خوانندگان ایرانی خارج نشین به‌تدریج محو شدند
امید قاسمی در گفتگو با هنرنیوز:
خوانندگان ایرانی خارج نشین به‌تدریج محو شدند
یک خواننده جوان کشورمان گفت: خوانندگان مشهوری که به خارج از کشور سفر کردند نه تنها موفق نشدند بلکه به‌تدریج نیز محو شدند. این درحالی است که معتقدم در «ایران» بستر مناسب تری برای موفقیت وجود دارد.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۰
«امید قاسمی» خواننده جوانی است که اگر چه هنوز وارد عرصه اجرای کنسرت نشده است اما تاکنون خوانندگی تیتراژ چندین فیلم سینمایی همچون «نارمک» و «نطفه شوم» را برعهده داشته است. هنگامی که صدای او در فیلم نطفه شوم در فضای مجازی بر روی دو سایت قرار گرفت در کمتر از ۴۸ ساعت، بیش از ۱۲۰ هزار بازدید کننده داشته است.

خبرنگار هنرنیوز، چندی قبل با این خواننده جوان گفتگویی انجام داده بود که بخش اول آن قبلاً منتشر شده بود و اینک بخش پایانی آن را می‌خوانید:

برخی از خواننده‌ها هنگامی که در داخل کشور مطرح می‌شوند واز سوی دیگر برخی از خواننده‌ها که نمی‌توانند در کشور خودشان را مطرح کنند. جلای وطن می‌کنند و به صف خوانندگان لس آنجلسی می‌پیوندند. نظر شما در مورد کوچ خوانندگان به خارج چیست بخصوص خوانندگانی که در ایران مجوز خوانندگی داشتند؟

به نظرمن، درحال حاضر موسیقی که در داخل کشور تولید می‌شود هم از نظر کیفیت و هم از نظرجنس موسیقی، خیلی بهتر از موسیقی‌هایی است که در خارج از کشور تولید می‌شود. من خودم شخصاً شاید نزدیک به سه سال است که اصلاً موسیقی خارج از کشور را گوش نمی‌دهم. چون جنس موسیقی و سبک‌هایی که در ایران وجود دارد خیلی بهتراز موسیقی آن طرف آب است. کسانی که در ایران شهرت داشتند اما به خارج از کشور رفتند آنجا در حال محو شدن هستند. به نظرمن اگر کسی می‌خواهد موفق باشد در ایران بستر موفقیت، بیشتر از خارج فراهم تراست. شاید در ایران هفته ۱۰۰ تا کار تولید می‌شود اما در لس آنجلس هفته ای دو تا هم تولید نمی‌شود. این نشان می‌دهد که کسانی که در ایران حضور دارند فعال‌تر و بهتر از خوانندگان ایرانی هستند که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند. خوانندگانی که هم اکنون در خارج از کشور حضور دارند باز هم به نیروهای داخل کشور وابسته‌اند. یعنی هم شاعر و هم آهنگ ساز آنان در ایران حضور دارند. به عبارتی می‌توان گفت که ۹۰ درصد از کارهای موسیقی خارج از کشور توسط ایرانی‌های داخل کشور تنظیم می‌شود.




در حوزه سینما و تلویزیون، ما با مافیا مواجهه هستیم. اما آیا در موسیقی و حوزه خوانندگی هم مافیا وجود دارد؟


متاسفانه در عرصه هنر، همیشه مافیا وجود دارد. اما به نظر من کاری که خوب است خودش را به خوبی نشان خواهد داد حتی اگر کسانی به عنوان مافیا اجازه رشد ندهند. خوانندگانی بودند که مافیا به آنان اجازه فعالیت نمی‌داده ولی با تلاش و لیاقت خودشان، به بهترین خوانندگان کشور تبدیل شدند. کسی که زحمت بکشد و علم موسیقی را بداند حتی اگر مافیا اجازه فعالیت به او ندهد بازهم موفق خواهد شد. از سوی دیگر، بودند خوانندگان بی استعدادی که مافیا پشت آنان بوده اما به دلیل اینکه استعداد نداشتند باز هم موفق نشدند. لذا معتقدم این پشتکار آدم‌ها است که می‌تواند یک نفر را موفق کند

بسیاری از مردم معتقدند که خوانندگی پول خوبی دارد. شمابه عنوان یک خواننده چه اعتقادی دارید؟

«خوانندگی» عشق است و آدم برای عشق نمی‌تواند قیمت گذاری کند. به جرئت می‌تواند بگویم که ۹۰ درصد از خوانندگان کشور قبل از اینکه پولی گیرشان بیاید بیشتر از جیب شان پول می‌گذارند. چون برای آن چیزی که دوست دارند کار می‌کنند. البته ما یکسری از خوانندگانی هم داریم که کنسرت می‌گذارند و پول‌های خوبی هم دریافت می‌کنند ولی باید بدانیم که آنان هم سال‌ها زحمت کشیدند تا حالا بتوانند پولی به دست بیاورند. بنابراین معتقدم خوانندگی حرفه ای است که باید بیشتر هزینه کنید تا اینکه برداشتی داشته باشید.

