علاقه روس‌ها به سفر به ایران
مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری مطرح کرد
علاقه روس‌ها به سفر به ایران
مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری به نقل از مدیران بخش خصوصی روسیه می‌گوید: گردشگران روس بسیار مشتاق سفر به مقاصد ناشناخته از جمله ایران هستند.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۷
به گزارش هنرنیوز ، روادید گردشگری ایران و روسیه قرار بود در سال ۲۰۱۸ لغو شود. اما سفر هیأت امضاکننده این توافق تا امروز به تعویق افتاده است. علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در شهریورماه ۹۹ اعلام کرد که به روسیه می‌رود تا موضوع لغو دوطرفه روادید بین ایران و روسیه را نهایی کند، اما ویروس کرونا این سفر را بار دیگر به تعویق انداخت.

گروه گردشگری ایران و روسیه قرار گذاشته‌اند روادید را برای گروه‌های مسافری از پنج تا پنجاه نفر لغو کنند. روسیه این مدل را قبلا با هند تجربه کرده است.

تراز گردشگری ایران و روسیه در سال‌های اخیر مثبت شده است. روس‌ها اگرچه بیشتر به ساحل و آفتاب علاقه‌مند هستند، اما در سال ۹۸ بیش از ۱۱ درصد بیشتر به ایران سفر داشته‌اند. انگیزه سفر روس‌ها به ایران مشخص نشده است، اما جنبه تجاری این رفت و آمد معمولا غالب است. روسیه در آن سال چهاردهمین کشوری بود که بیشترین رفت و آمد را با ایران داشت؛ جمعیتی بالغ بر ۳۶ هزار نفر به ایران سفر داشتند. این عدد سال ۹۷ بیش از ۳۲ هزار نفر بود.

مصطفی سروی، عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران که در بازار روسیه فعال است، اعتقاد دارد: روسیه را نباید رها کرد فقط به این دلیل که در ایران نمی‌توانند ساحل و آفتاب داشته باشند. پیشنهاد او تمرکز روی حاجی‌ها، مسلمانان و ورزشکاران روس و معرفی گردشگری غذا به عنوان یک محصول در روسیه است.

سروی یادآور می‌شود که روس‌ها حساسیت‌های تحریمی و سیاسی اروپایی‌ها را در برابر ایران ندارند. ضمن این‌که مسمانان زیادی در شرق این کشور زندگی می‌کنند که برعکس مسلمانان چین، مرفه‌تر هستند. در نتیجه روسیه فضای بیشتری برای کار دارد.

او حتی معتقد است اگر ویزای گروهی دو کشور لغو شود، برنده آن ایران خواهد بود؛ چرا که روس‌های بیشتری به ایران سفر خواهند کرد.

لیلا اژدری ـ مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ که به تازگی نشست مشترکی با تعدادی از فعالان بخش خصوصی گردشگری روسیه در تهران داشته است، نیز می‌گوید: طبق گفته مدیران بخش خصوصی روسیه، گردشگران این کشور بسیار مشتاق سفر به مقاصد ناشناخته از جمله ایران هستند و لازم است در این خصوص اطلاع‌رسانی خوبی در بازار روسیه داشته باشیم.

او از آماده‌سازی برنامه اجرایی لغو روادید میان ایران و روسیه خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: ورود به برنامه عملیاتی و تاثیر آن بر توسعه روابط گردشگری دو کشور بسیار حائز اهمیت است.

او با بیان این‌که طبق نظر بخش خصوصی و متولیان اصلی حوزه گردشگری روسیه، محورهای شاخص علاقه‌مندی مردم این کشور گرایش به فرهنگ، آداب و رسوم، اکوتوریسم و گردشگری ماجراجویانه است، اظهار می‌کند: با توجه به این‌که زمینه پاسخگویی به علاقه‌مندی مذکور به شکل گسترده و بسیار متنوع در ایران امکان‌پذیر است، از این رو کشورمان می‌تواند مقصدی جذاب برای گردشگران روس به شمار آید.

اژدری اضافه می‌کند: طبق ارزیابی متولیان گردشگری روسیه، بازخورد سفر گردشگران روس که به ایران سفر داشته‌اند، بسیار مثبت بوده و انعکاس آن به ویژه در شبکه‌های اجتماعی سبب اشتیاق و علاقه‌مندی بسیار شده است.

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری می‌گوید: انگیزه و گرایش روس‌ها به سوی مقاصد گردشگری جدید است، از این رو ایران می‌تواند مقصدی ایمن، جذاب و پاسخگوی سلایق مختلف در این حوزه باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد، شهروندان روسیه حداقل دو تا سه بار در سال به خارج از کشور سفر می‌کنند. بیش از ۴۵ درصد روس‌ها ترجیح می‌دهند به سواحل دریا سفر کنند. ترکیه و مصر از جمله کشورهایی هستند که روس‌ها تمایل بیشتری به آن‌ها نشان می‌دهند؛ هم ساحل دارند و هم ارزان هستند. این دو فاکتور برای گردشگران روس اهمیت زیادی دارند. روس‌ها با ۳۵۰ دلار می‌توانند یک هفته در سواحل مصر تفریح کنند و همه امکانات رفاهی را در اختیار داشته باشند.

روابط سیاسی ایران و روسیه با آن‌که عمر طولانی دارد، اما در حوزه فرهنگ، مردم‌شناسی و جاذبه های گردشگری، ایران هنوز جزء ناشناخته‌ترین کشورها در نظر مردم روسیه است.
کد خبر: 98618
Share/Save/Bookmark