنف دیده شدند.
کد خبر: 77693
Share/Save/Bookmark