میراث فرهنگی مانند ناموس ماست
نماینده مجلس شورای اسلامی همدان در گفت و گو با هنرنیوز:
میراث فرهنگی مانند ناموس ماست
نماینده مجلس شورای اسلامی همدان گفت: میراث فرهنگی مانند ناموس ماست همانطور که در ۸ سال دفاع مقدس از آب و خاک وطن محافظت کردیم جا دارد امروز هم با توجه به اهمیت خاص میراث فرهنگی به عنوان بخشی از هویت ملی این سرزمین، از آن دفاع کنیم.
 
تاريخ : شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۳
 
امیر خجسته درباره تعلل شورای شهر همدان مبنی بر قول خرید تعدادی از خانه‌های تاریخی در معرض تهدید تخریب و تخصیص بخشی از بودجه فرهنگسراها جهت تغییر کاربری آنها، گفت: میراث فرهنگی سرمایه ملی ماست که برای این نسل و نسل بعدی نیست بلکه برای تمام نسلها آن هم نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیاست.


رئیس کمیسیون سیاست داخلی و شوراها مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یادمان نرود بالاخره یک روز نفت کشورمان به پایان می‌رسد اما میراث فرهنگی به عنوان سرمایه ملی و فرهنگی همیشه ماندگار است. نکته مهم‌تر آن که در آینده هم، گردشگران استان همدان و سایر نقاط کشور از همین آثار بازدید می‌کنند.

وی با اشاره به این که اصفهان با آثاری حدود ۴۰۰ سال قدمت امروز توانسته گردشگرانی را از سراسر کشور و جهان جذب کند، اظهار کرد: ما در همدان به آثارمان توجه نکردیم. همانطور که در سایر نقاط کشور هم به داشته‌های تاریخی و فرهنگی خودمان بی‌توجهیم. نباید میراث فرهنگی را کثیف، تخریب یا نابود کنیم و یا به راحتی از کنار آن بگذریم و نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم.

او با اشاره به این که تخریب میراث فرهنگی نوعی تهاجم فرهنگی است که متأسفانه نه توسط بیگانگان که توسط مسئولان و جامعه انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: امروزه بسیاری از آثار در شهرها و روستاها به دلیل بی‌توجهی در معرض تخریب هستند.

خجسته با اشاره به گفت و گوی مسعود سلطانی‌فر با وی و تأکید هر دو طرف بر حفظ داشته‌های تاریخی استان همدان، اظهار کرد: ما با سابقه حداقل ۲۰۰۰ ساله در همدان و آثار تاریخی بی‌شمار فاقد مدیریت مناسب بوده‌ایم. امیدواریم رییس سازمان میراث فرهنگی و مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان در کنار سایر مسئولان استانی و کشوری مراقبت‌های ویژه‌ای از آثار تاریخی همدان داشته باشند.

وی با اشاره به این که شورای شهر به عنوان نماینده مردم مسئولیت حفاظت شهر را برعهده دارد، افزود: ما در مورد آثار تاریخی همدان دلنگرانیم. امیدوارم این نهاد مجری به نحو احسنت مدیریت بناها و خانه‌های تاریخی در تملک خود را برعهده بگیرد و در صورت داشتن بودجه باقی خانه‌های تاریخی را تملک، حفاظت و مرمت کند و با تغییر کاربری از آن به نحو شایسته بهره ببرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی همدان با بیان این که افتخار می‌کند که نسل جوان دلنگران میراث فرهنگی کشور است، تأکید کرد: بدا به حال مسئولانی که این تخریب‌ها را می‌بینند و بی‌تفاوت از کنار آن می‌گذرند. بحث میراث فرهنگی موضوعی بسیار جدی، حائز اهمیت و غیرقابل چشم پوشی است.

وی با اشاره به جایگاه نظارتی قوه مقننه گفت: ضروری است تا بین نمایندگان مجلس و قوه مجریه به عنوان ضمان مردم ارتباط خوبی در این حوزه برقرار باشد و در صورت نیاز بحث و گفت و گو، تذکر، تعامل و هم‌فکری جدی صورت بگیرد.

خجسته در پاسخ به پرسش خبرنگار هنرنیوز مبنی براین که چرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به تخریب بافت‌های تاریخی مانند کرمان، قم، شیراز، اصفهان، کاشان، تبریز، مشهد و . به عنوان منابع زنده تاریخ معماری ایرانی – اسلامی واکنش نشان نمی‌دهند، گفت: در مورد بافت‌های تاریخی نیاز است تا دولت به کمک وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی یک طرح و لایحه جامع را به مجلس بیاورد تا مورد حمایت نمایندگان قرار گیرد و به تصویب برسد.

رئیس کمیسیون سیاست داخلی و شوراها مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در صورت عدم اقدام دولت مجلس خود باید به میدان بیاید. اما مجلس برای آوردن یک طرح باید کارهای تخصصی انجام دهد که قاعدتاً خودش ابزار تخصصی در این مورد را ندارد و تهیه آن زمان زیادی می‌برد. بنابراین با توجه به وجود تیم تخصصی در دولت ( وزارت مسکن و سازمان میراث فرهنگی) بهتر آن است که آنها هرچه سریعتر اقدامات لازم برای تهیه یک لایحه خوب و منسجم برای جلوگیری از تخریب بافت‌ها را به مجلس ارائه دهند ما نیز از آنها حمایت می‌کنیم.

کد خبر: 76658
Share/Save/Bookmark