هیچ دلیلی برای توقیف این فیلم وجود ندارد / فیلم دارای تغییر لحن ازکمدی به جدی است / 12 صندلی کمدی بزن و بکوب نیست
در نقد و بررسی فیلم « 12 صندلی » در سینما روایت عنوان شد:
هیچ دلیلی برای توقیف این فیلم وجود ندارد / فیلم دارای تغییر لحن ازکمدی به جدی است / 12 صندلی کمدی بزن و بکوب نیست
نودهمین برنامه سینما روایت به فیلم «12 صندلی» ساخته اسماعیل براری اختصاص داشت فیلمی که بعد از 4 سال توقیف ، قرار است بزودی وارد چرخه اکران شود.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۴
به گزارش هنرنیوز و به نقل از سینما روایت، شامگاه بیست و چهارم مرداد ماه، سالن اسوه میزبان کارگردان فیلم « 12 صندلی» اسماعیل براری ، آزاده مهدیزاده و فرزاد دزدمه بازیگران فیلم و جبار آذین منتقد سینمایی بود تا با حضور تماشاگران انبوهی که برای دیدن این فیلم به سالن اسوه آمده بودند به دلیل کثرت جمعیت از سالن اصلی اسوه بهره مند شوند.

رسول شادمانی مجری – کارشناس برنامه سینما روایت با اشاره به اسماعیل براری؛ فیلم «12 صندلی» را هشتمین اثر سینمایی این کارگردان عنوان کرد که جزو آخرین تولیدات نسل نگاتیو سینمای ایران محسوب می شود که زمان تولید آن به سال 90 برمی گردد که بعد از 5 سال توقیف قرار است به زودی راهی اکران شود.

در ایران فیلم های طنز جدی گرفته نمی شوند

اسماعیل براری کارگردان «12 صندلی» با بیان اینکه این فیلم در قالب طنز و کمدی قرار دارد گفت: متاسفانه در سینمای ایران به طور اسرارآمیزی فیلم های طنز و کمدی ، جدی گرفته نمی شوند! در حالی که در دنیا اینگونه نیست و بسیاری از آثار کلاسیک سینمای جهان آثار طنز هستند.

این فیلمساز کشورمان ادامه داد: فیلم «12 صندلی» از یک اثر کهنسال که حدود 88 سال قدمت دارد و توسط دو نویسنده روسی نوشته شده اقتباس شده است و تاکنون این اثربارها و بارها از سوی هنرمندان دیگر کشورها ساخته شده به گونه ای که درحال حاضر حدود 18 بار اقتباس جهانی داشته است. حتی در دومین اقتباس این اثر، اورسن ولز نیز بازی کرده است.

اشاره یک خبرنگار خارجی به ماشین پیکان دلیل ساخت 12 صندلی

براری تصریح کرد: تمام ماجرای ساخت 12 صندلی به یک خاطره برمی گردد مبنی براینکه یک خبرنگار خارجی از من پرسید شما چرا در مورد ماشین پیکان فیلمی نمی سازید؟ چرا که به اعتقاد او عجیب ترین اتفاق ممکن، پیکانی بود که ایرانیان با آن زندگی می کردند در حالی که هیچ تناسبی با جامعه روز و قرن بیستم نداشت. این درحالی است که پیکان نمونه روشنی از طنز بزرگ اقتصادی صنعتی و اجتماعی بود.

فیلمنامه های اقتباسی در صدر اهمیت

وی گفت: در حالی که ما در ایران، فیلمنامه های تالیفی را بیشتر اهمیت می دهیم اما در دنیا ، فیلمنامه های اقتباسی در سطح بالاتری از اهمیت قرار دارند و به همین جهت ما شروع به کالبد شناسی رمان 12 صندلی کردیم و تلاش داشتیم این رمان را در قالب داستان ایرانی تعریف کنیم و چراهای مهم ملی را نیز مطرح سازیم.

آزاده مهدی زاده بازیگر فیلم «12 صندلی» نیز در این برنامه گفت: امیدوارم مخاطبین با فیلم ارتباط برقرار کرده باشند این درحالی است که من تمام تلاش خودم را برای بهتر بازی کردن در این فیلم انجام دادم اما متاسفانه فیلم چند سال توقیف بود. هرچند که من چند فیلم توقیفی دیگر هم دارم که این فیلم ها هیچگاه نتوانستند در ایام خودشان اکران شوند.

آرزوی اکران خوب برای 12 صندلی

این بازیگر با بیان اینکه امیدوارم بازی من را تنها با دیدن فیلم 12 صندلی قضاوت نکنند یادآور شد: ما به هنگام تولید این فیلم ، امکانات زیادی در دسترس نداشتیم ولی امیدوارم مردم فیلم 12 صندلی را دوست داشته باشند و این فیلم ،اکران خوبی را پیش رو داشته باشد.