برنامه آینده شما چیست؟

در حال حاضر سه تک تِرک دارم که در مرحله آماده سازی است. یکی از آنان به نام «پل چوبی» است که آهنگ سازی آن کار خودم است و تنظیم آن برعهده آقای «حمید لطفی» است و شعرآن نیز متعلق به آقای «میلاد افشین» است. کار دیگر «رهاتر از دریا» است که قرار بوده تیتراژ فیلمی به همین نام باشد ولی با کم لطفی روی فیلم قرار نگرفت و تِرک دیگر من، یک فیلم سینمایی به نام « درشکه چی» ساخته آقای «کریم آتشی» است که فعلاً در مرحله پیش تولید است و به محض اینکه فیلمنامه به دستم برسد ترانه ای مختص آن تنظیم می‌کنم و می‌خوانم. در ضمن، من در اردیبهشت امسال در کنار آقای «شهرام شکوهی» در همایشی اجرای ترانه ای را برعهده داشتم و قرار است ۲۲ بهمن امسال هم در یک همایش دیگری در سالن شهید بهشتی شرکت کنم و یک اجراآنجا داشته باشم. به بیشتر دوست دارم در حوزه سینما فعالیت داشته باشم و روی تیتراژ فیلم‌ها بخوانم. برای اینکه بتوانم کنسرتی اجرا کنم لازم است چند سال طول مدام کار کنم تا بتوانم کنسرتی داشته باشم. اما خیلی دوست دارم که در سالهای آینده، حتماً کنسرت داشته باشم. کنسرت را معمولاً خوانندگانی می‌گذارند که لااقل طرفدارانی داشته باشند. چون هزینه نوازنده و هزینه سالن دارد و باید خواننده حتماً طرفدارانی داشته باشد تا بتواند بلیت بفروشد. ولی معتقدم اگر خواننده ای جایگاه خودش را پیدا کند. شاید در اولین کنسرت‌هایش، سالن خلوت باشد اما به مرور زمان، هنگامی که مردم با سبک او آشنا شدند طرفدارانش افزایش پیدا خواهند کرد. البته یک بازده زمانی دارد و باید این بازده زمانی طی شود.




به عنوان خواننده جوان، توصیه شما به علاقه مندان جوان رشته خوانندگی چیست؟ از چه مسیری به عرصه خوانندگی ورود پیدا کنند زودتر موفق خواهند شد؟


اتفاقاً خیلی از دوستانی که من را می‌شناسند همیشه از من می‌پرسند که چطوری باید خواننده بشوند؟ به نظر من، اولین کار برای کسی که خوانندگی را دوست دارد آشنایی با «علم موسیقی» است. اگر کسی به خوانندگی علاقه مند است باید از راه درست آن وارد شود. یعنی کلاس‌های تئوری موسیقی را طی کند. بعد کلاس‌های سلفژ و کلاس‌های صدا سازی را بگذراند و به‌تدریج وارد عرصه خوانندگی شود. پشنهاد من این است هر کاری باید از مسیر خودش پیش برود و صد البته سختی‌های خاص خودش را هم خواهد داشت.

حرف آخر؟

من از شما و سایت هنرنیوز تشکر می‌کنم تا این فرصت را برای من فراهم کردید تا با مخاطبین حرف بزنم. من از خانواده‌ام و به‌ویژه پدرم تشکر می‌کنم که همیشه پشت و پناه من بودند. همچنین از آقای «کریم آتشی» که در این بازاری که مافیا وجود دارد و برخی‌ها حتی حاضرند پول بدهند تا تیتراژ یک فیلم سینمایی را بخوانند به من اعتماد کردند و تیتراژ فیلم «نطفه شوم» را به من سپارند. من از عواملی که مرا برای خواندن تیتراژ نقطه شوم یاری کردند همچون از آقایان امیر علیزاده، فرید فرهی، مهدی میلانی، بهنام شکر اللهی و خانم‌ها روژین عدالت، آیدا بابایی و به‌ویژه علی بارانی که مدیریت این کار را انجام دادند تشکر می‌کنم.

گفتگو از : مجید معافی
کد خبر: 78278
Share/Save/Bookmark