هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر اشتباه بزرگی مرتکب شدند!
امیر حسین شریفی در گفتگو با هنرنیوز:
هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر اشتباه بزرگی مرتکب شدند!
تهیه کننده فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من» که فیلمش از سوی هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر رد شده است گفت: متاسفانه فیلم ارزشمندی مثل «آوازهای سرزمین من» را با کج سلیقه گی رد کردند در حالی که این فیلم می‌توانست وی‌ترین جشنواره فیلم فجر باشد.
 
تاريخ : شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۰
امیر حسین شریفی تهیه کننده فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من» در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد رد این فیلم از سوی هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر افزود: متاسفانه هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر، با کج سلیقه گی فیلم خوب «آوازهای سرزمین من» را رد کردند. این درحالی است که این فیلم می‌توانست وی‌ترین جشنواره فیلم فجر باشد. تردید نکنید که آنان در انتخاب نکردن این فیلم، اشتباه کردند.

وی اضافه کرد: معتقدم این فیلم یک فیلم عقیدتی است که به مسائل روز جهان می‌پردازد و اولین فیلمی است که در دنیا در مورد گروه داعش ساخته شده است. این فیلم باید به جشنواره فیلم فجر راه پیدا می‌کرد و می‌توانست‌‌ همان طوری که عرض کردم وی‌ترین جشنواره باشد. من باور دارم که این فیلم در جشنواره‌های دیگر خواهد درخشید و دوستان هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر متوجه خواهند شد که چه اشتباهی را مرتکب شدند.

این تهیه کننده سینمای ایران با بیان اینکه هنوز برای من روشن نیست چرا هیات انتخاب این فیلم را رد کرده است ادامه داد: با وجودی که من برای انتخاب هیات داوران احترام خاصی قائل هستم ولی از سوی دیگر، بهاء ندادن به این فیلم، کار اشتباهی بود. من به دلیل رد این فیلم از سوی جشنواره فیلم فجر نامه‌ای به دبیر جشنواره ارسال کردم که امیدوارم آقای رضا داد به این نامه پاسخ بدهند. سوال من این است که واقعا این فیلم چه مشکلی داشت که هیات انتخاب آن را نپذیرفت؟ در حالی که این فیلم به لحاظ تکنیکی و بویژه مضمونی، هیچ مشکلی نداشته است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «اشک سرما» تصریح کرد: فیلم ما در مورد جنایات گروه داعش و گروههای تکفیری است که مردمان بی‌گناه منطقه - چه مسلمان و چه مسیحی - را بی‌رحمانه می‌کشند و متاسفانه این کارهای وحشیانه را تحت عنوان اسلام انجام می‌دهند! ما در این فیلم، شاهد اتحاد شیعه و سنی و مسیحی بر علیه گروه داعش هستیم.

امیرحسین شریفی یاد آور شد: ما راف کات فیلم را برای قضاوت اولیه به دفتر جشنواره ارائه دادیم و قرار بود فاین کات را هم به آنان ارائه بدهیم که دیگر از آنان خبری نشد و بعد متوجه شدیم که فیلم رد شده است. این فیلم در حال حاضرآماده است و زمان آن ۹۲ دقیقه است. در حالی که ما ۱۱۸ دقیقه راف کات را به دفتر جشنواره ارائه داده بودیم.

وی گفت: همه مردم از گروه داعش تنفر دارند و مایلند تا بدانند آبشخور این گروهک کجاست؟ و این گروه از کجا تقویت و تغذیه می‌شود؟ ما در این فیلم به همه این سوال‌ها پاسخ داده‌ایم واین فیلم می‌توانست از این جهت اطلاع رسانی کند. ضمن اینکه این فیلم به لحاظ جذب مخاطب نیز موفق است چرا که ویژگی‌های جذب مخاطب در این فیلم لحاظ شده است. این فیلم را برخی از منتقدین هم دیدند که خوشبختانه نظر مساعدی نسبت به فیلم داشتند.

کارگردان فیلم سینمایی «ضیافت» با اشاره به فیلم‌های انتخاب شده جشنواره فیلم فجر امسال خاطر نشان کرد: متاسفانه در جشنواره‌ای مثل فیلم فجر، جای فیلم ما که به مسائل روز جهان می‌پردازد واقعا خالی است. الان سخن از داعش، سخن روز جهان است اما ما که دراین مورد فیلم ساختیم از سوی هیات انتخاب رد شده است! در حالی که تولید این فیلم با خطرات جانی همراه بود وعوامل فیلم با جان و دل و با آگاهی از اینکه ممکن است در این فیلم دچار خطراتی بشوند وارد این پروژه شدند. لذا خیلی دوست داشتیم این فیلم در جشنواره فیلم فجر دیده شود. حتی تقاضا کردیم که این فیلم را در بخش‌های جانبی جشنواره نمایش بدهند که باز هم جوابی به ما ندادند.

این تهیه کننده سینمای ایران خبر داد فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من» را برای دفتر مقام معظم رهبری، بخش فرهنگی مجلس شورای اسلامی، دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای دیگر فرهنگی ارسال خواهد کرد تا آنان با دیدن فیلم بتوانند به موقع از اکران آن حمایت کنند.

امیرحسین شریفی با اشاره به رسول صدر عاملی سخنگوی هیات انتخاب فیلم‌های جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: نمی‌دانم چرا آقای رسول صدرعاملی که خودشان یک سینماگر است گارد دولتی گرفتند و مدعی حمایت از جوانان فیلمساز در جشنواره شدند. گویا آقای صدر عاملی یادشان رفته است که خودشان به عنوان فیلمساز جوان هنگامی به جشنواره فیلم فجر راه یافتند که پیشکسوتان فیلمسازی همچون آقایان کیمیایی و تقوایی و دیگران هم در‌‌ همان جشنواره حضور داشتند. معتقدم امثال آقای صدر عاملی از انتخاب فیلم‌های ارزشی مثل «آوازهای سرزمین من» می‌ترسند.

وی در مورد وضعیت تولیدات دیگر دفتر سینمایی خود - آفاق فیلم - گفت: فیلم سینمایی «کبریت سوخته» به کارگردانی آقای کاظم معصومی هم اکنون در مرحله آماده سازی نهایی است. به غیر ازآن نیز یک سریالی به نام «زاویه هفتم» به کارگردنی محمد علی سجادی در این دفتر تولید شده که قصه آن مربوط به سرقت مسلحانه بانک است که از هفت زاویه یعنی از سه دید پلیس و چهار سارق به نمایش گذاشته می‌شود. این فیلم با مشارکت ناجی هنر، مرکز سیمای استانی و مرکز اصفهان تولید شده است که درحال حاضر در مرحله میکس موسیقی است.

این تهیه کننده پیشکسوت سینما و تلویزیون در خاتمه اظهار داشت: امیدوارم در این دوره از جشنواره فیلم فجر شاهد جشنواره خوبی باشیم. اگر چه هنوز فیلم‌ها دیده نشده و با توجه به اخبار این جشنواره که برخی از فیلمسازان با سابقه نسبت به رد فیلم‌هایشان معترض هستند تصور نمی‌کنم جشنواره بتواند به اهداف تعریف شده خویش دست پیدا کنند.
کد خبر: 78403
Share/Save/Bookmark