امیدوارم این فیلم عاقبت به خیر شود

فرزاد دزدمه بازیگر دیگر این فیلم نیز با گلایه از توقیف این فیلم اظهار داشت: خیلی وقت ها فکر می کنم که ما چوب چه چیزی را خوردیم که فیلم توقیف شده است؟ در حالی که فیلم به یکسری واقعیت ها پرداخته و امیدوارم این فیلم به قول آقای براری، عاقبت به خیر شود.

جبارآذین منتقد سینمایی هم در مورد فیلم سینمایی «12 صندلی » یادآور شد: خوشحالم که این فیلم از جمله آثاری است که به صورت مستقل ساخته شده است چرا که در سینمای آشفته ایران ، فیلمسازانی وجود دارند که بدون استفاده از کمک های دولتی اقدام به فیلمسازی می کنند و 12 صندلی یکی از این فیلم هاست.

باید آثاری همچون «12 صندلی» بیشتر تولید شود

این منتقد سینمایی در مورد توقیف این فیلم اظهار داشت : گفته شده این فیلم چیزی داشته که موجب می شده به جمهوری اسلامی لطمه وارد شود! درحالی که نه تنها چیزی نداشته که به جمهوری اسلامی ایران لطمه وارد کند بلکه از جمله آثاری است که امیدواریم شاهد تولید بیشتر این نوع آثار باشیم.

وی با بیان اینکه تمام آثاری که در مورد انقلاب ساخته شدند به اندازه تعداد انگشتان دو دست نیست تصریح کرد: حال که فیلمسازی پیدا شده که با همه مشکلاتی که سر راه تولید وجود داشته ، دست به تولید اثری زده که موضوع آن به مسائل روز جامعه وانقلاب می پردازد لذا این فیلم نیاز به حمایت دارد تا این نوع فیلمسازان کارشان را رونق ببخشند و من خوشحالم که 12 صندلی قرار است اکران شود.

به گفته آذین ، فیلم 12 صندلی اگر چه جزو آثار شاخص سینمای ایران محسوب نمی شود اما جزو فیلم های سالم و تماشایی خواهد بود.

این منتقد سینمایی تاکید کرد: این فیلم یک فیلم طنز سیاسی – اجتماعی است که درونمایه انقلاب را منعکس می کند اما این انتظار را از این فیلم نباید داشته باشیم که 12 صندلی، چیز عجیب و غریبی داشته باشد که عامل اصلی توقیف آن شده باشد.

وزارت ارشاد باید پای حرفش به ایستد

رسول شادمانی خطاب به اسماعیل براری از توقیف چند ساله این فیلم پرسید که براری پاسخ داد: معتقدم وزارت ارشاد باید شجاعت این را داشته باشد که پای حرفش به ایستد. اگر فیلم 12 صندلی توقیف شده مشکلش از همان جنسی که بازیگرفیلم اشاره می کند و می گوید «من می دیدیم که مردم در کوران جریانات سیاسی در حبس بودند اما هنگامی که آزاد می شدند برای خرید پیکان در صف می ایستادند».

هیچ دلیلی برای توقیف این فیلم وجود ندارد

اسماعیل براری گفت: من برای توقیف این فیلم هیچ دلیلی نمی بینم چرا که این فیلم را به درستی ساختم و 5 سال از زندگی خودم را پای آن گذاشتم تا یک پلان از آن حذف نشود که نشد.

وی ادامه داد: هنگامی که در دولت قبلی با معاونت سینمایی در مورد مساله توقیف فیلم ملاقات کردم دی وی دی از پلان های حذف شده فیلم به همراه داشتم و ایشان پرسید شما فیلم اصلاح شده را آوردید؟ گفتم من پلان های اصلاحیه ها را آوردم و می خواهم این ها را ببیند و قضاوت کنید آیا این ها قرار است جمهوری اسلامی را به زیر سوال ببرد؟

12 صندلی قصه روانی دارد

در این لحظه رسول شادمانی از حاضرین خواست نظرشان را در مورد فیلم اعلام کنند و احمدی مقدم فیلمنامه نویسی که درمیان حاضرین حضور داشت گفت: فیلم، قصه روانی داشت و من آن را دوست داشتم چرا که قصه اش ایرانی بود. اما من بازی های فیلم و ترکیب بازیگران را نپسندیم و بازی آقای احمد نجفی خیلی غلو آمیز بود، آقای دزدمه با نقش فاصله داشت و این موضوع سبب آزار مخاطب می شد. ضمن اینکه گریم خانم مهدی زاده ، گریم بدی بود و گریم نتوانسته بود به باور پذیری نقش ایشان کمک کند هر چند که ایشان زحمت زیادی برای ایفای این نقش کشیده بودند.

فیلم دارای تغییر لحن ازکمدی به جدی است

وی تصریح کرد: وقتی یک فیلمی کمدی است باید فیلم در فضا کمدی پیش برود اما صحنه کتک کاری داخل نمایشگاه به هیچ عنوان یک موقعیت کمیک نیست و مخاطب شاهد تغییرلحن از کمدی به جدی است. ضمن اینکه کلیت فیلم خیلی روان بود ، موسیقی و صحنه آرایی فیلم نیز بسیار مطلوب بود.

آذین یکی از دلایل توقیف فیلم را پرداختن به عباس هویدا نخست وزیر شاه عنوان کرد که کیش بهایی داشت.

به دلیل ضعف پرداخت ، بازیگران مستعد ضعیف ظاهر شدند

این منتقد سینمایی با بیان اینکه یکی از اشکالاتی که بر فیلم 12 صندلی وارد است ازدیاد شخصیت ها است که در سطح و گذرا سیر می کنند گفت: بازیگران مستعد این فیلم نیز به دلیل ضعف پرداخت در شخصیت پردازی ، از نقش فیلم فاصله گرفتند.

موقعیت ها و دیالوگ های طنز در فیلم ضعیف است

وی اظهار داشت: معتقدم یک اثر کمدی دارای یکسری ویژگی است که باید اصول آن رعایت شود ضمن اینکه «موقعیت ها» و «دیالوگ های طنز» در این فیلم ضعیف است. هرچند که این فیلم طنز است اما یک فیلم کمدی و طناز نیست.

به گفته این منتقد سینمایی، فیلم 12 صندلی نسبت به دیگر آثار فیلمساز پخته تر است اما جزو آثار برجسته سینمای ایران محسوب نمی شود.

لطفا عینک هایتان را عوض کنید

اسماعیل براری با بیان اینکه لطفا عینک تان را عوض کنید گفت: من به یاد فیلم اجاره نشین ها افتادم و هنگامی که این اثر را دیدم معیاری برای تجزیه و تحلیل نداشتم اگر می خواستم با معیار یک فیلم دراماتیک تند و تلخ سیاسی – اجتماعی برخورد کنم این فیلم اینگونه نبود و اگر می خواستم از دیدگاه کمدی و طنز نگاه کنم اجاره نشین ها فیلمی برای خنداندن نبود و این دوگانگی در فیلم وجود داشت. ضمن اینکه وقتی نام یک فیلم کمدی به میان می آید بلافاصله به یاد فیلم های بزن و بکوب می افتادیم که قابل دفاع هم نیستند.

12 صندلی کمدی بزن و بکوب نیست

کارگردان فیلم « شهر در دست بچه ها» اظهار داشت: فیلم 12 صندلی در زیر شاخه ژانر ساتیر قرار دارد که دارای مفهوم «طنز گزنده» است. ما درمدل ساختاری این فیلم نباید به دنبال صحنه های کمدی باشیم چون وجود ندارد چرا که این 12 صندلی، فیلم کمدی بزن و بکوب نیست بلکه دارای کمدی موقعیت است.

شتاب زدگی در تولید فیلم / «توقیف» به نفع فیلم شد

شفیع آقامحمدیان که در میان حاضرین قرار داشت در مورد فیلم گفت: از اینکه آقای براری جرات کردند و به تولید فیلمی اقدام کردند که بارها از سوی کشورهای دیگر تولید شده جای تقدیر دارد. اما من معتقدم قدری در تولید این فیلم به دلیل اینکه به صورت مستقل تولید شده شتاب زدگی احساس می شود. ضمن اینکه معتقدم توقیف فیلم به نفع کارگردان و فروش فیلم خواهد بود و خوشحالیم که این فیلم قرار است اکران شود.

فرزاد دزدمه در ادامه گفت : وقتی که ما فیلمی را توقیف می کنیم تنها به فیلمساز و تهیه کننده لطمه نمی زنیم بلکه به چرخه تولید فیلمسازی و بدنه سینما لطمه می زنیم چرا که برخی از کسانی که همان زمان می خواستند وارد حوزه سرمایه گذاری فیلم شوند با دیدن فیلم های توقیفی پا پس کشیدند.

آذین با اشاره به فیلم اجاره نشین که اسماعیل براری به آن اشاره کرد یادآور شد: این فیلم یک فیلم شاخص و مهم سینمای ایران است و امیدوارم آقای براری قصد مقایسه 12 صندلی را با این فیلم نداشته باشد.

براری در پاسخ گفت: هنگامی که اجاره نشین ها ساخته شد؛ سالها منتقدین سینما به آن توجه نکردند چون کدهای آن را نفهمیدند. ضمن اینکه اجاره نشین ها یک کمدی بزن و بکوب نبود و به همین دلیل ،اجاره نشین ها مهجورماند و بعد از نمایش ، تازه شناخته و کشف گردید.

رسول شادمانی در خاتمه از فیلم «الوند» به کارگردانی پوریا آذربایجانی در هفته آینده سینما روایت خبر داد.





کد خبر: 92425
Share/Save/Bookmark